بصائر
بصائر

بصائر

امیدواریم مسئله قره‌باغ از طریق گفتگو به راه‌حل نهایی برسد/ گام‌های موثر تهران- باکو برای سرمایه‌گذاری مشترک خودرو و دارو

رئیس جمهور گفت: دو کشور در زمینه سرمایه گذاری مشترک از جمله خودرو و دارو قدم‌های خوبی برداشته اند.

امیدواریم مسئله قره‌باغ از طریق گفتگو به راه‌حل نهایی برسد/ گام‌های موثر تهران- باکو برای سرمایه‌گذاری مشترک خودرو و داروبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت: روحانی گفت: روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در طول سه سال گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته که این پیشرفت از لحاظ سیاسی، ارتباطات سیاسی بین دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: حجم تجارت 10 ماهه امسال میان ایران و جمهوری آذربایجان نشانگر آن بوده که دو کشور به سمت پیشرفت و توسعه روابط تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: در زمینه ترانزیت ایران و آذربایجان نقش مهمی در ترانزیت جنوب- شمال برعهده دارند و با اتصال راه آهن آستارا- آستارا اولین قدم موثر در این زمینه برداشته شد، همچنین جمهوری آذربایجان در راه آهن رشت به آستارا مشارکت خواهد کرد و این کشور با مشارکت ایران مسیر مهم ترانزیتی را از رشت به آستارا آغاز خواهد کرد.

روحانی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه مسائل انرژی خاطر نشان کرد: دو کشور آمادگی بیشتری دارند و جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی از آمادگی لازم برخوردار بوده و امیدواریم فعالیت بیشتری میان دو کشور شکل بگیرد.

رئیس جمهور یادآور شد: ایران و آذربایجان در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت خودرو و دارو گام‌های موثری اتخاذ کردند و امیدواریم این طرح‌های مشترک به زودی به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید دو کشور در ساحل دریاچه خزر قرار دارند از این‌رو مسئله عدم آلودگی این دریاچه و مسائل زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است، بر این اساس بخشی از مسائلی که در جلسات خصوصی و عمومی مورد بررسی قرار گرفت مربوط به این حوزه بود تا بتوانیم کنوانسیون‌های 5 کشور را اجرایی کنیم و شاهد قدم‌های موثری در راستای حفظ محیط زیست دریای خزر باشیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: همچنین در زمینه بررسی مسائل مربوط به دریای خزر توافقاتی بر مسائل حقوقی مطرح شد که بایستی با اجماع 5 کشور حاصل شود. در سالهای گذشته در این زمینه مباحثی مطرح شد در این جلسات هم مجدد این مسائل مورد تأکید قرار گرفت لذا این روند تا زمانی که به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند ادامه می‌یابد.

روحانی اظهار داشت: در زمینه بهره‌برداری از منابع نفتی در دریای خزر که پیش از این دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مذاکره داشتند امروز نیز بحث استفاده از منابع این دریا ادامه پیدا کرد و وزرای نفت دو کشور بررسی این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مورد نظر ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسائل سه جانبه نیز جزء مباحث مطرح شده در جلسات امروز بود. همکاری سه جانبه میان ایران، آذربایجان و روسیه، همکاری‌های سه جانبه میان ایران، آذربایجان و ترکیه همچنین همکاری ایران، آذربایجان و گرجستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در بررسی همکاری‌های سه جانبه ایران، آذربایجان، روسیه گام‌های مهمی در گذشته اتخاذ و اجلاسی سه جانبه هم در سطح سران برگزار شد همچنین در زمینه همکاری سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه اقدامات قابل توجهی تاکنون صورت گرفته که البته باید ادامه پیدا کند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: پیرامون همکاری سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان مذاکراتی انجام و مقرر شد این مسئله در آینده مورد پیگیری قرار گیرد.

روحانی تصریح کرد: بخشی از مسائلی که امروز مطرح شد مربوط به مسائل منطقه میان ایران و آذربایجان بود.، در این زمینه نظرات مشابه و نزدیکی میان دو کشور وجود دارد چرا که تروریست که نشأت گرفته از تفکر وهابیت و سلفی‌گری است را بعنوان خطری بزرگ برای منطقه میدانیم و معتقدیم ایده تروریستی در منطقه برای همیشه باید خشکانده شود.

رئیس جمهور گفت: در مسائل سوریه و عراق دو کشور دارای نقطه نظرات مشترک هستند همچنین در مذاکرات امروز ابراز امیدواری کردیم که تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه باید به نتیجه برسد و مسیری که در این زمینه از آستارا آغاز شده بایستی به نتیجه نهایی دست پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه راه حل نهایی برای سوریه راه حل سیاسی است خاطر نشان کرد: ایران تمامیت ارضی کشورها را محترم می‌داند و معتقد است مشکلات سیاسی حاکم بر منطقه از جمله قره باغ باید از طریق گفت‌وگو رفع شود.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: روابط ایران و آذربایجان، برادرانه، دوستانه و راهبردی است.


*الهام علی اف: برگزاری اجلاس همبستگی اسلامی طی دوماه آینده در باکو/ رابطه نزدیک تهران- باکو هدیه‌ای برای کشورهای منطقه است


در ادامه این نشست خبری الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: از دعوت و مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم.

وی گفت: در سال گذشته چندمین مرتبه‌ای است که از جمهوری اسلامی ایران بازدید می‌کنم. طی 3 سال گذشته 8 مرتبه با رئیس جمهور ایران دیدار داشتیم و این نمونه‌ای از گسترش روابط بین دو کشور به شمار می‌آید.

علی اف متذکر شد: روابط ایران و آذربایجان متکی بر تاریخ و فرهنگ مشترک ما است و براساس این اشتراکات عمیق روابط بسیار مطلوبی برقرار کردیم، روابط سیاسی دو کشور در سطح مطلوبی در جریان بوده و در تمامی سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم، از ایران به جهت تلاش برای رفع مناقشه قره باغ تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور آذربایجان اضافه کرد: اقدام ایران در رفع بحران قره باغ متکی بر تمامیت ارضی، عدالت و انصاف است، باید بر حفظ تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت.

الهام علی اف با اشاره به مسائل اقتصادی دو کشور خاطر نشان کرد: خوشبختانه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه وجود دارد به طوری که در سال گذشته حجم تجارت جمهوری آذربایجان 70 درصد افزایش یافت که البته این موضوع نشان دهنده توافقات انجام شده میان دو کشور است.

وی یادآور شد: تمام اسناد به امضا رسیده اقتصادی به اجرا رسیده و یا در آینده‌ای نزدیک به اجرا خواهد رسید. در جریان سفر رئیس جمهور ایران به باکو و سفر بنده به ایران 18 سند همکاری به امضا رسید.

الهام علی اف افزود: امروز دو سند مهم با جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید، این موضوع زمینه مناسبی را برای تحکیم روابط دو کشور فراهم خواهد ساخت و از ایران تشکر می‌کنم که سرمایه‌گذاری را در آذربایجان آغاز کرده است.

رئیس جمهور آذربایجان متذکر شد: همان طور که رئیس جمهور ایران اعلام کرد جمهوری آذربایجان سهم مشارکت و سرمایه‌گذاری خود را در تأسیس راه‌آهن آستارا به رشت انجام خواهد داد.

وی اظهار داشت: راه‌آهن آستارا به آستارا آغاز به کار کرده و امروز قطار حرکت و از مرز بین دو کشور عبور کرد، دو کشور از اهمیت تاریخی کریدور شمال به جنوب آگاه هستند همچنین این طرح تأثیر بسزایی برای کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت.

الهام علی اف تصریح کرد: امروز شاهد گسترش دیدار و نشست‌های سه جانبه منطقه‌ای هستیم، باید اعلام کنم در زمینه انرژی موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمده و خطوط برق بین دو کشور را به یکدیگر متصل کردیم.

وی تصریح کرد: روابط ایران و آذربایجان نه تنها برای مردم آذربایجان بلکه برای سایر کشورهای منطقه حائز اهمیت است، رابطه نزدیک تهران- باکو هدیه‌ای برای کشورهای منطقه است. 

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه امسال در کشورمان سال همبستگی اسلامی اعلام شده است، گفت: ما به منابع فرهنگ و تمدن ملی خود علاقمندیم و تلاش می‌کنیم همبستگی جهان اسلام را تحکیم ببخشیم.

الهام علی‌اف از برگزاری اجلاس همبستگی اسلامی در دوماه آینده در باکو خبر داد و گفت: این اجلاس وسیله‌ای برای همبستگی جهان اسلام خواهد بود که امیدواریم ورزشکاران ایرانی در مسابقات ورزشی همبستگی اسلامی شرکت کرده و به پیروزی برسند.

رئیس جمهور آذربایجان ضمن تأکید بر گسترش روابط دو کشور خاطرنشان کرد: ما به گسترش روابطمان با تهران علاقمند بوده و برای آن ارزش بسیاری قائلیم  و سفر امروز ما برای توسعه رابطه دوجانبه دو کشور تأثیرگذار خواهد بود.

الهام علی‌اف تصریح کرد: ضمن قدردانی دوباره از مهمان‌نوازی دولت ایران از این فرصت استفاده کرده و از رئیس جمهور ایران برای سفر به باکو دعوت می‌کنم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.