بصائر
بصائر

بصائر

از تشریح جزئیات توافق با غرب تا اتمام حجت با دلواپسان در نخستین سخنان رئیس جمهور پس از توافق


رئیس جمهوری که امروز سخنانش را با شعر «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا» آغاز کرد، به رهبری، ملت ایران و شهدای هسته ای درود فرستاد و به مردم خبر داد که دعایشان برای مذاکرات، مستجاب شده است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی پس از توافق هسته ای ایران و 1+ 5،گفت: ماه رمضان ماه خیر و برکت و تقرب به درگاه خداوند است. در ماه رمضان امسال بسیاری از مردم در دعاهایشان در شب های قدر، به گروه مذاکره کننده و برای دستیابی به توافقی خوب، دعا کردند. به ملت ایران اعلام می کنم که دعایتان مستجاب شده است.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه در مقطعی مهم از تاریخ کشور و انقلاب، قرار داریم، افزود: دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت ها و نشر آن توهمات درمیان جامعه و افکار عمومی بود، ورق خورده و صفحه جدید آغاز شده است. این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات در جهان، مسیر کوتاه تر و کم هزینه تر هم دارد.

وی افزود: موضوع هسته ای ایران به یک مساله بین المللی تبدیل شده بود و با قطعنامه های متعدد تحریم شورای امنیت روبرو شده و به یک موضوع ایران هراسی در جامعه و ایران بدل شده بود. از سوی دیگر این مساله از نظر رشد و توسعه برای ما مهم بود و نشانه ای از غرور و عزت ملی ما بود. از نظر اقتصادی نیز با فشارهای تحریم، شرایط سختی را داشتیم. گرچه هیچگاه تحریم موفق نبود اما در زندگی مردم تاثیر گذار بود.

رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از اینکه با مذاکرات 23 ماهه ایران با 6 قدرت جهانی، به نقطه جدیدی دست یافته ایم، ادامه داد: ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است. 25 ماه رمضان سال 92، روز تنفیذ بود، 26 ام روز تحلیف بود و امروز 27 ماه رمضان روز توافق 6 قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.

به گفته وی، برای حل موضوع و معضل هسته ای باید در بخش های مختلف، گام های لازم برداشته شود. از لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم آماده شود. افکار عمومی باید بداند که مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه ها نیست و به معنی بده بستان است. مذاکره به معنای آن است که پولی داده می شود و خانه ای خریداری می شود. ما دنبال صدقه نبودیم که کسی چیزی مجانی به ما بدهد.  ما به دنیال مذاکره ای بر اساس منافع ملی بودیم تا بده بستانی عادلانه و منصفانه در پیش بگیریم.

روحانی با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 بر اساس برد و باخت نبوده، تاکید کرد: مذاکره ای پایدار و مستمر است که برای دو طرف حالت برد-برد داشته باشد. این موضوع را برای جامعه تشریح کرده و مذاکره کنندگان بر این اساس کار خود را آغاز کردند.

مردم در خرداد 92 اظهار نظر کردند/در توافق هسته ای هر چهار هدف ایران حاصل شده است

رئیس جمهور گفت: در مذاکرات هسته ای به دنبال رسیدن به چهار هدف بودیم که امروز در توافق هر چهار هدف محقق شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود پس از اعلام توافق هسته ای اظهار کرد: برای دستیابی به توفیق در این مذاکره نیاز به توفیق داخلی و ملی داشتند. روشن است که در داخل کشور سیاسیون فکر واحد ندارند، اما در مسائلی همچون موضوع هسته ای که به امنیت ملی، توسعه ملی، مصالح و منافع ملی ما مربوط می شود، خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه به  اندیشه واحد و تعامل  دست یافتیم.

روحانی با بیان اینکه راه مذاکره از 12 سال پیش آغاز شد و ما از سال 82 این موضوع را در تهران یا پایتخت های غربی شروع کردیم و ادامه دادیم، گفت: منتها مردم ما در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و گفتند که ما دولتی را می خواهیم که دستاوردهای هسته ای را توام با صلح ورفاه مردم در دستور کار قرار دهد و این راهی بود که دولت یازدهم انتخاب کرد.

وی تاکید کرد: ملت ایران همواره ملت استدلال و منطق بوده، من در روز تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید را کنار بگذارد و مسیر تکریم را در دستور قرار دهد. ریشه توافق امروز، تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف 1+5 بود.

رئیس جمهور ادامه داد: برای موفق شدن توافق باید ابتدا در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. ان زمانی که در شرایط تحریم مسیر مذاکره را اغاز کردیم تورم 49 درصد و رشد اقتصادی منفی 5.6 بودیم اما الان که به توافق رسیدیم شرایط فرق کرده است.

وی افزود: آنچه از همه مهمتر بود ایستادگی مردم بودکه امسال صوم مقاومت با افطار فتح وپیروزی همراه شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در این مذاکرات 4 هدف را دنبال می کردیم: 1: توانمندی و فعالیت هسته ای را داخل کشور ادامه دهیم. 2- تحریم های ضدانسانی را رفع کنیم. 3 کلیه قطعنامه هایی که از نظر ما غیرقانونی بود، رفع کنیم. 4- پرونده هسته ای ایران را از فصل هفتم منشور شورای ملل متحدد خارج کنیم. در برنامه امروز هر چهار هدف حاصل شده است.

اول می گفتند 100 سانتریفیوژ، الآن 6000 سانتریفیوژ مستقر است

حسن روحانی در ادامه گفت و گوی مستقیمش با مردم پس از توافق جامع هسته ای در برنامه جامع هسته ای هر چهار هدف ما محقق شد و 23 ماه مذاکره برای مراعات خط قرمزها بوده است.

به گزارش خبرآنلاین رئیس جمهور گفت: در برنامه جامع اقدام مشترک هر 4 هدف ما تحقق یافت.23 ماه برای مراعات خط قرمزها و برای اینکه به اهدافمان برسیم تلاش فوق العاده ای از طرف دیپلمات ها، حقوقدانان و اقتصادانان و دانشمندان هسته ای ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات در این 23 ماه گفت:​روزهای اول مذاکره، طرف مذاکره می گفت در دوران محدودیت (که امروز این دوران 8 سال تعریف شده ) ایران فقط 100 سانتریفیوژ می تواند داشته باشد. بعد از بحث ها و مذاکرات رسیدند به هزار سانتریفیوژ و بعد از مقاومت های فراوان ایران آخرین حرفی که گفتند عدد 4هزار سانتریفیوژ بود. اما امروز در شرایطی توافق انجام شده که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ باقی خواهد بود. بیش از پنج هزار سانتریفیوژ در نطنز و بیش از هزار سانتریفیوژ در فوردو کار خواهند کرد. به اضافه اینکه همه سانتریفیوژ های نطنز به غنی سازی خود ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها می گفتند دوران محرومیت ایران 20 به اضافه 25 سال باشد. در ادامه مذاکرات گفتند بیست سال به اضافه 15 سال و در نهایت عددی که گفتند تغییر نمی کند این بود که این محدودیت به ده سال برسد. اما این روزها در روند مذاکرات این دوران محرومیت به 8 سال تقلیل پیدا کرد. آنها در توسعه و تحقیق می گفتند تحقیق فقط راجع به IR1برای ایران ممکن است اما این حرف مضحکی بود. چون این را داشتیم و همان موقع هم کار می کرد بعد گفتند IR2 و بعد گفتند از IR8 بیشتر نمی شود و ایران دو خواسته داشت. هم IR6 و هم ir8 . ما می خواستیم بتوانیم تزریق گاز یو اف سیکس را در ir6 اغاز شود.

آب سنگین اراک و 1000 سانتریفیوژ فردو حفظ شد

رئیس جمهور گفت: در شرایطی به توافق هسته ای دست یافتیم که در متن توافق به صراحت از آب سنگین راکتور اراک یاد شده است و این راکتور با ویژگی های مندرج در توافق تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در نشستی خبری که پس از امضای توافق ایران و 1+5 برگزار شد، با بیان اینکه غرب حتی نمی خواست نامی از فردو بشنود و نمی خواست هیچ سانتریفیوژی در آنجا باشد، ادامه داد: اما امروز بیش از 1000 سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت .

به گفته وی، غرب حاضر به لغو یکباره تحریم ها نبود و می خواست تحریم ها را تعلیق کند تا در سالهای بعد اگر آزانس گزارش مثبت داد و به ایران اعتماد شد، تحریم ها گام به گام لغو شود. اما امروز در روز اجرای توافق، تمام تحریم ها حتی تحریم های موشکی و تسلیحاتی، مالی و بانکی، بیمه ای، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

روحانی با بیان اینکه برای 5 سال نوعی محدودیت خواهیم داشت و پس از آن تحریم های تسلیحاتی نیز حذف خواهد شد، خاطرنشان کرد: طبق توافق امروز، در روزهای آینده که این توافق به تصویب شورای امنیت برسد، تمام 6 توافق قبلی این سازمان علیه ایران لغو شده و پرونده ایران پس از 10 سال از شورای امنیت خارج خواهد شد.

وی از 18 شبانه روز مذاکره لاینقطع یاد کرد که نتیجه آن توافقی است که اگر گام به گام اجرا شود، خشت های دیوار بی اعتمادی را بر می دارد.

رئیس جمهور با دو طرفه خواندن توافق ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: اجرای توافق نیز دو طرفه است و اگر آنها به توافق پایبند باشند، ما هم به توافق پایبندیم. ملت ایران پای پیمان خود در تمام طول تاریخ ایستاده است. هم اکنون نیز پای پیمان خود می ایستیم، به شرط آنکه طرف مقابل پای تعهد خود بایستد.

دو ماه تا روز توافق باقی مانده است/ امروز مهمترین روز در 12 سال گذشته بود

رئیس جمهور گفت: توافق ایران با 1+5 مراحلی دارد، امروز مرحله اول بود. یعنی مرحله ای که همه شش کشور بر متن توافق و ضمائم آن اتفاق نظر کردند. امروز، روز بیانیه مشترک بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود پس از اعلام توافق هسته ای ایران با 1+5 گفت: در روزهای اینده باید متنی که برای شورای امنیت سارمان ملل تهیه شده، در این شورا به تصویب برسد. این تصویب ذیل ماده 25 و در مواردی که لغو قطعنامه های قبلی است، ذیل ماده 41 قرار می گیرد و نه ذیل ماده هفت.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: امروز روز بیانیه مشترک است، چند روز بعد که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن و حدود دو ماه بعد می شود روز توافق که اتحادیه اروپا و امریکا تحریم ها را لغو می کنند. آن رو روز توافق است. دو ماه بعدش می شود روز اجرای توافق. گرچه مراحلی را پیش رو داریم و امروز یک مرحله از آن است، اما این مهمترین روز در 12 سال گذشته است. امروز روزی است که بعد از 12 سال فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناختند و گفتند در زمینه تحقیقات هسته ای به ایران کمکم خواهند کرد. امروز اعلام کردند که همه تحریمها لغو خواهد شد.

روحانی ادامه داد: امروز هم یک پایان است و هم یک آغاز. پایان تحریمها برای ملت ایران و شروعی برای همکاریهای جدید در جهان است.

وی گفت: امروز تنها مردم شیراز و اصفهان و خراسان و اهواز و... به خاطر اینکه فکر می کنند که زنجیرهای تحریم شکسته می شود خوشحال نیستند، ببلکه مردم غزه و لبنان و فلسطین هم خوشحالند. چرا که تلاش های واهی رژیم صهیونیستی در 23 ماه گذشته به نتیجه نرسید.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز منطقه هم خوشحال است؛ چراکه فشار بر منطقه به بهانه سلاح هسته ای ایران برداشته می شود.

وی تصریح کرد: امروز اگر 1+5 می گوید که ایران را از ساختن بمب اتم بازداشتیم، باید بدانند که بر اساس فتوای رهبری، ایران هیچگاه به دنبال ساخت بمب اتم نخواهد بود. بنابراین اگر می خواهند از داستاوردها سخن بگویند باید از دستاورد واقعی سخن بگویند.

اجازه نمی دهم کسی به امید و اعتماد مردم صدمه ای بزند

رئیس جمهوری در ادامه نشست خبری خود با مخالفان مذاکرات هسته ای اتمام حجت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور گفت: من در اینجا لازم می دانم از همه آنهایی که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کرده اند تشکر و سپاسگزاری کنم. از ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی 12 ساله در برابر انواع فشار های غلط و نابجا قدردانی می کنم.

وی همچنین گفت: من از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پرتوان و با هدایت هایش همواره به ملت و نظام و دولت کمک کردند و در این مسیر با ارشادات و نظارت ها و دقت ها یشان بار سنگینی بر دوش داشتند تشکر می کنم. از مجلس شوای اسلامی و رییس مجلس، از قوه قضاییه و ریاست آن، از همه نیروهای مسلح که همواره پشتیبان دولت و ملت بوده اند، از مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مجلس خبرگان رهبری، حوزه های علمیه، مراجع و دانشگاهیان و جوانان و بانوان و از همه مردم در گوشه و کنار کشور که لبخند انها همواره به ما امید داده و تصمیم و اراده آنها به ما قدرت بخشیده تشکر می کنم.

من اعلام می کنم هر کس بخواهد نقد دلسوزانه کند آزاد است اما من اجازه نمی دهم کسی به امید و اعتماد مردم برای داشتن آینده درخشان، امید آنها برای داشتن رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت را بخواهد با دروغ و اتهام و سخن ناروایی صدمه بزند.

روحانی تاکید کرد: امروز روز پایان نیست. امروز روز آغاز است. آغاز راه و حرکتی نو، آغاز نشاطی نو، آغاز امیدی نو و آغاز آینده ای بهتر برای جواننمان. امروز آغاز برای حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه کشور است.  سخن آخر را خطاب به ملت های منطقه و کشورهای همسایه می گویم. مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان ملت ایران را بخورید. ایران و قدرت ایران قدرت شماست. ما امنیت منطقه را امنیت خودمان و ثبات آن را ثبات خودمان می دانیم. توسعه علوم و فناوری و رشد ما به نفع کشورهای منطقه خواهد بود. ایران به دنبال سلاح های کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. کشورهای منطقه! رابطه ما و شما امروز آغاز نویی دارد. ما صمیمیت بیشتر و نزدیکی و اتحاد بیشتر و توسعه روابط را خواهان هستیم.

وی در پایان خطاب به مردم گفت: ملت بزرگ ایران! به امید تلاش و فعالیت و نشاط و اعتماد شما به دولت مسیر را با کمک هم تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد.

تشکر رهبری از مجاهدت صادقانه و تلاش مجدانه تیم مذاکره کننده هسته ای


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و هیأت وزیران با شرح و تبیین فرازهایی از فرمان راه‌گشای امیر مؤمنان به مالک اشتر، تأکید کردند: پشتوانه‌ی روحی، معنوی و فکری، عامل اصلی حل همه‌ی مشکلات است و تأمل و تدبر در نهج‌البلاغه‌ی مولای متقیان، چنین پشتوانه‌ای را فراهم می‌سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در ابتدای این دیدار درباره‌ی نتایج مذاکرات هسته‌ای، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ی تیم هسته‌ای قدردانی و تشکر کردند.

ایشان سپس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی جایگاه خاص مالک اشتر نزد امیرمؤمنان افزودند: حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام، فرمان خود را خطاب به چنین شخصیتی صادر فرمودند که این نکته جای تأمل دارد.

رهبر انقلاب در بیان وظایف مسئولان در فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر، افزودند: «گرفتن مالیات و حقوقی که مردم نسبت به دولت دارند»، دفاع از مردم و سرزمینشان، سوق دادن جامعه به صلاح و رستگاری و آبادانی و سازندگی کشور، ۴مأموریت اصلی است که مولای متقیان در نامه به مالک، بر دوش حاکمان می‌گذارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «توصیه‌ی حاکمان اسلامی به تقوای الهی در هر شرایط و موقعیت»، «جدیت کامل در انجام دادن فرائض و سنن و مستحبات»، «نصرت پروردگار در قلب و در زبان و در عمل» و «مهار کردن نفس در مقابل همه‌ی شهوات» را از فرامین مهمی برشمردند که مولای متقیان در زمینه‌ی خودسازی به مالک اشتر نگاشته‌اند.

قضاوت منصفانه درباره‌ی مسئولان قبلی از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب با استناد به فرازهایی از فرمان امام علی علیه‌السلام به مالک اشتر مورد تأکید قرار دادند.

ایشان عمل صالح را بهترین ذخیره‌ی دوران مسئولیت هر فرد برشمردند و افزودند: مردم در «قضاوت‌هایِ با فکر و تأمل و جمع‌بندی شده»، اشتباه نمی‌کنند بنابراین از اینگونه قضاوت‌هایِ مردم می‌توان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه.

«مراقبت حریصانه و بخیلانه از نفس برای جلوگیری از انحراف و ضایع شدن آن»، و «ترجیح دادن تکلیف الهی به هر چیز دیگر»، دو توصیه‌ی دیگری بود که رهبر انقلاب هنگام بازخوانی فرمان حکومتی امیرمؤمنان، بیان کردند و افزودند: امام راحل عظیم‌الشأن، مظهر عمل به این توصیه‌های الهی بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «دوست داشتن مردم از صمیم قلب» و «محبت و مدارا با آنان» را از دیگر فرامین آن امام همام به مالک خواندند و افزودند: به دستور امیرمؤمنان، باید از لغزش‌ها و خطاهای مردم گذشت کرد البته به جز مواردی که حدود الهی زیر پا گذاشته می‌شود و یا پای محاربه با اسلام و حکومت اسلامی در میان است.

ایشان در پایان فرمان حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام به مالک را از ذخائر فوق‌العاده فرهنگی خواندند و با قدرشناسی از زحمات اعضای دولت، برای آنان آرزوی توفیق کردند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای، از رهبر معظم انقلاب اسلامی به علت حمایت‌ها و هدایت‌های ایشان نسبت به دولت و تیم مذاکرات هسته‌ای تشکر و ابراز امیدواری کرد این مسأله زمینه‌ساز پایان فشارها و رفع اتهامات ناروای دشمنان علیه جمهوری اسلامی باشد و حرکتی جدید در مسیر پیشرفت کشور را بوجود بیاورد.

رئیس‌جمهور در ادامه گزارشی از اقدامات دولت بیان کرد. آقای روحانی با اشاره به دستاوردها و همچنین مشکلات دولت در دو سال اخیر، روابط نزدیک با همسایگان و اهتمام به تداوم مذاکرات هسته‌ای را از جمله اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی برشمرد و افزود: در شزایطی که منطقه درگیر آشوب و تروریسم است، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه که دچار معضل تروریسم هستند حمایت کرده و این راه را ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور در عرصه‌ی اقتصادی، عبور از رکود، تبدیل رشد منفی اقتصادی به رشد مثبت، کنترل تورم، کاهش واردات گندم و افزایش صادرات غیر نفتی را از دستاوردهای دولت دانست و خاطرنشان کرد: برای عبور از مشکلات در مسئله‌ی  اشتغال و رشد اقتصادی نیاز به سرمایه و تکنولوژی داریم.

آقای روحانی بدهی سنگین به بانک مرکزی و شرکت‌های خصوصی، مشکلات ناشی از یارانه‌ی نقدی، بیکاری، بهره‌وری پایین، فعالیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز، معوقات بانکی، کمبود آب و کاهش منابع زیرزمینی، خشکسالی، مسائل زیست‌محیطی و کاهش قیمت نفت را از جمله مشکلات پیش روی دولت بیان کرد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر به‌کارگیری همه‌ی توان دولت برای رفع مشکلات مردم و کشور گفت: برای حل مشکلات نیازمند همکاری قوای سه گانه هستیم تا گام‌های باقی‌مانده را با شتاب بیشتری طی کنیم.

روزنامۀ لبنانی البناء: باشگاه 7 کشور بزرگ جهان در وین متولد شد

ماراتن مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در وین برای دستیابی به توافق احتمالی هسته ای در صدر اخبار روز دوشنبه رسانه های لبنانی قرار دارد و روزنامه البناء نوشت که آخرین مرحله مذاکرات «هفت کشور بزرگ جهان» درشرف اتمام است.

به گزارش ایرنا، روزنامه های لبنانی متفق القول نوشته اند که مذاکرات وین به پایان رسیده و اکنون مرحله اعلام توافق هسته ای فرا رسیده است.

روزنامه البناء با تاکید به اینکه مذاکرات « هفت کشور بزرگ جهان» در حال پیشرفت است و «زمان» بر سرنوشت مذاکرات و تفاهم ها حاکم نخواهد بود، نوشت که هرهفت کشور باید اراده سیاسی دستیابی به توافق هسته ای را داشته باشند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که « باشگاه هفت کشور بزرگ جهان در حال تولد است» ، نوشت: بعداز چین، آلمان توانست به جرگه چهار کشور بزرگ جهانی یعن ( روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس) بپیوندد و اکنون جمهوری اسلامی ایران عضو جدید باشگاه کشورهای بزرگ جهان شده است.

السفیر هم در گزارشی با عناوین « آخرین حل و فصل تاریخی از سر راه برداشتن (شیاطین جزئیات)» و« فجرایرانی در وین، کشورایران در آستانه هسته ای شدن» مذاکرات وین را بررسی کرده است.

این روزنامه تاکید کرد که مذاکره کنندگان ایرانی از « میدان مین کلمات» متن توافق و ضمایم آن عبور کرده است به ویژه برخی کلمات و عبارت ها دارای چند معنی بوده اند.

السفیرخاطرنشان کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته ای به عنوان « پیروزی همه» یاد کرده است.

این روزنامه لبنانی تاکید کرده است که امضای توافق هسته ای مهر تاییدی است بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی یک کشور هسته ای است و همزمان راه را برای حل پرونده های پیچیده منطقه باز می کند.

السفیر درگزارشی دیگر با بررسی روند مذاکرات و مواضع طرف های مختلف ایران و اعضای گروه 1+5، تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیست ها در آمریکا لحظه ای برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای درنگ نکردند.

این روزنامه لبنانی در این گزارش همچنین 16 دور مذاکرات هسته ای را که از فوریه سال 2014 در وین پایتخت اتریش کلید خورده و اکنون درهمین شهر در شرف اتمام است، بررسی کرده است.

النهار دیگر روزنامه لبنانی نیز با عنوان « توافق هسته ای در انتظار آخرین بازنگری متن» نوشت که این توافق با موفقیت آماده شده است و هر لحظه ممکن است در مقر سازمان ملل متحد در وین اعلام شود.

این روزنامه لبنانی افزود: اکنون بازخوانی متون فارسی و انگلیسی و تطبیق آنها در داخل تالار قصر کوبورگ در وسط شهر وین ادامه دارد تا هیچ بند وعبارت نامفهوم و مبهمی باقی نماند.

روزنامه اللواء هم تاکید کرد که تاکنون 98 درصد توافق هسته ای قطعی شده است و با اراده سیاسی برداشتن آخرین موانع نیز دور از دسترس نیست.

اللواء در گزارش خود به بررسی اظهارنظرهای وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پرداخته است.

این روزنامه لبنانی همچنین مخالفت های گسترده مقامات رژیم صهیونیستی با توافق هسته ای را بررسی کرده است.

روزنامه الاخبار هم در گزارشی با عنوان « ایران و غرب صفحه درگیری هسته ای را در می نوردند» و « طلوع توافق هسته ای در وین» ، آخرین ساعات و یا روزهای مذاکرات وین و توافق احتمالی هسته ای را بررسی کرده است.

الاخبار درعین حال تاکید کرده است که تاخیر در اعلام توافق هسته ای به دلیل اهمیت تاریخی آن یک موضوع طبیعی است.

این روزنامه لبنانی یکی از دلایل نزدیک شدن زمان اعلام تفاهم هسته ای را تصیمم سرگئی لاوروف و لوران فابیوس وزیران خارجه روسیه و فرانسه برای تمدید زمان حضورشان در وین اعلام کرده است.

بیشتر روزنامه های لبنانی به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهارات مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران در باره مذاکرات و توافق احتمالی هسته ای را منعکس کرده اند.

خبر فوری/ احتمال حصول توافق هسته ای افزایش یافت


آخرین اخبار از کوبورگ از جدی تر شدن احتمال حصول به توافق هسته ای حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به وین دیپلمات ها از نزدیک بودن حصول توافق هسته ای خبر می دهند. خبرگزاری های غربی مدعی هستند توافق تا ساعت ۴ و نیم صبح به وقت تهران اعلام خواهد شد. رویترز، آسوشیتدپرس و بی بی سی، یورونیوز و ... در خبرهایی جداگانه اعلام کردند که تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای با ایران رسما اعلام خواهد شد. 

پیگیری های خبرنگار خبرآنلاین نشان می دهد در صورتی که توافقی در کار باشد بعید است این موضوع تا دو سه ساعت آینده به نتیجه برسد.

در چادر محل اقامت رسانه ها شور و شوق فراوانی به پا شده است. هیئت های مختلف دیپلماتیک به رسانه های خود گفته اند امشب در حالت آماده باش، باشند و چادر محل مذاکرات را ترک نکنند. یک منبع آگاه البته در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرد هرچند احتمال حصول به توافق افزایش یافته است اما تا زمانی که توافقی حاصل نشود احتمال شکست مذاکرات وجود دارد.

شواهد و قرائن نشان می دهد در ساعات پایانی دوشنبه شب تحولی تازه در مذاکرات هسته ای رخ داده که احتمال حصول به توافق در ساعات ابتدایی سه شنبه را افزایش داده است.

وزیر خارجه روسیه که طبق برنامه قبلی خود قصد داشت امشب وین را ترک کند، عزیمت خود را به تعویق انداخته و در وین مانده‌است.

قدیمی‌ ترین سنگ مرقد امام رضا (ع)


قدیمی‌ ترین سنگ مرقد امام رضا (ع)

این سنگ ساخته شده از سنگ مرمر سفید در سال 516 قمری توسط عبدالله بن احمد قره است.

 

 

این سنگ که با نهایت ظرافت تراشیده شده است شامل یک متن محرابی در وسط و دو کتیبه در حاشیه به خط کوفی می باشد. در قسمت محرابی شکل نام بانی آن احمد علوی حسینی ذکر است شده.

 

قدیمی‌ ترین سنگ مرقد امام رضا (ع)

قدیمی‌ ترین سنگ مرقد امام رضا (ع)