بصائر
بصائر

بصائر

تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی




امروز روزآمدسازی تجهیزات زرهی یکی از اصلی ترین راهبردهای نظامی ایران در حوزه رزم زمینی بشمار می آید. از همین رو روز 22 اسفندماه 1395 ،کرّار اوّلین تانک کاملاً بومی کشورمان با حضور وزیر دفاع وقت رونمایی شد و از خط تولید انبوه این تانک پیشرفته فوق مدرن در صنایع زرهی بنی هاشم شهرستان دورود بهره برداری شد.

تانك کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

حقوق کارمندان توان پرداخت‌ حداقل‌های زندگی را ندارد/ بسته پیشنهادی دولت برای یکسان‌سازی و افزایش حقوق


عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: حقوق کارمندان توان پرداخت حداقل‌های زندگی را ندارد و این عاملی شده تا دولت با توجه به بحث حقوق‌ها بخواهد به‌وسیله این بسته به نوع یکسان‌سازی کرده و حقوق‌های پایین را افزایش دهد.

حقوق کارمندان توان پرداخت‌ حداقل‌های زندگی را ندارد/ بسته پیشنهادی دولت برای یکسان‌سازی و افزایش حقوق کارمندان استغلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با اشاره به بسته پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق کارمندان، گفت: اصلاح حقوق تمام کارمندان دولت در جهت تقویت معیشت و قدرت خرید آنها صورت می‌گیرد.

حقوق کارمندان توان پرداخت‌ حداقل‌های زندگی را ندارد

امیر سیاری تاکید کرد ضرورت تولید تجهیزات مناسب برای حضور مقتدرانه در آب‌های آزاد جهان



ضرورت تولید تجهیزات مناسب برای حضور مقتدرانه در آب‌های آزاد جهان

امیر دریادار «حبیب الله سیاری» معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع کارکنان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان از لحاظ جغرافیایی اظهار داشت: کشورمان در موقعیتی قرار گرفته که هم در شمال و هم در جنوب دریا دارد؛ در شمال ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی و […]

امیر دریادار «حبیب الله سیاری» معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع کارکنان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان از لحاظ جغرافیایی اظهار داشت: کشورمان در موقعیتی قرار گرفته که هم در شمال و هم در جنوب دریا دارد؛ در شمال ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی و در جنوب نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر در خلیج فارس مرز دریایی داریم که یک مزیت مهم برای کشور است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق یک سوم مرز دریایی انجام می‌شود، افزود: خلیج فارس که به انبار انرژی دنیا معروف است، فقط یک راه به بیرون دارد و آن هم تنگه هرمز است.

امیر سیاری با بیان اینکه از سواحل مکران به دریاهای آزاد وصل می‌شویم، ادامه داد: فرمانده معظم کل قوا فرمودند که ما از طریق سواحل مکران به چهار گوشه دنیا راه داریم و موقعیت ویژه‌ای را برای ما به وجود می‌آورد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این موقعیت دریایی باید باعث توسعه دریامحور کشور شود، گفت: حتماً یک نیروی دریایی ممتاز و برجسته می‌خواهیم که امنیت را در دریاها برقرار کند و اگر در این حوزه قدرت نداشته باشیم، دیگران منابع خلیج فارس را به تاراج می‌برند.

امیر سیاری با بیان اینکه توسعه سواحل مکران توسعه کشور را به دنبال دارد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند سواحل مکران و دریای عمان و حضور در منطقه یک گنج و ذخیره است؛ لذا نیروی دریایی ارتش در تلاش برای تحقق این فرمان فرمانده معظم کل قواست.

وی زیرساخت، نیروی انسانی مناسب و تجهیزات را سه مولفه برای حضور قدرتمند در آب‌های آزاد برشمرد و گفت: در حال حاضر حفاظت از خلیج فارس برعهده نیروی دریایی سپاه است و نیروی دریایی ارتش هم از شرق جزایر لارک تا مدار ۱۰ درجه باب المندب و خلیج عدن حضور دارد؛ لذا برای انجام این ماموریت‌های مهم نیازمند تجهیزات مدرن هستند که در اینجا اهمیت صنایع دریایی وزارت دفاع مشخص می‌شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع باید تجهیزات متناسب با ماموریت‌‌های نیروهای مسلح در آب‌های آزاد طراحی و تولید کند، اضافه کرد: امروز به دستاوردهای سازمان صنایع دریایی افتخار می‌کنیم.

جزئیات جدید از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در کردستان عراق




جزئیات جدید از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در کردستان عراق

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه اجرای چهلمین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص حمله موشکی اخیر به مراکزی در کردستان عراق و پاسخ دندان‌شکن ایران به اقدامات تروریستی گروه مذکور اظهار کرد: در سال ۷۵ مسئولان کردستان عراق و همچنین مسئولان حزب دموکرات […]

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه اجرای چهلمین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص حمله موشکی اخیر به مراکزی در کردستان عراق و پاسخ دندان‌شکن ایران به اقدامات تروریستی گروه مذکور اظهار کرد: در سال ۷۵ مسئولان کردستان عراق و همچنین مسئولان حزب دموکرات کردستان به صورت کتبی تعهد دادند که در ایران دست به هیچ‌گونه عملیاتی نزنند، اما با تحریک آمریکایی‌ها عهد و پیمانشان را شکستند و دست به اقدامات تروریستی زدند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: پس از این اقدامات و تحرکات چندین بار تذکراتی به آن‌ها داده شد و حتی مسئولان اقلیم کردستان نیز تذکراتی به این گروه دادند که متاسفانه گوشی برای شنیدن آن نداشتند، لذا اینگونه اقدامات آن‌ها برای ما قابل تحمل نبود.

وی با تاکید بر اینکه دولت عراق و اقلیم کردستان نباید اجازه تشکیل مقر‌هایی در مناطق تحت نفوذشان بدهند که در آن‌ها اقداماتی برای ناامنی در کشور‌های همجوار انجام می‌شود، تصریح کرد: واقعیت آن است که مسئولان اقلیم کردستان و دولت عراق باید این افراد را که مجرم هستند تحویل جمهوری اسلامی دهند و اگر نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند، حداقل باید این افراد و گروه‌ها را از کشورشان اخراج کنند.

سرلشکر باقری گفت: اگر اقدامات این گروه‌ها و افراد ادامه یابد، اتفاق اخیر می‌تواند تکرار شود و پاسخ موشکی اخیر ما حق دفاع از خود بود و اجازه نمی‌دهیم این نا امنی‌ها ادامه یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در این حملات موشکی به تمام اهداف از پیش طراحی شده دست یافتیم یا خیر؟، گفت: کاملا چنین اتفاقی افتاد و ما تمام اقدامات اطلاعاتی، طرح‌ریزی صحنه و نهایتا عملیاتی موشکی‌مان به صورت دقیق انجام شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال اینکه در چنین فاصله‌ای موشکی به اهداف مورد نظر شلیک و به محل جلسه مورد نظر اصابت کند، این موضوعی اتفاقی نیست و امیدواریم دیگر نیاز به تکرار چنین پاسخ‌هایی نباشیم.

بررسی سناریوهای مختلف توسط سازمان سیا برای نابودی دولت سوریه



۰

بررسی سناریوهای مختلف توسط سازمان سیا برای نابودی دولت سوریه

اخیرا یک سند بسیار مهم و قابل تامل متعلق به سازمان سیا مربوط به حدود ده سال قبل از طبقه بندی خارج و قرار است بزودی منتشر شود که  به بخش هایی از آن اشاره می شود؛ ترجمه برخی قسمتهای مهم این سند در ذیل می آید: در این سند انگیزه ایجاد داعش و گروه […]

اخیرا یک سند بسیار مهم و قابل تامل متعلق به سازمان سیا مربوط به حدود ده سال قبل از طبقه بندی خارج و قرار است بزودی منتشر شود که  به بخش هایی از آن اشاره می شود؛ ترجمه برخی قسمتهای مهم این سند در ذیل می آید:

در این سند انگیزه ایجاد داعش و گروه های تکفیری برای سرنگونگی اسد اینطور ذکر شده که اسد یک علوی از یک اقلیت است که بر اکثریت سنی حکومت میکند؛ با وجود اینکه دولت اسد، دولت بسیار آزاد و سکولار است، اما وجود اکثریت سنی، فرصتی خوبی برای خارج کردن ریاست دولت از دست اقلیت علوی می باشد.

با توجه به اینکه ارتش سوریه هم به طور کلی در دست علویان است، میتوان با تهییج سنی ها، آنها را با علویان در ارتش درگیر کرد.

تنش بین علویان و سنی ها در سال های اخیر (سند برای قبل از سال ۲۰۱۱ است) به صورت مخفی وجود داشته اما برای ایجاد یک خشونت عملی جدّی توسط عامل های محرک ما امکان پذیر است و ظرفیت آنرا دارد.

وجود اکثریت علویان در ارتش به خوبی کمک خواهد که ارتش سوریه بر سنی هایِ تحریک شده غلبه کند و این خبر خوبی برای ماست زیرا میتوانیم با کمک آن سنی های بیشتری را تحریک کنیم و حتی افسر های رده پایین تر در ارتش سوریه را برای شکل دهی نیروی نظامی تحریک کنیم.

این امر در نهایت باعث می شود تا خشونت و کشت و کشتار بین مردم شکل بگیرد و سنی های بیشتری در مقابل دولت سوریه بایستند.

ما فکر میکنیم تحت هر سناریویی موضع مسکو در خصوص سوریه محکم باشد اما در نهایت پیش بینی میکنیم که به هر حال طی این فرآیند، ارتش سوریه به طور کلی نابود و تضعیف شود و نهایتا رهبران اسرائیل (رژیم صهیونیستی) میتوانند از این فرصت استفاده کنند و کار آسانی برای مقابله و تصرف سوریه داشته باشند.

پس از نابودی سوریه توسط اسراییل (رژیم صهیونیستی)، باید با کمک هم (با کمک آمریکا) رژیم جدیدی را در سوریه مستقر کنیم. روس ها در هر صورت تمایل کار کردن با علوی ها را دارند اما باید ما گزینه ها رو طوری بچینیم که دیگر هیچ شانسی در دولت جدید برای به قدرت رسیدن علویان وجود نداشته باشد. اگر سنی ها به قدرت برسند، موضع دولت روسیه تضعیف خواهد شد.

از دیدگاه واشنگتن، ما پیش بینی میکنیم که در بدترین حالت، اگر سنی ها نتوانند دولت اسد را ساقط کنند، میتوان انتظار داشت چند نوبت کودتای نظامی رخ دهد زیرا اسد یک نفر است و نمیتواند همه را تک، تک، کنترل کند و ما افرادی را در این میان پس از به وجود آوردن آشوب ها پیدا خواهیم کرد که مایل به کار کردن بیشتر با دولتی نباشد که با سنی ها میجنگد.

پس از ادامه دادن این درگیری ها در سوریه به مدت طولانی، باید این کشور را در یک الگوی تکراری نا امنی قرار دهیم تا امکان قوت گرفتن نیروی نظامی قوی ای در آن به هیچ وجه امکان پذیر نباشد.

تعویض رژیم سوریه و ایجاد خشونت در آن کشور میتواند در نهایت به شکل گیری گروه های تروریستی مختلفی در این منطقه کمک کند و سوریه را به منطقه ای جذاب و مورد پسند تروریست های بین المللی تبدیل نماید.

ما فکر میکنیم که منافع آمریکا در سوریه احتمالا در بهترین شکل، فقط توسط یک رژیم سنی میتواند تامین شود که تمایل به سرمایه گذاری و کمک های غرب هم داشته باشد. چنین رژیمی احتمالا تمایل بسیار کمتری خواهد داشت که تا تنشی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ایجاد کند.

براساس گزارشات دریافتی از سفارت آمریکا، در حال حاضر پرزیدنت اسد در موقعیتی بسیار قدرتمند قرار دارد و سوریه دارای ثبات بسیار و احترام فراوان در جهان عرب است. اسد ارتش را از طریق شبکه هایی امنیتی و ویژه کنترل میکند که توسط وطن پرستانی دست چین شده اداره می شود.

وجود چهره های برجسته سنی نزدیک به دولت و آزادی های بسیار باعث شده تا مخالفت های مردم با دولت حداقل باشد. مخالفت های اسد با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و مانورهایش در لبنان باعث شده تا احترامش در میان سوری ها به عنوان یک بازیکن کلیدی در سیاست خاورمیانه بالا رود. به طور خلاصه سوریه کشوری پایدار و امن است. اما با این حال در کنار مهارت های کشورداری اسد، وضعیت سلامت او محل تردید است چرا که وی در سال ۱۹۸۳ دچار حمله قلبی شده بود. وی جانشینی ندارد و مشخص نیست چه کسی قرار است به جای او در انتخابات های آتی شرکت کند. این قضیه هنوز آزمایش نشده است.

برخی اساتید دانشگاه های غربی در بررسی های خود مشاهده کردند که حزب حاکم در سوریه باعث برخی تنش های قومی در جامعه سوریه شده است. علویان که در حال حاضر دولت سوریه زیر نظر آنهاست ( اسد هم خودش یک علوی است)، یک زمانی روستانشین های سطح پایین در مقابل جامعه سنی ها بوده اند. این قضیه میتواند بیشتر برای جامعه سنی تبیین شود.

بر اساس گزارش سفارت آمریکا، روی کار آمدن اسد، باعث شده تا وی برنامه های زیادی برای گسترش و پیشرفت روستاها پیاده سازی کند که این برنامه ها به هزینه پیشرفت نکردن شهرها تمام شده است. شهرهایی که اکثریتی سنی نشین دارند. این برنامه ها باعث شده تا مراکز صنعتی و تجاری زیادی در مناطق روستایی ایجاد شود و قدرت سنی ها در مسائل صنعتی کشور کاهش پیدا کند.

اقتصاد سوسیالیستی باعث شده یک بار سنی های اخوان المسلمین در میانه دهه ۱۹۷۰ اقدام به قیام مسلحانه کنند. اسد در نهایت آن شورش را در سال ۱۹۸۲ شکست داد (منظور پدر بشار اسد است) اما این شکست گروه های مخالف، به قیمت حمله به مناطق شهری سنی ها شد که در جریان آن صدها نفر کشته شدند.

اسد نقش مستقیم سوریه در لبنان را به کار با شبه نظامیان محدود کرده اما ما فکر میکنیم او میخواهد در آینده تسلط سوری را با حمایت کامل از لبنان نشان دهد تا مانع افتادن لبنان به دست اسرائیل (رژیم صهیونیستی) شود . زیرا لبنان میتواند تبدیل به پایگاهی برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای حمله به سوریه شود. اسد معمولا به طور کلی از اقدامی که به جنگ جدی با اسرایل (رژیم صهیونیستی) شود، خودداری کرده اما فکر میکنیم او روزی برای تثبیت و نمایش قدرت خود، دست به یک اقدام نظامی علیه اسرایل (رژیم صهیونیستی) خواهد زد که این کار میتواند باعث تزلل جایگاه داخلی وی در کشورش شود و یا حتی شکست او از اسرایل (رژیم صهیونیستی) میتواند برای او گران تمام شود.

سوریه مرکز اصلی و مهم نفوذ مسکو در خاورمیانه است؛ هرچند مسکو مخالف تغییرات سیاسی اساسی در سوریه و اصلاحات در این کشور پس از فروپاشی شوروی نیست، با این وجود، روسیه و متحدان اروپای شرقی اش تقریبا تمام سلاح های ارتش سوریه را تامین میکنند و روسیه بیشتر از هرجای دیگری در میان کشورهای جهان سومی، به دولت سوریه سلاح میدهد.

با وجود وابستگی همیشگی سوریه به روسیه اما سوریه استقلال خودش را زمانی نشان داد که با درخواست شوروی برای حمله به لبناندر سال ۱۹۷۶ مخالفت کرد.

در سند سیا در مورد حلقه درونی اسد، هنوز قسمت هایی از متن سند حالت محرمانه دارد؛ مثلا نام ۵ مشاور اصلی اسد سانسور شده ولی گفته شده که علوی هستند و مسئولیت های آنها ذکر شده که یکی از آنها مسئول بررسی مشکلات داخلی است.

در خصوص برادر اسد هم که در پاریس است، مطالبی عنوان شده و پیش بینی کرده که وی جایگزین احتمالی بشار اسد خواهد بود.

در ادامه سند روی افرادی از دولت وقت (مربوط به حدود ده سال قبل) تمرکز شده که میتوانند جای اسد را بگیرند و سنی هم هستند؛ مثل وزیر دفاع و بعضی از وزرای دیگر و در ادامه سند سنی ها و علوی ها را بررسی کرده و به حزب بعث و ارتش سوریه پرداخته است.