عواقب فاجعه منا برای پادشاهی سعودی


فاجعه وحشتناک مکه در جریان مراسم حج در روز پنجشنبه چالشی برای حیثیت ملک سلمان است؛ به فاصله کمی از سقوط جرثقیل در مسجد الحرام بر اثر طوفان گرد و غبار که منجر به مرگ 109 نفر شد. این دو واقعه مرگبار پرسش هایی را درباره مسئولیت پذیری و کفایت آل سعود در انجام وظایفش به عنوان خادم حرمین شریفین بر می انگیزد. مخالفان پادشاهی عربستان از القاعده گرفته تا ایران، ریاض را به شدت سرزنش خواهند کرد.

به گزارش بروکینگز، مراسم سالانه حج یک چالش عظیم مدیریتی است. دو میلیون زائر برای تحقق یافتن رویای زندگی شان وارد دو شهر مقدس مکه و مدینه می شوند. سعودی ها در دهه های اخیر میلیاردها دلار برای گسترش مسجد الحرام و اسکان زائران هزینه کرده و برای برقراری امنیت زائران در تمام توقف هایشان در طول مسیر تلاش کرده اند. امسال عربستان صد هزار پلیس و نیروی امنیتی و 25 هزار نیروی خدمات پزشکی برای حفظ امنیت زائران و پیشگیری از تصادف و یا عملیات تروریستی در نظر گرفته بود.

دولت عربستان به خوبی به عظمت مسئولیتی که به عهده دارد واقف است. تراژدی هایی از این قبیل قبلا هم در زمان حج اتفاق افتاده بود. در سال های ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۶ شاهد وقایع مصیبت بار و سقوط پل و کشته شدن صد ها زائر بوده ایم. در سال 1987 تظاهرات سیاسی ایرانیان در جریان مراسم حج منجر به درگیری هایی شد که بیش از 400 کشته بر جای گذاشت. در سال ۱۹۷۹ صحن مسجد الحرام به میدان جنگ تبدیل شد زمانی که کنترل آن به مدت چند هفته به دست اسلام گرایان رادیکال افتاد و دولت سعودی مجبور شد هزاران نیروی جنگی برای بدست آوردن کنترل آن اعزام کند.

چنین فجایع اسفباری مستقیما حقانیت و مشروعیت خاندان پادشاهی سعودی را تهدید می کند. حصول اطمینان از ایمنی زائران مسئولیت حاکمیت مکه و مدینه است. پادشاه سعودی به سرعت و با قاطعیت به حادثه جرثقیل عکس العمل نشان داد و خواستار بررسی فوری علل این حادثه شد. این جست وجوها معطوف به گروه بن لادن شده است؛ شرکت ساخت و سازی که برای چند دهه مسئول گسترش مسجد الحرام و مسائل مربوط به آن است. مدیران ارشد این شرکت تحت بازجویی هستند و اجازه سفر و خارج شدن از عربستان را ندارند.

این دومین کمپانی بزرگ ساخت و ساز در دنیاست که در سال 1930 توسط پدر اسامه بن لادن تأسیس شده است. آل سعود و خانواده بن لادن دهه هاست که شرکای نزدیکی هستند. گروه بن لادن بسیاری از کاخ های آل سعود، فرودگاه اصلی کشور و بزرگراه ها را ساخته است و در حال ساخت بلندترین برج دنیا در جده است. این شرکت همچنین در حال ساخت مترو دوحه است. نگه داشتن مدیران ارشد مسئول این شرکت می تواند مستعد ایجاد درگیری های سیاسی باشد.

چنین تراژدی های فجیعی بدون شک در ترکیب سیاست داخلی آل سعود نقش خواهد داشت. حکمران مکه شاهزاده خالد بن فیصل پسر پادشاه پیشین است که مسئولیت مدیریت حج را به عهده دارد. محمد بن نائف ولیعهد عربستان نیز به عنوان وزیر کشور در قبال مناسک حج مسئول است. نهادهای امنیتی او سریعا قبول مسئولیت کرده اند که برای برقراری نظم اقدام کنند.

فاجعۀ منا نشان داد که آل سعود حتّی از ادارۀ مملکت خویش هم عاجز است

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، در بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان زنجان آمده است:«و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» عید قربان امسال، قربانی گرفت. اسماعیلیانی که نه به اذن الهی و نه با چاقوی ابراهیم، بلکه با دشنۀ بی‌تدبیری، ناشایستگی و ناتوانی جلّادانی که سال‌هاست با پلیدان عالم، دست‌شان به خون بی‌گناهان آلوده است، به مسلخ رفتند.

 

بیش از هزار زائر مسلمان خانۀ خدا فرصت بازگشت از این سفر روحانی را از دست دادند.

 

بار دیگر جهانیان، نحسی آل سعود را بیش از هر زمان دیگر دیدند و مسلمانان عالم دانستند که این رژیم بی‌اصالت نه تنها صلاحیت ادارۀ کعبه را ندارد، بلکه توان برگزاری مراسمی که هر ساله برگزار می‌شود را هم ندارد و وزارت عریض و طویل حج عربستان هم نمی‌تواند از عهدۀ کار برآید.

 

رژیمی که در سایه‌سار حمایت شیطان بزرگ آمریکا و رژیم صهیونیستی، این هم‌آخور خود، ادّعای مرجعیت و مدیریت جهان اسلام را دارد از میزبانی ضیوف الرّحمن عاجز شد.

 

فاجعۀ منا نشان از آن دارد که آل سعود حتّی از ادارۀ مملکت خویش هم عاجز است.

 

بی‌تدبیری این غاصبان بیت‌الله‌الحرام در بروز این اتّفاق غم‌بار در منظر آگاهان عالم، یادآور کشتار حجّاج ایرانی در حدود سه دهۀ قبل است.

 

شکی نیست که سردمداران این رژیم، آن‌هایی نیستند که با انتخاب آزاد مردم بر سر کار باشند و اگر فرصتی برای انتخابی آزاد فراهم گردد، این‌ها کسانی نیستند که برگزیده شوند.

 

غاصبان بیت‌الله‌الحرام این روزها در مستی و جنون خود و تحت حمایت غارتگران عالم، مردم مظلوم یمن را نشانه رفته‌اند، غافل از این که مدت‌هاست، در باتلاق عذاب و مصیبت این رنج گرفتار شدند...

 

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به‌عنوان پرچمدار جنبش دانش‌آموزی ایران اسلامی، ضمن تسلیت این مصیبت به ساحت حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(عج)، خواستار پیگیری موضوع توسط دولتمردان تا حصول نتیجه است.

روز عرفه همتای شب قدر

در سوره ابراهیم(ع) آیه 5 از زمان‌هاى ویژه عبادت خدا با عبارت "ایام‌الله” یاد مى‌کند؛ "ایام‌الله را به آنان یادآورى نما.” ایام‌الله تمام روزهایى است که داراى عظمتى در تاریخ زندگى بشر است. مقصود از ایام‌الله زمان‌هایى است که امر خدا و آیات وحدانیت و سلطنت او ظاهر شده و یا ظاهر مى‌شود. ممکن است ایام ظهور رحمت و نعمت الهى جز این ایام بوده باشد.(1)

و نیز هر روز که یکى از فرمان‌هاى خدا در آن،چنان درخشیده که بقیه امور را تحت‌الشعاع خود قرار داده از ایام‌الله است هر روز که فصل تازه‌اى در زندگى انسان‌ها گشوده و درس عبرتى به آنها داده و ظهور و قیام پیامبرى در آن بوده و یا طاغوت و فرعون گردنکشى در آن به قعر دره نیستى فرستاده شده خلاصه هر روز که حق و عدالتى برپا شده و ظلم و بدعتى خاموش گشته، همه آنها از ایام‌الله است.

چنانکه در ادامه آیه مى‌فرماید: در همه ایام‌الله آیات و نشانه‌هایى است براى هر انسان شکیبا و پراستقامت و شکرگزار(2.) روز عرفه نیز مى‌تواند روز پیروزى انسان بر طاغوت نفس و نقطه درخشانى درتاریخ زندگى هر فردى باشد. روز عرفه روز تحول درونى و انقلاب معنوى با آن همه مزایا و ویژگى‌هاى ارزشمند براى هر مسلمان بیدار و آگاه است.روز عرفه از مصادیق بارز "ایام‌الله” است که در آن روز زمینه‌ها و مقدمات بیشترى براى رهیابى انسان به سوى کمال و سعادت وجود دارد. آمرزش گناهان، قبولى طاعات، آشنایى بیشتر با معارف اسلامی، تفکر و تامل در گذشته و آینده، برآورده شدن حاجات و توجه ویژه خداوند متعال به بندگان از جمله آنهاست.

آنچه از روایات و دعاهاى اهل‌بیت(ع) در این روز به دست مى‌آید نشانگر آن است که پروردگار هستى این روز را براى مناجات خود انتخاب کرده و نعمت‌هاى مادى و معنوى خود را در یوم‌الله عرفه بر بندگانش ارزانى داشته است. امام صادق(ع) در یکى از روایات مى‌فرماید: هرکس در این روز قبل از رفتن به مراسم دعاى عرفه در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و در پیشگاه خداوند متعال به تمامى گناهان و خطاهاى خود اعتراف نموده و حقیقتا از درگاه پروردگارش پوزش ‌طلبد، خداوند متعال آنچه را که براى اهل عرفات مقدر نموده به او نیز عطا مى‌کند و تمام گناهان وى را مى‌آمرزد.(3)
 
از عرفه تا عرفات

در روز عرفه اولین حرکت حاجیان در سرزمین وحى بعد از احرام با توقف در صحراى عرفات آغاز مى‌شود.

آنان وظیفه دارند که از اذان ظهر روز نهم ماه ذى‌الحجه تا وقت نماز مغرب در آن بیابان توقف کرده و به ذکر و دعا و تفکر و نیایش بپردازند.

عرفات به مساحت 18 کیلومترمربع در شرق مکه و در میان راه طائف و مکه قرار دارد. این بیابان به وسیله کوه‌هایى که به شکل نیم‌دایره در اطرافش قرار دارد مشخص شده است.(4)

خداوند متعال در این مورد مى‌فرماید: "هرگاه مى‌خواهید از بیابان عرفات کوچ کنید خداوند را در مشعرالحرام یاد کنید، او را به یاد آرید همان طور که شما را هدایت کرد گرچه شما قبل از آن از گمراهان بودید.”(بقره / 198)

درباره نامگذارى این صحرا به عرفات نکاتى گفته شده که برخى عبارتند از: آدم و حوا همدیگر را در این ناحیه شناختند، اعمال حج به آدم یا ابراهیم(ع) در صحراى عرفه شناسانده شد و حاجیان همدیگر را در این ناحیه بیشتر مى‌شناسند.

ابن‌عباس در مورد نامگذارى روز عرفه مى‌گوید: وقتى حضرت ابراهیم(ع) در خواب دید که پسرش اسماعیل را در راه خدا قربانى مى‌کند تمام آن روز در اندیشه بود که آیا این خواب از جانب خداست یا نه؟

تا اینکه دوباره در شب دوم خواب را دید چون صبح شد مطمئن گردید که این دستور از سوى خداست و آن روز عرفه بود.
 
نیایش در عرفه

از ویژگى‌هاى روز عرفه دعا و نیایش به درگاه ربوبى است. پیشوایان معصوم(ع) با استفاده از موقعیت معنوى روز عرفه، مردم را به راز و نیاز و تقویت پیوند با سرچشمه کمالات ترغیب و تشویق مى‌کردند چرا که اساس شخصیت حقیقى انسان و ارزش او به اندازه ارتباطش با خداوند متعال تعیین مى‌شود. قرآن مى‌فرماید: "اى پیامبر بگو، پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد.”(فرقان / 77)

امام حسین(ع) با استفاده از فضاى معنوى روز عرفه در صحراى عرفات و در دامنه کوه جبل‌الرحمه مناجات زیباى خود را زمزمه کرده و آواى ملکوتى‌اش نه تنها در میان حاجیان خانه خدا در صحراى عرفات طنین‌انداز بود بلکه آن نیایش‌هاى عاشقانه در طول تاریخ، دل‌هاى مشتاق را تحت تاثیر قرار داده است. آن حضرت در فرازى از دعا مى‌فرماید: پروردگارا، تفکر من در آثار و نشانه‌هاى تو موجب دورى دیدار مى‌گردد پس مرا به خدمتى وادار که با تو پیوندم دهد، چگونه بر وجود تو به چیزى استدلال شود که در وجودش به تو نیاز دارد؟

آیا غیر تو را ظهورى است که براى تو نیست و غیر تو آن قدر آشکار است تا تو را آشکارتر کند؟ معبودا! کى بوده‌اى که نیازمند دلیلى باشى تا برتو دلالت کند و کى دور بوده‌اى تا آزار ما را به تو بر ساند؟!

کى رفته‌اى زدل که تمنا کنم ترا
کى گشته‌اى نهفته که پیدا کنم ترا
با صدهزار جلوه برون آمدى که من
با صد هزار دیده تماشا کنم ترا
غایب نگشته‌اى که شوم طالب حضور
پنهان نبوده‌اى که هویدا کنم ترا

روز عرفه فرصتى استثنایى در هر سال است که باید از لحظات آن در تقویت رابطه با خداوند استفاده نمود.
 
روز رحمت و مغفرت

امام چهارم(ع) در روز عرفه، مردى را مشاهده کرد که تکدى مى‌کند و درخواست خود را با مردم در میان مى‌گذارد. حضرت به او فرمود: واى بر تو! در چنین روزى از غیر خدا طلب حاجت مى‌کنی؟ روز عرفه چنان عظمت دارد که امید است حتى جنین‌هاى در شکم مادر از برکت آن به سعادت برسند.(5)

دعاى 47 صحیفه سجادیه بعد از شکر و سپاس به پیشگاه بارى تعالى و درود و سلام بر پیامبر و آل او به ضرورت وجود رهبر پرداخته و در مورد عظمت این روز مقدس، عرضه مى‌دارد؛ "پروردگارا!! امروز، روز عرفه است، روزى که به آن شرافت، کرامت و عظمت بخشید‌ه‌اى و در آن روز، رحمت خودت را بر اهل عالم منتشر ساخته‌اى و با عفو و گذشت خود در این روز بر بندگان منت نهاده‌اى و عطیه و بخشش خود را در این روز نیکو گردانیده‌اى و به خاطر روز عرفه بر بندگانت تفضیل و لطف فرموده‌ای!”

انس با خدا، اعتماد به نفس، ایجاد تعادل و آرامش، افزایش قدرت تحمل در مقابل مشکلات، رهایى از وابستگى‌هاى مادى و دنیوی، پایین‌آمدن از مرکب غرور و خودخواهی، مشخص شدن ارزش انسان و آموزشهاى اخلاقى و اجتماعى از دستاوردهاى ارزشمند دعاها بویژه مناجات‌هاى روز عرفه مى‌باشد.

روز عرفه چنان اهمیت دارد که با شب قدر برابرى مى‌کند. امام صادق(ع) فرمود: اگر شخصى گناهکار نتواند در شب‌هاى با برکت ماه رمضان بویژه شب‌هاى قدر، خود را معرض نسیم رحمت الهى قرار دهد و آمرزیده شود، او تا سال آینده بخشوده نمى‌شود مگر اینکه عرفه را درک کند و از امتیازات آن روز بهره‌ گیرد.(6)

اساسا برخى از گناهان جز در روز عرفه و در منطقه عرفات در جاى دیگر قابل بخشش نیست؟
در روز عرفه شناخت حقیقى خداوند‌متعال بیشتر امکان‌پذیر است چرا که آن روز معرفت و آگاهى در فضاى به وجود آمده بویژه آنکه در آستانه عیدقربان و تقرب‌ الى‌الله است بهتر انجام مى‌شود.
رسول خدا(ص) فرمود: در روز عرفه خداوند متعال به بندگان عارفى که در پیشگاه الهى صف کشیده و نداى عاشقانه و عارفانه‌شان صحراى عرفات را پر کرده است مباهات مى‌کند و به فرشتگانش مى‌فرماید: اى ملائکه من! به بندگانم بنگرید که از راه‌هاى دور و نزدیک، مشکلات بسیارى را متحمل شده و به اینجا آمده‌اند. شما را گواه مى‌گیرم که من خواسته‌ آنان را برآوردم و گناهکارانشان را به خاطر نیکوکارانشان بخشیدم.(7)
 
بهترین عمل در روز عرفه

بهترین عملى که مى‌توان در روز عرفه انجام داد و به بهر‌ه‌هاى فراوان معنوى دست یافت، حضور در کنار مرقد مطهر حضرت امام حسین(ع) است. "بشیر دهان” روزى به حضور حضرت صادق(ع) آمده و عرضه داشت: مولاى من! من گاهى نمى توانم در روز عرفه در عرفات حضور یابم، به این جهت تلاش مى‌کنم تا خود را در روز عرفه به کربلا برسانم و امام حسین را زیارت کنم. پیشواى ششم فرمود: آفرین بر تو اى بشیر! اگر شخصى در روز عرفه با شناخت و معرفت کامل به مقام امام حسین(ع) به زیارت کربلا برود پاداش هزار حج و هزار عمره قبول شده و هزار غزوه که در کنار پیامبر یا امام عادل به جهاد پرداخته باشد برایش منظور مى‌شود. وقتى بشیر از این همه ثواب تعجب کرد امام صادق(ع) فرمود: اى بشیر‌! مطمئن باش هرگاه یکى از اهل ایمان در روز عرفه به کنار قبر امام حسین بیاید و با آب فرات غسل کند و آنگاه که به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) بپردازد به تعداد هر قدمى که به سوى حرم امام حسین بر مى‌دارد برایش ثواب یک حج کامل مى‌نویسند.

لاریجانی: مسئولیت‌شناسی ایران نگذاشت داعش در منطقه گسترش یابد/ پس از عزل بنی صدر کشور به وحدت رسید


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایداری‌ها و مقاومت‌های 8 سال دفاع مقدس امنیت دایمی کشور را تثبیت کرد گفت:شاید این روزها جنس جنگ عوض شده باشد، اما دشمنان ما تغییر نکرده‌اند و مشکلات بسیاری در مناطق بین‌المللی و جهان وجود دارد.

به گزارش خانه ملت؛ مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور دکترعلی لاریجانی بعدازظهر امروز (سه شنبه 31 شهریور) در تالارمدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دفاع مقدس یک امر گذرا نیست

لاریجانی دراین مراسم با تبریک هفته دفاع مقدس،گفت: دفاع مقدس فرصتی است که انسان یک حادثه مهم تاریخ ایران را از منظرهای مختلف بررسی کند؛چراکه دفاع مقدس یک امر گذرا نبود و انرژی برای کشور ایجاد کرده و همچنین پیام های بسیاری به دنبال داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به موضوع دفاع مقدس از منظرهای مختلف می توان نگاه کرد افزود: اینکه چرا رخ داده است؟ چه کسانی پشت آن بوده اند، چگونه برخی از پیروزی ها ایجاد شد؟ چه حوادثی در درون کشور داشتیم و ... و دانستن همه اینها کمک می کند تا توشه ما برای ادامه مسیر قوی تر شود. من به سه بخش از این موضوعات اشاره می کنم.

وی بیان کرد در ادامه حمله‌ای که به فرودگاه های ایران در ایام جنگ شد،عقبه ها و مسائل بسیاری نهفته بود افرادی از کشورهای دنیا ،صدام را تهدید می کردند و پیغام می دادند که این کارها را علیه ایران انجام بدهد و همان زمان آمریکایی ها فرستاده ای فرستادند و به صدام گفتند ما پشتیبانی ات می کنیم و در مطبوعات آن زمان به این حمایت ها اشاره و بعدها اسناد دقیق آن کاملا منتشر شد.

اگر امروز ایران از امنیت بالایی برخوردار است به دلیل روحیه جهادی و پایداری حاکم در کشور است

وی با بیان اینکه علاوه بر حمایت‌های جهان غرب کشورهای منطقه نیز کمک حال صدام بودند، اضافه کرد: در واقع می خواستند کاری کنند که پیروزی در یک هفته برای آنها رخ دهد و حتی در حمایت از صدام با یکدیگر مسابقه می دادند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه با یکدیگر همدست شده بودند،افزود: یکی از مسئولان کشورهای منطقه به من گفت؛ما در زمان جنگ 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم در واقع یک همگرایی بین المللی علیه ایران شکل گرفته بود،اما این وقایع دو درس به دنبال داشت اینکه اگر همه ایرانی ها متحد باشند دشمنان نمی توانند علیه ایران کاری کنند و اگر امروز ایران ازامنیت بالایی برخوردار است به دلیل روحیه جهادی و پایداری حاکم در کشور است.

پایداری‌های زمان جنگ باعث امنیت دایم درایران شد

لاریجانی در ادامه افزود: آنها بعدازمدت کوتاهی به دست و پا افتادند و مدام قطعنامه اتمام جنگ صادرمی کردند تا هرچه زودتر آتش بس شود و پایداری‌های آن زمان باعث امنیت دایم درایران شد و کشورهای منطقه نیز متوجه شدند نمی توانند حریف ایران شوند و دراین رابطه آسیب‌های بسیاری دیده و زجرکشیدند.

وی با بیان اینکه ایران هیچوقت قصد تعدی به کشوری را ندارد،افزود: اما اگر کسی قصد تجاوز به ایران اسلامی داشته باشد این مردم جواب دندان شکنی به آنها خواهند داد،این درحالی است که ایران در زمان جنگ وضع داخلی خوبی نداشت و "بنی صدر" مدام با "شهید آیت الله بهشتی" و سایر روسای حزب جمهوری اسلامی درگیر بود و نمی گذاشت کشور در شرایط جنگ آرامش داخلی داشته باشد و حتی به رزمندگانی که در جنوب درحال جنگ بودند،سلاح نمی رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ممکن است جنس جنگ عوض شده باشد اما دشمن ما وجود دارد و جنس ماجراجویی دشمنان را باید شناخت.

دکتر لاریجانی در ادامه افزود: چند سال قبل طی سفری که به یکی از کشورهای منطقه داشتم، رهبر آن کشور گفت مسئله‌ای در رابطه با جنگ کشور شما با عراق وجود دارد که می‌خواهم برای اولین‌بار مطرح کنم. در آن زمان "ملک عبدالله" با من تماس گرفت و گفت که قرار است حادثه مهمی در منطقه رخ دهد، بنابراین شما باید با صدام همراهی کنید و در ادامه صدام با من تماس گرفت و اجازه ورود هواپیماهای جنگی عراق از آسمان کشور ما را خواست. هرچند این فرد گفت که چنین اجازه‌ای را به هواپیماهای صدام نداده است،اما این مطلب نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای منطقه علیه ایران همدست بودند.

پس از عزل بنی صدر کشور به لحاظ سیاست داخلی به همگرایی و وحدت رسید

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "بنی‌صدر" با نفاقی که ایجاد کرد هم داخل کشور را برهم ریخت و هم به رزمندگان در جبهه‌های جنگ آسیب‌های بسیار رساند؛گفت: "بنی صدر" از نفوذش به‌عنوان فرمانده کل قوا برای اینکه آنها بتوانند حداقل با سلاح‌های اندک از کشور دفاع کنند، استفاده نکرد و به شیوه‌های مختلف فعالیت رزمندگان را به دست‌انداز می‌انداخت تا نتوانند دفاع کنند.

وی افزود:‌تا زمانی که بنی‌صدر در رأس بود و سمت داشت، ما نتوانستیم مشکلات خود را حل کنیم، اما پس از عزل او کشور به لحاظ سیاست داخلی به یک همگرایی و وحدت رسید و فضا برای نیروهای بسیجی و مومن جهت فعالیت در جبهه و گرفتن مسئولیت‌های مختلف در کشور فراهم شد و در ادامه شرایط جنگ تغییر کرد و ما توانستیم فتوحات بسیاری داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این نکات برای جامعه امروز ایران همچنان بسیار مهم است، تاکید کرد: اینکه رهبرمعظم انقلاب گفته‌اند "مراقب باشید دشمنان و منافقان در کشور نفوذ نکنند" و تاکید کردند "در مسئله هسته‌ای اختلافات کنار گذاشته شود"، به دلیل حفظ وحدت داخلی کشور است، چرا که اگر ما تا امروز موفق و پیروز بوده‌ایم، به دلیل یک‌دست بودن و وحدت نظام بوده است.

حفظ وحدت در درون کشور یک امر پایدار است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید براینکه این یک درس کوچک نیست و برای همیشه به درد ایران می‌خورد،افزود: چرا که حفظ وحدت در درون کشور یک امر پایدار است و باید مراقبت کرد افراد نتوانند در داخل نفوذ کنند. با توجه به اینکه ما یک رهبر مقتدر داریم، باید به نظرات او نگاه کرده و صفوف‌مان را متحد کنیم.

وی با تاکید براینکه باید از فرصت‌ها درست استفاده کرد، ادامه داد: زمان‌هایی که از فرصت‌ها درست استفاده شده، در ادامه موفقیت‌های بسیاری نیز حاصل شده است و برعکس آن عدم توفیق در موضوعات مختلف را موجب شده است. مشابه این موضوع را در زمان جنگ و ریاست جمهوری بنی‌صدر داشته‌ایم.

لاریجانی با بیان اینکه حفظ وحدت نکته مهمی است که با همه زمان‌ها و دوره‌ها مربوط می‌شود، گفت: شاید این روزها جنس جنگ عوض شده باشد، اما دشمنان ما تغییر نکرده‌اند و مشکلات بسیاری در مناطق بین‌المللی و جهان وجود دارد. این در حالی است که مشکلات منطقه و وجود گروهک‌های ترویستی و داعش، آبروی مسلمانان را برده است.

مسئولیت‌شناسی ایران نگذاشته داعش در منطقه گسترش یابد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اینکه داعش نتوانسته است در منطقه گسترش یابد، به خاطر مسئولیت‌شناسی ایران است، وگرنه ائتلاف‌هایی که ایجاد می‌شود فقط نوعی ژست بی‌نتیجه است، بنابراین یکی از مسائل مهم در شرایط فعلی فهم این مسئله و ضرورت حفظ امنیت منطقه است.

وی گفت: باید شرایط اقتصادی کشور مساعد شود تا در ادامه با ایجاد شوق و فضای کاری مناسب، جوانان بیکار نمانند، بنابراین ایران باید هم شرایط منطقه را سامان بخشد و هم توانمندی داخلی خود را افزایش داده و از تمام ظرفیت‌ها برای رونق تولید و کار تولیدی استفاده کند.

امنیت کشور زمینه را برای سرمایه‌گذاری و تولید روزافزون فراهم می‌کند

لاریجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص تولید داخلی، افزود:‌ اینکه ایشان فرمودند کار تولیدی و رونق تولیدی،‌ مجاهدت است، حرف بسیار مهمی است. در واقع در زمان کنونی آنچه جهاد محسوب می‌شود،‌ تولید است و باید فضا برای این امر ایجاد شود. اگر فضای داخلی کشور پرالتهاب باشد، زمینه لازم برای تولید و سرمایه‌گذاری فراهم نخواهد شد.

وی بیان کرد:امنیت نعمت بزرگی است که درکشور ایران وجود دارد و این امنیت زمینه را برای سرمایه‌گذاری و تولید روزافزون فراهم می‌کند؛اینکه رهبرمعظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید تاکید دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛چرا که کلید موفقت کشور در این مسئله نهفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رزمندگان از مرزهای کشور 8 سال دفاع کردند و ما امروز همانند آنان ماموریت مهمی برعهده داریم، گفت: چند روز پیش که رهبر معظم انقلاب با جانبازان دیدار داشتند، آنها با یک روحیه خاص از نظام و انقلاب می‌گفتند. این افراد ستون‌های انقلاب و نظام هستند که آینده ایران را می‌سازند و برای ما هم افتخار است که در قوه مقننه نیروهای بسیجی و مومن وجود دارد که سرمایه مهمی برای این قوه محسوب می‌شوند و در پایان آینده روشنی را برای همه شما عزیزان از خداوند متعال خواستارم.