بصائر
بصائر

بصائر

مناجات



خدایا 

کمک کن دیرتر برنجم ، زودتر ببخشم ، کمتر قضاوت کنم و بیشتر فرصت دهم . . .


کلام بزرگان

رویا متعلق به کسانیست که به اندازه کافی 
برای خواسته هایشان تلاش نمیکنند .

تلاش ترامپ برای وادار کردن ارتش آمریکا برای حمله نظامی به ایران


سیاست > نظامی - مهر نوشت: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: هرچند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا حرف از جنگ نمی‌زند اما اطلاعات متقنی وجود دارد که در یک سال گذشته تلاش کرده تا ارتش امریکا را وادار به حمله نظامی به ایران کند.

سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نشست شورای هماهنگی اجرای سند راهبردی خدمت رسانی به رزمندگان با تبریک دهه کرامت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود و از روز اول هم مردم بودند که پای انقلاب اسلامی ایستادند و در برابر مشکلات مقاومت کردند.

وی افزود: در سالهای گذشته بدون حضور مردم امکان عبور از حوادث وجود نداشت. در دفاع مقدس به دلیل حمایت همه کشورهای استکباری، اگر حضور مردم نبود به شکست می انجامید اما مردم در قالب سربازی و حضور داوطلبانه در جبهه حضور یافتند و تعداد زیادی شهید و مجروح دادند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: بخش های مختلف در جنگ حضور یافتند و وظیفه ماست که با خدمت رسانی، پاسخی مناسب به اقدامات آنها بدهیم.

سرلشکر باقری رسیدگی به ایثارگران را امری مهم برشمرد و تصریح کرد: باید از زحمات رزمندگان قدردانی کرد. هرچند رئیس جمهور فعلی آمریکا حرف از جنگ نمی زند اما اطلاعات متقنی وجود دارد که در یک سال گذشته تلاش داشته ارتش امریکا را وادار به حمله نظامی به ایران کند. پس باید به دفاع از کشور اهمیت داد.

وی ادامه داد: سند جامعی در سال‌های گذشته توسط هیئت وزیران تهیه شده و مسئله ارتقاء جایگاه رزمندگان که از کشور دفاع کرده اند در آن بررسی شد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان تاکید کرد: شورای راهبردی این سند تشکیل شده و قرار شد سالی دوبار این جلسه تشکیل شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش:هشدار روحانی جدید نیست/تنگه هرمزیا بایدبرای همه آزاد باشد یا برای همه ممنوع


سیاست > نظامی - ایسنا نوشت: فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره هشدار اخیر رئیس‌جمهور گفت: این هشدار رئیس‌جمهور هشدار جدیدی نیست. ملت و نیروهای مسلح ما از سال‌ها پیش این حرف را زده‌اند و الان هم می‌گوییم که تنگه هرمز یا باید برای همه آزاد باشد و یا برای همه ممنوع باشد.

امیر کیومرث حیدری در حاشیه مراسم ختم پدر وحید حقانیان و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مرزهای ما امن ترین مرزهای دنیا هستند و شرارت های مرزی بلاخره در همه کشورها وجود دارد. در کشور ما نیز قدرت و صلابت نیروهای مسلح به حدی است اشرار و معاندین قدرت نفس کشیدن نداشته باشند.

وی افزود: گاهی اوقات ممکن است شرارت مرزی از آنها سر بزند اما اقتدار نیروهای مسلح قابل بحث نیست و الحمدالله به حدی است که اعلام کنیم امن ترین مرزها، مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

امیر حیدری درباره هشدار اخیر رئیس جمهور تصریح کرد: این هشدار رئیس جمهور هشدار جدیدی نیست و ملت و نیروهای مسلح ما از سال‌ها پیش این حرف را زده‌اند و الان هم می‌گوییم که تنگه هرمز یا باید برای همه آزاد باشد و یا برای همه ممنوع باشد.

علت نامگذاری دهه کرامت .....


به برکت ایشان و اعتقاد به امامت آن حضرت (ع) است که شیعه اثنی عشری هویت می یابد یعنی هر کسی که به امامت ایشان معتقد باشد، شیعه عثنی عشری است.

فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت ثامن الائمه (ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که مقارن است با جشن ها و آیین های شادباش در سراسر ایران به یمن قدوم موالید نورانی این دهه؛ اما اینکه چرا ایام ولادت امام هشتم شیعیان (ع) کرامت نام گرفته مسئله ای است که در گفتگوی قدس با آیت ا… روح ا… قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) به بحث و بررسی گذاشته شده و مشروح آن از نظرتان می گذرد:

کرامت به چه معنا است و در سیره و سبک زندگی ائمه معصوم (ع) این مفهوم چه جایگاهی دارد و چگونه تعریف شده است؟

کرامت به معنای بزرگواری است و اصل کرامت در روایات ائمه معصوم (ع) ملاک دینداری انسان ها شناخته می شود، آنچنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بزرگواری مرد همان دین او است.

همچنین، از پیامبر اکرم (ص) روایت است که کرامت دوری از گناهان است. بنابر روایاتی دیگر، کرم آن است که انسان دنیا را کوچک بشمارد.

علاوه بر این، امیرالمومنین (ع) می فرمایند: هر که برای خود کرامت قائل باشد، دنیا در نظرش خوار و کوچک می شود.

پس کرامت به معنای کوچک شمردن دنیا نیز است. امیرالمومنین (ع) همچنین فرموده اند: کسی در حقیقت کرم و بخشندگی دارد که هوای نفس خود را مهار کند و به نفسش بخل بورزد.

ایشان همچنین می فرمایند: هوای نفست را مهار کن و بر آن بخیل باش که اگر کسی بر نفس بخل بورزد، حقیقت کرامت را یافته است.

برخی دیگر از روایات، وفاداری را به بزرگواری تعبیر می کنند. امیرالمومنین (ع) در این باره می فرمایند: وفاداری به پیمان ها از بزرگواری انسان است.

بنابر آنچه بیان شد، کرامت قبل از هر چیز دینداری و دوری از گناه و بخل داشتن نفس اماره و بعد کوچک شمردن دنیا را شامل می شود و از این مسیر به مقصد صبر و شکیبایی می رسد، از این رو است که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: بزرگواری و کرامت، نیکو شکیبایی کردن است.

کسی که دنیا در مقابلش کوچک باشد شکیباییش نیز بالا می رود و این فرد نه تنها برابر مشکلات کم نمی آورد بلکه بار مشکلات دیگران را نیز بر دوش می کشد و امیرالمومنین (ع) در این باره می فرمایند: بزرگواری و کرم این است که بار دیگران بر دوش کشیده شود.

و این از دنیا شکایت نکردن نشانه کرامت است. همچنین، از اخلاق کریمان خلوص و یکرنگی است و ناخالصی از اخلاق انسان های فرومایه است.

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: کریمان کسانی هستند که شکیباتر و پرتحمل ترند؛ همچنین ایشان می فرمایند: شتاب در عفو و گذشت از اخلاق کریمان است.

اما همان حضرت (ع) تاکید دارند اگر کسی که کریم به او کرامت کرد، بی ادب تر شد دیگر نباید با کرامت با او برخورد کرد، بلکه اهانت و بی احترامی او را درست می کند.

مثل کسانی که در فتنه 88 امام مسلمین با کرامت با آنها برخورد کرد در حالی که حکمشان اعدام بود اما وقتی سرکشی می کنند دیگر نباید با کرامت با آنها برخورد شود.

چه ارتباطی بین کرامت و سیره رضوی وجود دارد که دهه منتهی به ولادت آن حضرت (ع) دهه کرامت نام گرفته است؟

تمامی روایاتی که بیان شد از امام معصوم است و امام (ع) تا خود به آنها عمل نکند دیگران را به آن عمل دعوت نمی کند؛ حضرات معصومین (ع) به عنوان امامان کریم هم شناخته می شوند پس نخستین کرامت کنندگان اند.

در پاسخ به چرایی تقارن دهه کرامت با ایام ولادت ثامن الائمه (ع) باید گفت همه ائمه (ع) تجلیگاه اسماء الهی هستند، یعنی وقتی ایشان را رضا می نامیم این صفت تنها به امام هشتم (ع) محدود نمی شود بلکه همه ائمه (ع) به رضای الهی رضا هستند اما تجلی خاص این رضایت در زندگانی آن حضرت (ع)، ایشان را به رضا شهره کرده است چراکه حتی بسیاری از علویان متاسفانه ثامن الائمه (ع) را در پذیرش ولایت عهدی نعوذبا… متهم به دنیادوستی کردند و گفتند چرا شما به سمت مامون خبیث می روید در حالی که پدرتان در زندان پدر او بود؟!

اما ایشان با رضایت به خواست الهی هجرت کردند.