در چارچوب عمل 2030 به واژههایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحبنظران و کارشناسان به ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونیهای بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن میتوان به حذف کلیشههای جنسی و ارائه آموزشهای جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتابهای درسی به بهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان کشور با اشاره به سند آموزش 2030 اشاره کردند: جمهوری اسلامی ایران تسلیم سندهایی مانند 2030 یونسکو نخواهد شد. به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بینالمللی که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای دنیاست این حق را داشته باشد که برای ملتهای دنیا تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است اینکه سندی را امضا کنیم و بعد بیاییم بی سروصدا آن را اجرا کنیم، نخیر مطلقاً مجاز نیست.
در همین رابطه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به تسنیم گفت: بر اساس ماده 79 برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش باید فقط سند تحول بنیادین را اجرا کند و نمیتواند هیچ چیز دیگری غیر از سند تحول را اجرا کند درحقیقت اجرای 2030 طبق برنامه ششم توسعه تخلف قانونی است.
وی افزود: تفکراتی در کشور وجود دارد که تصور میکند نگاه ما در تعلیم و تربیت باید به سمت غرب باشد و با سند تحول بنیادین مخالفت میکنند اما در مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی برنامه ششم متن کاملی را برای آموزشوپرورش نوشتیم تا هیچ فردی نتواند از آن گریز داشته باشد و براین اساس اجرای سند 2030 از نظر قانونی لغو است و شورای عالی آموزشوپرورش و مسئولان ذیربط نمی توانند مصوباتی داشته باشند که مغایر با برنامه ششم باشد.
وی خاطرنشان کرد: هیچ تردیدی نیست که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدوین و ابلاغ سیاستهای نظام بهعهده رهبر معظم انقلاب است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جریان پذیرش سند 2030 قرار میگرفت؛ اما متأسفانه دولت بدون اعلام به این شورا و دریافت نظرات از اعضای آن، این سند را پذیرفته و در جهت اجرایی ساختن آن حرکت کردهاند که عملی غیرقانونی است.
انسانهای بزرگ قامتشان بلندتر نیست، خانه شان بزرگتر نیست، ثروتشان هم بیشتر نیست، آنها قلبی بزرگ و نگاهی مهربان دارند.