بصائر
بصائر

بصائر

امام علی بن موسی الرضا

عکس باکیفیت: گنبد و بارگاه حرم مطهر امام رضا(ع)

نام:علی

نام پدر:امام موسی کاظم(ع)

نام پدر:نجمه (اورا بانویی اروپایی نوشته اند)

شهرت:رضا

کنیه:ابو الحسن

محل تولد:مدینه

زمان تولد:یازدهم ذیقعده ۱۴۸ هجری

تعداد زنان:۲ زن،ام حبیبه دختر مامون و زنی دیگر

تعداد فرزندان:یک فرزند(امام جواد)و به قولی پنج پسر و یک دختر(شش فرزند)

زمان شهادت:آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در ست ۵۵ سالگی و به وسیله مامون عباسی مسموم شد.

محل شهادت:سناباد نوقان در مشهد کنونی

زیارتگاه امام:مشهد مقدس

سیر حیات:

۳۵ سال پیش از امامت

۱۷ سال در مدینه بعد از امامت

سه سال ولیعهدی مامون در خراسان،که حساس ترین دوران حیات امام می باشد.



فرقه وهابیت چگونه به‌وجود آمده و تفاوت آن با دیگر مذاهب اهل تسنن چیست؟



مبدع پدید‌ آورندة اصلی عقاید وهابیت احمدبن عبدالحلیم معروف به ابن تیمیه است که در سال (661 ق) در شهر

 حران یکی از شهرهای عراق متولد گردید. اگرچه چند سال قبل از او در قرن چهارم هجری «ابو محمد بر

 بهاری» یکی دیگر از علماء حنبلی زیارت قبور را منع کرده بود که از طرف خلیفه عباسی مورد انکار قرار

 می‌گیرد و در همین قرن چهارم عبدالله بن محمد عبکری حنبلی معروف «به ابن لطه» متوفای 1378 قمری

 زیارت و شفاعت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را انکار نموده و سفر برای زیارت قبر آن حضرت را سفر

 معصیت دانست. ولکن ابن تیمیه این عقاید حرمت زیارت و طلب شفاعت از پیامبر اسلام و سایر اولیاء را با

 ضمیمه یک سلسله عقاید و تفکرات جدید دیگر به طور حساب شده و در کتاب‌های متعدد به صورت گسترده و بر

 محور شرک وتوحید ـ که در حقیقت تمام اعتقادات او از دشمنی با اهل بیت پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نشأت

 گرفته است ـ تدوین نموده و برای اخلاف خودش به جا گذاشت. و در برابر آراء و نظریات ابداع شده و غریب از

 دین اسلام ابن تیمیه، علماء بزرگ اسلامی اعم از شیعه و سنی هم عصر او و بعد از آن آرام ننشسته و کتاب‌های

 زیادی را در ردّ عقایداو نوشته‌اند. ابن بطوطه،‌عبدالله بن سعد یافعی، تقی الدین سبکی،ابن حجر مکی، قاضی 

احنائی هر کدام به ترتیب کتاب‌های بنام تحفة النظار مرآت الجنان، شفاء السقام فی زیارة خیر الانام، جوهر المنظم 

فی زیارة قبر النبی مکرم و المقالة المرضیه در ردّ عقاید ابن تیمیه نوشته و همچنین ابوحیان اندلسی، کمال الدین 

زملکانی،‌ابوبکر الحصینی، ابن حجر عسقلانی، شیخ موسوی عبدالعظیم هندی، حافظ ذهبی، هر کدام به سهم خود 

عقاید و نظرات ابن تیمیه را مردود شمرده و منافات و تضاد آراء او را با اسلام به اثبات رسانده‌اند. و بالاخره علمأ 

اهل سنت به خصوص علماء شافعی مذهب و مالکی مذهب مخالفت‌شان را با ابن تیمیه از حوزه نظر به حوزه عمل

برده و چندین بار او را راهی زندان حکام وقت نموده و در سال 728 قمری در زندان می‌میرد. بعد از مرگ ابن 

تیمیه شاگرد مخلص او بنام محمد بن ابوبکر معروف به ابن قیم الجوزیه کتاب‌ها و آثار استادش را جمع‌آوری کرده 

و در ترتیب و تبویت و انتشار آن تلاش‌های پی‌گیر را متحمل شده و خود نیز کتاب‌های متعددی را برای حفظ و 

دفاع از عقاید استادش نگاشته است. بعد از ابن قیم کسی به نام‌ حامی عقاید ابن تیمیه معروف نمی‌باشد و این عقاید 

همین طور در میان کتاب‌های آنان باقی می‌مانند تا اینکه شخصی به نام محمد بن عبدالوهاب به عنوان مجدّد دین

در قرن دوازدهم هجری قمری سر از نجد عربستان درمی‌آورد. 2 . ظهور فرقه وهابیت و حکومت وهابی: محمد 

بن عبدالوهاب بن سلیمان تیهمی به قولی در سال (1111 ق) و بنابر قول دیگر در سال (1115 ق) و (1703 یا 

1704 م) در شهر عیینه از شهرهای نجد متولد گردید. او تحصیلات ابتدائی خود را از پدرش فراگرفت و در 

شهرهای دیگری به تحصیلات خود ادامه داد او در همان اوایل نظرات و عقایدی را درباره دین اسلام مطرح 


می‌کرد که مورد مخالفت و منازعه پدرش قرار می‌گرفت او بعد از اینکه پدرش در حریمله از دنیا رفت مردم را 

به سوی عقیده خودش دعوت کرد و به شهری که می‌رفت بعد از اظهار عقایدش مورد تنفر مردم قرار گرفته و از 

شهر بیرونش می‌کردند. و حتی در شهر حریمله بعد از فوت پدرش مردم قصد کشتن او را کردند و به ناچار از 

آنجا فرار کرده و به عیینه وطن خودش نزد حاکم آن شهر بنام عثمان بن معمّر می‌رود. عثمان از اواستقبالمی‌کند  

و شیخ وهابی نیز وفاداری خود را به او نشان داده و او را به تصرّف تمام نجد امیدوار می‌گرداند. و در رابطه با 

همکاری بین طرفین با هم پیمان و معاهده می‌بندند و لکن این معاهده پایدار نمانده و با تهدید سلیمان بن محمد امیر 

احساء‌ بعد از اینکه شیخ وهابی اعمالی را با سلیقه اعتقادی خودش مرتکب می‌شود،‌عثمان از ترس اینکه توسط

امیر احساء مورد هجوم قرار نگیرد او را از عیینه اخراج می‌کند. و شیخ وهابی در سال (1160 هـ . ق) وارد 

درعیه شده و با امیر درعیه محمد بن سعود جدّ آل سعود هم ‌پیمان می‌گردد. و به این ترتیب نطفه فرقه وهابیت و 

حکومت مبتنی بر عقاید آن توسط نیروی مذهبی محمد بن عبدالوهاب از یک طرف و نیروی سیاسی و نظامی 

محمد بن سعود از طرف دیگر در درعیة نجد منعقد می‌گردد. و شخص محمد بن سعود امیر درعیه با محمد بن 

عبدالوهاب برای دعوت مسلمین به سوی اسلام جدید وهابی و برای قتال و جنگ و کشتن مسلمانان در راه خدا 

بیعت می‌کند. و این حکومت با موضع‌گیری خاصی در برابر همه مسلمین به نحوی که گویا پیامبری تازه و جدید 

در آنجا برای نجات مسلمین مبعوث گردیده است به اطراف و شهرهای مجاور دعوت نامه فرستاد و کم‌کم با 

کشتارهای بی‌رحمانة مسلمانان و با کمک‌ نیروهای خارجی بالخصوص حکومت انگلیس در سرزمین عربستان 

گسترش پیدا کرده و در نهایت تمام جزیرة العرب در تحت سیطرة حکومت آل سعود در می‌آید. که تا امروز این 

حکومت در نسل‌ آل سعود همچنان ادامه دارد. و فرقه وهابیت و حکومت سعودی‌ها به نحوی درهم آمیخته است که 

وهابیت اصلاً در حکومت آل سعود تبلور پیدا کرده است و جدای از آن چیزی بنام وهابیت وجود ندارد.



وهابیت و مذاهب اهل سنت: الف) مذاهب کلامی و اعتقادی: اهل سنت در نصف اول از قرن دوم به دو فرقه 

کلامی تقسیم شدند. یکی فرقه اهل حدیث که در اعتقادات و احکام فقهی به ظواهر آیات و روایات تعبد داشتند و لذا 

برای خداوند تأمل به اعضاء و جوارح بوده و در میان آنان مشبهه و مجسمه نیز پدید آمدند. در مقابل اهل حدیث، 

فرقه معتزله وجود داشت که تعقّل و تفکّرگرا بودند. و این دو فرقه دائماً در برابر هم قرار داشتند و باتغییرشرایط  

در دستگاه خلفأ عباسی گاهی اهل حدیث از حمایت خلفاء برخوردار می‌شد و گاهی معتزله با حمایت خلفاء تقویت 

شده و اهل حدیث تضعیف می‌گردید. و از زمان متوکل عباسی تا زمان مقتدرعباسی شرایط به نفع اهل حدیث بود 

و فرقه معتزله تحت فشار سخت قرار داشت تا اینکه ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری از اعتقاد اعتزالی خودش 

دست برداشته و با توبه و انابه در سلک اهل حدیث داخل می‌شود. و سپس درصدد اصلاح آن برمی‌آید و در نتیجه 

اصلاحات او فرقه جدیدی بنام فرقه اشعری پدیدار می‌شود و امروز اکثر اهل سنت از عقاید کلامی اشعری متابعت 

می‌کنند. و فرقه‌های دیگر اهل سنت چندان در بین جامعه اهل سنت حضور ندارند. اهل سنت از جهت فقهی به 

چهار مذهب تقسیم شده است. که عبارت‌اند از مذهب حنفی که توسط ابوحنیفه نعمان بن ثابت پایه‌گذاری شده است 

و تمام پیروان این مذهب در مسائل فقهی از فتاوی او تقلید می‌کنند. و مذهب دوم مذهب شافعی است که مفتی و 

مجتهد آن امام ابو عبدالله محمد بن ادریس شافعی است. و مذهب سوم که با مرجعیت مالک بن انس بوجود آمده 

مذهب مالکی نام دارد. و مذهب چهارم مذهب حنبلی است که امام و پیشوای این مذهب احمد بن حنبل می‌باشد. اما 

فرقه وهابیت ولو از جمله اهل تسنن بشمار می‌آید و لکن هم در مسائل کلامی با فرقه‌های کلامی اختلاف دارد و هم 

در مسائل فقهی با مذاهب اربعه دارای اختلافات می‌باشد. در مسائل توحید با همه اهل سنت اعم از فرقه‌های 

کلامی و فقهی در تضاد بوده بلکه آنان توسط وهابیت بخاطر اعتقادشان به شفاعت، توسل به رسول الله و زیارت 

آن حضرت تکفیر شده و جان و مال و ناموس آنها برای وهابیون حلال گردیده‌اند. قنوجی در این رابطه می‌گوید:‌در 

زمان ما اتباع عبدالوهاب که از نجد سر در آورد و بر حرمین مسلط گردیدند و خودشان را منتسب به مذهب حنبلی 

می‌کردند همه آنان اعتقاد بر این دارند که فقط آنان مسلمان هستند و غیر آنها هر کسی می‌خواهد باشد مشرک‌اند و 

با این شعار کشتار اهل سنت و علماء آنها را مباح دانستند. و هیچ کدام از مذاهب اهل سنت وهابی‌ها را در مذهب 

خودشان قبول ندارند ولو وهابیت خودشان را پیرو مذهب حنبلی می‌دانند لکن حنبلی‌ها هم آنان را نمی پذیرند بلکه 

علماء مذاهب اربعه حکم به تکفیر وهابیت صادر کرده‌اند. و حتی برادر محمد بن عبدالوهاب بنام شیخ سلیمان بن 

عبدالوهاب که خود حنبلی مذهب بوده است کتابی بر ردّ محمد بن عبدالوهاب بنام «الصواعق الالهیه فی الرد علی 

الوهابیة» نوشته است. جهت اطلاعات بیشتر به منابع زیر رجوع شود: 


1 . وهابیان، تألیف علی اصغر فقیهی. 

2 . اینست همان وهابیت، تألیف محمدجواد مغنیه. 

3 . آئین وهابیت، تألیف آیت الله سبحانی. 

4 . نقش استعمار در پیدایش وهابیت، تألیف رضا فتح ‌آبادی.

ایران، هواپیمای روسی"ایل ـ 76" خریداری می‌کند


ممکن است هواپیمای ترابری نظامی روسی"ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" (نوع مدرنیزه شده هواپیمای "ایل ـ 76" ) در سال 2017 برای اولین بار صادر شود و ایران، الجزایر، آفریقای جنوبی و قزاقستان از جمله خریداران احتمالی آن هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از بخش رسانه ای سفارت ایران در مسکو، ممکن است هواپیمای ترابری نظامی روسی"ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" (نوع مدرنیزه شده هواپیمای "ایل ـ 76" ) در سال 2017 برای اولین بار صادر شود و ایران، الجزایر، آفریقای جنوبی و قزاقستان از جمله خریداران احتمالی آن هستند. این خبر را سرگئی دمنتییف، مدیرکل کارخانه تولید کننده به نام "آویا استارـ اس پی" اعلام کرد.

پیشتر سرگئی کرونف، یکی از مقامات "روس آبارون اکسپورت"، شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در ژوئن سال 2015 به خبرنگاران اعلام کرده بود سفارش هایی از کشور های خارجی درباره خریداری 25 تا 30 فروند "ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" از سه نوع ترابری، مخصوص سوخت گیری و شناسایی دریافت شده است. در حال حاضر کارخانه "آویا استارـ اس پی" در حال ساخت بیش از 10 فروند از این هواپیماها است.

به گزارش سایت روسی "لنتا. رو"، هواپیمای "ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" ثمره مدرنیزاسیون هواپیمای "ایل ـ 76" است که سابقا در تاشکند تولید می شد و حالا در شهر اولیانوفسک روسیه تولید می شود. این هواپیما قادر به حمل تا 60 تن بار بوده و دارای موتور کم سرو صدای "پ اس ـ 90 آ ـ 76" و دستگاه های جدید رادیو الکترونیکی است. هواپیمای "ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" برای نقل و انتقال و پیاده کردن نفر، ماشین های نظامی سنگین و بزرگ و بارهای مختلف در نظر گرفته شده است.

آیت الله موحدی کرمانی: این فکر که با توافق هسته ای با آمریکا آشتی می کنیم، غلط است


امام جمعه تهران با بیان اینکه توافق هسته ای برکاتی دارد، گفت: توافق به معنای این نیست که فکر کنید با آمریکا آشتی کردیم و این فکر غلط است، چرا که برائت ستون دین ما است.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: معظم له هشدار دادند آمریکا بعد از آنکه به برکت انقلاب اسلامی از کشور خارج شد بنا دارد دوباره برگردد و می خواهد نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را اعمال کند اما همانطور که رهبری فرمودند ما جلو این نفوذ را خواهیم گرفت، این نفوذ را به روی آن ها بسته ایم و برای همیشه خواهیم بست. آنها می خواهند درکشورهای اسلامی ومنطقه ای نفوذ کنند، خیال می کنند بااین توافق راهی برای ورود پیدا کرده اند و می توانند کارهایی را کنند اما کور خوانده اند.

به گفته وی، ساده اندیشی است اگر فکر کنیم این شیطان بزرگ عوض شده است، آمریکا شیطان بزرگ است ودشمنی او با ما پابرجاست. آمریکا دشمن اسلامی است برای اینکه اسلام قدرت پوشالی و خیالی او را درهم شکسته و می خواهد مستضعف را عزیز و طاغوت ها را ذلیل کند.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید:

** رهبر معظم انقلاب دردیدار شرکت کنندگان در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) و اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی به خطر اختلاف اشاره کردند که اختلاف سومین عذابی است که خدا در قرآن مطرح می کند. هنگام اختلاف مشت هایی که باید به سر دشمن کوبیده شود بر سر یکدیگر کوبیده می شود.

** رهبر معظم انقلاب فرمودند به مقدسات اهل سنت نباید اهانت کرد و اگر کسی اهانت کند از ما نیست و دچار انحراف شده است؛ تشیعی که در لندن سخن می گوید ارتباطی با شیعه ندارد آن ها عوامل امریکا هستند که می خواهند اختلاف شیعه و سنی را تشدید کنند.

**{با اشاره به جمله رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما نفوذ آمریکا در ایران را بسته ایم و خواهیم بست} آمریکا می داند اگر بخواهد سلطه سیاسی خود را تجدید کند باید از طریق فرهنگی وارد شود و فرهنگ کشور را تغییر دهد، لذا درفکر است و می خواهد حال که از در بیرون شده از دریچه وارد شود که البته فکر خامی است و این آرزو را با وجود رهبری قوی و ملتی بیدار به گور خواهد برد.

** مساله توافق یک مساله خاص خود است و مساله ای است که برکاتی نیز دارد اما معنای توافق این نیست که فکر کنید که همه چیز تمام شد و با آمریکا آشتی کردیم، این فکر غلط است چرا که برائت ستون دین ماست.

** آیا با آمریکا که این همه جنایت می کند و می گوید ازاسرائیل آدم کش و خونریز حمایت می کند، می توان کنار آمد و فرهنگ او را پذیرفت و گفت همه چیز حل شد؟ مگر می شود با فرهنگ آمریکا سازش کرد، آمریکایی که جنایات فراوانی در خود ایران کرده که قابل احصا نیز نیست، مسافران هواپیما را مظلومانه می کشد.

**در مذاکره با 1+5، ایران به عنوان یک ابر قدرت در جهان مطرح شد و منطق قوی ایران به گوش دنیا رسید. با مذاکرات هسته ای مظلومیت ایران و ظالمانه بودن تحریم ها روشن شد و ثابت شد که ایران دنبال سلاح هسته ای نیست. دراین مذاکرات برخلاف دروغ ها که دشمن می گفت و ایران هراسی می کرد،معلوم شد ایران دنبال سلاح هسته ای نیست چرا که دین به ما اجازه نمی دهد ما سلاحی داشته باشیم که وقتی بکار می بریم مظلوم و ظالم را هر دو باهم از بین ببریم.

** باید قدر این را بدانیم که دانش ما آنقدر رشد و به مرحله ای رسید که آمریکا از دانش ما می ترسد، بگذار بترسد و احساس کند با این جنایاتش در حال نابودی است. ایران با اصرار بر رفع تحریم ها ثابت کرد ظلم پذیر نیست و زیر بار ظلم نمی رود؛ بالاخره صبر و مقاومت انقلابی مردم و هدایت های رهبر معظم انقلاب نتیجه داد.

کاریکاتور/ توپخانه فغانی!


علیرضا فغانی، بعد از محرومیت به خاطر اشتباهاتش در آخرین مسابقه فصل گذشته میان تراکتورسازی و نفت، در اولین حضورش در لیگ پانزدهم یک پنالتی به ذوب آهن هدیه داد و باید منتظر برخورد کمیته داوران باشد.