بصائر
بصائر

بصائر

آیت الله خامنه‌ای: رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی و حرام است/شرکت در انتخابات واجب عینی است


احکام ویژه ایام انتخابات با توجه به در پیش رو بودن دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال جاری، به نقل از مقام معظم رهبری منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، پاسخ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به هشت سوال مطرح شده درباره انتخابات به شرح زیر است:

1- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟

ج) شرکت درانتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

۲- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج) واجب عینی است.

۳- با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

۴- حکم رأی دادن سفید و بی‌نام چیست ؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟

ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

۵- در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟

ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.

۶- در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟

ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

۷ - با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد ؟

ج) باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.

۸ - حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟

ج) به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: طرح حمله زمینی سعودی به سوریه نمایشی از فقدان ابتکار و خلاقیت است


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، به پیامدهای حملۀ زمینی عربستان و ترکیه به سوریه پرداخته است.

زهرا خدایی: در خبرها آمده بود که وزیر خارجه ترکیه، ارسال جنگنده های سعودی به پایگاه اینجرلیک ترکیه را تأئید کرده و احمد داود اوغلو نیز روز گذشته به طور تلویحی ضمن اشاره به احتمال لشکرکشی به سوریه گفت که در صورت ورود ارتش سوریه به شهر اعزاز در مرز ترکیه-سوریه که اکنون در اشغال داعش است، ارتش ترکیه وارد عمل خواهد شد. پرسش اینجاست در صورت حملۀ زمینی عربستان و ترکیه پیامدهای این اقدام نظامی در بُعد منطقه‌ای چه می تواند باشد؟

خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با دکتر نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیامدهای حملۀ زمینی به سوریه را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می خوانید:

ارسال نیروی زمینی از سوی ترکیه و عربستان به سوریه تا چه میزان محتمل است؟مسئولین عربستان سعودی طی روزهای اخیر از آمادگی کشورشان به همراه سایر کشورهای متحد از جمله ترکیه برای اعزام نیروی نظامی تا سقف 150 هزار نفر به خاک سوریه تحت عنوان مبارزه بین المللی علیه داعش سخن گفتند. این موضوع اگر چه در سطح رسانه ها بازتاب های قابل توجهی پیدا کرد، اما به نظر می رسد تنها به فاصله چند روز از این ادعا ، وزیر امور خارجه عربستان به شکل بسیار واضحی از این طرح عقب نشینی کرد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان اخیرا در گفتگو با شبکه سی ان ان به این موضع بسنده کرده که ریاض آماده است در قالب ائتلاف آمریکا، نیروی ویژه به سوریه اعزام کند. وی در توضیح سخنان قبلی اش تاکید کرده که منظور ریاض از اعزام نیروی زمینی به سوریه، تنها فرستادن نیروهای ویژه آن هم در قالب ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده است.
بنابراین کاملا روشن است که اعزام نیروی نظامی به صورت مستقیم برای انجام عملیات های میدانی در سوریه از سوی هر کشوری می تواند با چالش ها و موانع جدی همراه باشد.

چرا در مقطع فعلی تصیم به این اقدام گرفته شد؟ آیا این فرضیه درست است که دلیل این تصمیم پیشرفت میدانی ارتش سوریه و تلاش برای بر هم زدن معادلات میدانی است؟

به نظر می رسد هدف عربستان از اعلام اعزام نیروی نظامی به سوریه حداقل با 2 هدف صورت گرفته است:

نخست؛ تحت تاثیر قرار دادن پیروزی های استراتژیک ارتش و نیروهای مردمی در جبهه های حلب، درعا و دیر الزور.

دوم؛ تحت تاثیر قرار دادن روند مذاکرات سیاسی جاری در مورد سوریه.

به طور کلی کشوری مانند عربستان جدی شدن روند گفتگوهای سیاسی و شکل گیری برخی معادلات در روابط بازیگران موثر در سوریه را به زیان خود می داند. علت آن اینست که عربستان در عرصه سیاسی فاقد ابتکار و خلاقیت منطقه ای برای تامین منافع ملی خود است. بنابراین تشدید روندهای نظامی را حداقل در دو پرونده سوریه و یمن دنبال می کند.

نتیجه ای که می خواهم بر آن تاکید کنم آن است که طرح مداخله نظامی مستقیم در سوریه از سوی عربستان تنها با هدف پیچیده تر کردن مساله سوریه صورت گرفته است.

 موضع کشورمان در قبال این تصمیم را چگونه ارزیابی می کنید؟  بدون شک مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست های نظامی عربستان در منطقه کاملا هوشمندانه خواهد بود. مسئولین ایران در سطوح مختلف تاکنون چندین بار نسبت به اتخاذ سیاست های غلط و ناکارآمد عربستان هشدارهای لازم را داده اند. هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه که بخواهد تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی سوریه را دچار خدشه و نادیده بگیرد حتما محکوم به شکست خواهد بود.
البته دستگاه سیاست خارجی ایران سیگنال های مثبتی را برای عربستان به منظور آمادگی برای گفتگو فرستاده که پیشنهاد می کنم مسئولین سعودی به آن توجه نمایند.

 پیامدهای این تصمیم چه می تواند باشد؟ قبل از هرچیز خوبست به کارویژه های بحران نظامی سوریه برای برخی بازیگران بپردازیم. به عنوان مثال، کارکرد تداوم بحران نظامی در سوریه برای کشوری مانند آمریکا می تواند تغییر کاربری جغرافیای سیاسی سوریه به نفع استراتژی منطقه ای آمریکا در بلند مدت باشد. بنابراین از ادامه جنگ بی هویت در سوریه حمایت مستقیم و غیر مستقیم می کند.

اما کارکرد جنگ در سوریه برای عربستان بیشتر جنبه ماهیتی و هویتی دارد؛ به عبارت دیگر، عربستان از تغییر در حاکمیت سوریه پروژه هویت سازی منطقه ای دنبال می کند. در واقع، تداوم حکومت اسد را در تضاد با بقای سیاسی منطقه ای خود می بیند. بنابراین تلاش می کند آتش جنگ و خونریزی در سوریه را روشن نگه دارد.

موضع غرب در قبال این تصمیم چیست؟ آیا این حمله در راستای منافع آنها نیز هست؟

مواضع تهاجمی کنونی عربستان در منطقه حتما مورد تایید آمریکاست؛ به همین دلیل آمریکایی ها به راحتی چشم خود را بر حمایت سعودی از گروه های تروریستی بسته اند. اما نکته ای که مایلم به آن تاکید کنم آن است که عربستان از چشم انداز آینده منافع خود در تحولات منطقه اطمینان لازم ندارد. در واقع، عربستان فاقد تضمین های لازم برای آینده سیاسی خود است.

آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟ طرح مداخله نظامی زمینی در سوریه از سوی عربستان در صحنه واقعیت ها با موانع جدی مواجه است. بنابراین در نگاه اول به نظر می رسد به راحتی امکان تحقق ندارد. اما در صورتیکه به هر شکلی و در هر قالبی این اتفاق بیفتد، قطعا نتیجه آن منجر به پیچیده تر شدن مساله سوریه خواهد شد.

چطور سیدحسن خمینی، نیامده از عرصه سیاست خارج شد؟


حجت الاسلام سیدحسن خمینی با کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تبدیل به خبرسازترین چهره این دوره شد، البته مهر تایید صلاحیت به پرونده او زده نشد و شورای نگهبان او را از دور رقابت‌ها خارج کرد.

مریم محمدپور: پیش از شروع ثبت نام ها برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری موضوع دعوت از سیدحسن خمینی برای کاندیداتوری در این انتخابات مطرح شد. پیش از اینکه خمینی برای حضور در انتخابات تصمیم قطعی بگیرد، برخی نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌کرد که او بالاترین میزان رای را برای انتخابات خبرگان داشته باشد (اینجا). افرادی و احزابی همچون  هاشمی رفسنجانی، ابراهیم امینی  و حزب اعتدال و توسعه از او دعوت کردند. این اولین حضور سیاسی یادگار امام بود. برخی معتقد بودند که امام با ورود فرزندانش به قدرت مخالف بود، اما به نظر می‌رسد انتساب چنین قولی به امام مبنایی ندارد. هفته نامه طلوع صبح در سرمقاله‌اش، موضوع عضویت سیداحمد خمینی در دومین دوره مجلس خبرگان را یادآور شد (اینجا)، صفحه اینستاگرام حجت الاسلام سیداحمد خمینی نیز بر این موضوع تاکید کرد (اینجا). همچنین افرادی همچون مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات بیان کردند که منظور امام درباره دوره حیات خود بوده و حالا آن زمان گذشته است (اینجا). طرح این سخنان در حالی بود که سیدحسن خمینی احتمال کاندیداتور‌ی‌اش را رد نکرده (اینجا) و (اینجا) و حجت الاسلام محسن غرویان از نظر مثبت بخشی از جامعه مدرسین نسبت به سیدحسن خبر داده بود (اینجا).

در این بین کسانی هم بودند که از کاندیداتوری حسن خمینی واهمه داشتند و آن را توطئه هاشمی رفسنجانی برای ایجاد یک فتنه جدید ارزیابی می کردند. حسین جلالی مسئول دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی از این دست بود (اینجا) روزنامه کیهان نیز از اعلام کاندیداتوری خمینی خشنود نشد. این روزنامه در گزارشی نوشت: بازی با نام سید حسن خمینی در آستانه ثبت‌نام از نامزدهای مجلس خبرگان، اقدامی برای استتار بازی اصلی جریان تجدید نظرطلب و نفاق جدید است که پنهان و آشکار با بیگانگان پیوند خورده و در آشوب نیابتی 1388 دچار شکست سهمگین شد (اینجا).

سرانجام سید علی خمینی از نامزدی یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد (اینجا). سپس احمد خمینی پسر او در اینستاگرامش این خبر را تایید کرده و شعری نوشت:  صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن/ دور فلک درنگ ندارد شتاب کن (اینجا).

ثبت نام در دومین روز

حسن خمینی در روز جمعه بیست و هفتم آذرماه، یعنی دومین روز ثبت نام‌ها با همراهی برادرانش سیدیاسر و سیدعلی خمینی به ستاد انتخابات رفت  (اینجا).  یادگار امام پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت: امام به ما آموختند برای حفظ و تحکیم این انقلاب از همه چیز خود بگذرم و من نیز برای انقلاب از آبروی خود خواهم گذاشت، او تاکید که به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد (اینجا).

خمینی اصولگرا یا اصلاح طلب

آیت الله محمد موسوی بجنوردی، عضو مجمع روحانیون مبارز  پیش از کاندیداتوری خمینی جوان گفته بود: اگر سید حسن خمینی برای خبرگان نامزد شود مورد حمایت اصلاح طلبان خواهد بود (اینجا). اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اما تاکید داشت که خمینی اصلاح طلب نیست و معتقد است: اصلاح طلبان به این دلیل سراغ این افراد رفته‌اند که هیچ شخصیتی از خودشان ندارند و به واقع استقراض شخصیت می‌کنند و این از عجز اصلاح طلبان است (اینجا).  در این بین روزنامه ایران در سرمقاله خود نوشت: سیدحسن خمینی معتمد نظام است، نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا (اینجا). همه این سخنان در حالی است که علی خمینی تاکید کرده بود که یادگار امام (ره) به صورت مستقل نامزد خبرگان می شود (اینجا). سید حسن خمینی نیز سخنان برادرش را تایید کرد و در زمان ثبت نامش گفت که به صورت مستقل وارد شده است (اینجا).

سیدحسن خمینی و ماجرای آزمون و اجتهادش

شورای نگهبان شیوه تایید اجتهاد را شرکت در آزمون کتبی اعلام کرد (اینجا)  روز امتحان کتبی گفته شد که دعوت‌نامه‌ای به دست او نرسیده اما پس از برگزاری آزمون، شورای نگهبان گفت که اطلاعیه شورای نگهبان حکم دعوت نامه را داشته است (اینجا). در این بین مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت «یکی از اعضای برجسته هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان در تماس با فرزند محترم یادگار امام(ره) از وی برای حضور در آزمون دعوت کرده است» اما این موضوع از سوی پنج عضو هیأت‌رئیسه خبرگان تکذیب شد (اینجا).

 در زمان برگزاری آزمون، خمینی در حال تدریس بود (اینجا) پس از آن سخنگوی شورای نگهبان ابتدا بیان کرد که شرکت نکردن در آزمون به معنای ردصلاحیت است (اینجا)، اما چند روز بعد و در نشست خبری‌اش گفت که شرکت نکردن ثبت‌نام کننده‌ها در آزمون، تنها کار را برای تشخیص اجتهاد سخت کرده است (اینجا). به گفته آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری چهار راه برای احراز اجتهاد داوطلبین وجود دارد (اینجا). پس از آن تعدادی از مجتهدین و مراجع همچون آیات راستی کاشانی، موسوی بجنوردی وحید خراسانی، جوادی آملی، عباس محفوظی و مقتدایی اجتهاد یادگار امام را تایید کردند (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا).

ردصلاحیت اولیه

ششم بهمن ماه شورای نگهبان نظر خود درباره صلاحیت کاندیداهای خبرگان را اعلام کرد و سید حسن خمینی صلاحیتش احراز نشد. خبر نتیجه نظر اعضای شورای نگهبان را پسر سید حسن خمینی منتشر کرد. سید احمد خمینی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «به نظرم برای همگان علت عدم احراز، احراز شده است، مخصوصا که برخی دیگر هم بدون امتحان اجتهادشان احراز شده است. بگذریم، قبل از خواب با بابا صحبت کردم از اوضاع سوال نمودم. یک بیت از حافظ خواند: سر ارادت ما و آستان حضرت دوست/ که هر چه بر سر ما می‌رود ارادت اوست. (اینجا)  ظهر همان روز سیدحسن هم در اینستاگرامش تصویری که پسرش منتشر کرده بود را بازنشر کرده و وعده داد در یکی دو روز آینده در این باره سخن بگوید (اینجا).

پیش از آنکه یادگار امام در این باره هنوز سخن بگوید، برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی درباره عدم احراز صلاحیت او اظهارنظر کردند. خبرگزاری آنا در گزارشی این سوال را مطرح کرده که «آیا دلیل عدم احراز صلاحیت سید حسن، غیبت در آزمون بود؟» و مثال‌های نقضی همچون حجت الاسلام علیرضا اعرافی،  آیت‌‌الله نصرالله شاه‌آبادی، حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی و  حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری را نام برده که هیچ‌یک نه قبلا عضو خبرگان بوده، نه در آزمون آن قبول شده بودند و نه حکمی از رهبری دارند که لازمه آن اجتهاد باشد؛ با این حال بدون حضور در آزمون احراز صلاحیت شدند (اینجا).

یکی از تندترین اعتراض‌ها به تایید نشدن صلاحیت خمینی را آیت الله محمود امجد داشت. او با سیدحسن تماس گرفت و عدم احراز صلاحیت او را تبریک گفت. امجد اظهار کرد که «حضرتعالى توسط قاطبه ملت قدرشناس ایران احراز صلاحیت شدید». او در این تماس از سید حسن خمینی و همه آنان که مانند ایشان اهلیت و صلاحیت ملى و مردمى شان بدینگونه احراز شد خواست که به احترام مردم ستمدیده نسبت به این عدم احراز تقاضاى تجدید نظر نکنند (اینجا) پایگاه اطلاع رسانی جماران به عنوان رسانه نزدیک به یادگار امام نیز در صفحه اینستاگرامش در این باره از مردم نظرخواهی کرد (اینجا) و نتایج این نظرخواهی باعث شد خمینی به عدم احراز صلاحیتش اعتراض کند و خمینی چنین کرد. او گفت که به درخواست مردم و بزرگان این کار را می کند، در همان حال تعریضی هم به روند تایید نشدن اجتهادش داشت و گفت: بزرگان و مراجع و اساتید عظیم الشأن نسبت به صلاحیت علمی این حقیر شهادت دادند و دهها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز ضمیمه این پرونده شد که بر خلاف انتظار نتوانست احراز حضرات آقایان را باعث شود؛ احرازی که در سالها و دوره های قبل، از راههای به مراتب ساده تر برای دیگران حاصل شده بود و در همین دوره نیز برای برخی دیگر از عزیزان، از طریقه ای غیر از امتحان ممکن شده است (اینجا).

21 بهمن ماجرا تمام شد

بیست و یکم بهمن ماه نتایج رسیدگی به اعتراضات نتایج تعیین صلاحیت ها ازسوی شورای نگهبان اعلام شد. شورای نگهبان تنها صلاحیت سه نفر را تایید کرده و در کنارش صلاحیت هشت نفر دیگر را رد کرده بود. نام سید حسن خمینی در بین تاییدصلاحیت شده ها نبود (اینجا) شورای نگهبان دلیل عدم احراز صلاحیت خمینی را استناد به بند ب ماده 3 قانون اعلام کرد.  در این بند آمده است: "اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد" احراز نگردید (اینجا). تا اینجا پرونده حضور سیاسی یادگار امام بسته شده و معلوم نیست در چه شرایطی این پرونده دوباره گشوده خواهد شد.

این سنگ قبر محمدعلی اینانلو است


بیش از ۴۰ روز پیش، محمدعلی اینانلو، مرد طبیعت و پیشکسوت ورزش و رسانه ایران درگذشت. خانواده اش برای مزار او، سنگ قبر متفاوتی انتخاب کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جمعه گذشته مراسم چهلمین روز درگذشت محمدعلی اینانلو، در خانه ابدی‌اش در کنار مزار والدینش و در امامزاده حلیمه خاتون واقع در روستای عصمت آباد بویین زهرا برگزار شد.

سنگ قبری که برای مزار محمدعلی اینانلو انتخاب شده، صخره ای شکل است که شعر و نام او بر روی آن حک شده. زنده یاد اینانلو پیش از این به خبرآنلاین گفته بود که عبارت «کس نمی‌داند ز من جز اندکی» را باید روی سنگ قبرش حک کنند.

در این رابطه آرش اینانلو، پسر ارشد زنده یاد اینانلو گفته است: شعر روی سنگ قبر با مضمون (کس نمی‌داند ز من جز اندکی) از اشعار پدر بود که سعی کرده بودیم. با توجه به عشق پدر به طبیعت؛ سنگ قبری از جنس صخره به صورت دست‌ساز و ماندگار ساخته شود که با دست نوشته ای با عنوان «کس نمی‌داند ز من جز اندکی - محمد علی اینانلو - در بهار 26 آمد؛ در زمستان 94 رفت» نیز حکاکی شده بود.