بصائر
بصائر

بصائر

جلالی:آمریکا فرصت برجام را قدر بداند و آن را نابود نکند /مقابل ترامپ هوشمندانه رفتار کنیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تمدید ایسا (تحریم‌های آمریکا علیه ایران) ناقض برجام است.

کاظم جلالی در آیین افتتاح سی و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که با همکاری سازمان انرژی اتمی و به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود روز شنبه 20 آذرماه جاری در محل تالار شقایق‌های این دانشگاه برگزار شد؛ اظهار داشت: آنچه در کنگره آمریکا اتفاق افتاد (تمدید «ایسا»)؛ ناقض برجام است.

وی افزود: مذاکره ایران برای برداشتن تحریم‌ها بود و بر این مسئله بارها توسط مقام معظم رهبری نیز تأکید شده و جزو مصوبات مجلس نیز بوده است.

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به تمدید ایسا در کنگره آمریکا اشاره کرد و افزود: با تمدید این تحریم، ممکن است این سؤال در ذهن عده‌ای پیش بیاید که چرا مذاکره و گفت‌وگو کردیم و پای میز مذاکره نشستیم و برخی خود سرزنش‌هایی را نیز در داخل کشور داشته باشیم؛ اما به تعبیر بنده این مذاکرات تنها برای اتمام‌حجت بود.

جلالی ادامه داد: اگر مذاکره نمی‌کردیم و اتفاقی می‌افتاد این سؤال در اذهان مردم کشور و حتی کشورهای دنیا متبادر می‌شد، چرا امروز که دنیا آماده مذاکره است مسئولان جمهوری اسلامی پای میز مذاکره نیامدند.

وی با اشاره به خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران در برجام بیان کرد: امروز منطق کاملی را در رفتار مسئولان می‌بینیم و همه مسئولان کشور برای اجرای فرامین و منویات مقام معظم رهبری آمادگی کامل دارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما ناقض برجام نیستیم؛ اما در مقابل نقض برجام هم رفتار قاطع و هوشمندانه‌ای خواهیم داشت تصریح کرد: امیدواریم رئیس‌ جمهور و مجالس آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر طرف‌های مذاکره‌کننده این فرصت به وجود آمده را قدر بدانند و نابود نکنند؛ چراکه آنها دیوار بی‌اعتمادی را بالا برده‌اند و تجربه نشان داده عدم تعهد و پایبندی می‌تواند به اعتماد ملت ایران نسبت به آنها خدشه وارد کند.

جلالی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای پیش از دولت یازدهم شروع شد و در این دولت به سرانجام رسید، گفت: حرف ما این بود که راه‌حل مسئله هسته‌ای گفت‌وگو است.

وی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نتیجه این انتخابات اشاره کرد و گفت: امروز دنیا با پدیده ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه و وظیفه ما رفتار هوشمندانه است و جمهوری اسلامی ایران باید ازلحاظ تاکتیکی سیاست خارجی متناسبی اتخاذ کند که وجه‌المصالحه برخی کشورها قرار نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید دید اولویت کشورهای اروپایی، روسیه، کره جنوبی، چین، ژاپن و ... در مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا چیست، ترامپ در برابر آنها چه مواضعی دارد و متناسب با آن در کشور ما یک سیاست خارجی تدوین‌شده و ساده‌نگری نشود.

جلالی تأکید کرد: مسئله هسته‌ای مربوط به سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و متعلق به دولت‌ها نیست و به لحاظ تاکتیکی و کاربردی نباید در هیاهوی جناح‌های مختلف کمرنگ یا نادیده گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تقدیر از سازمان انرژی اتمی و وزارت علوم به جهت برپایی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دانشگاه‌های مختلف کشور گفت: اگرچه دانش هسته‌ای به‌طور عام در اذهان و افکار عمومی مردم کشور جاافتاده است؛ اما شاید مشاهده کارکرد سانترفیوژها، چرخه سوخت هسته‌ای و ... از نزدیک برای عموم مردم جالب باشد.

نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نمایشگاه اطلاعات خوبی را در خصوص ضرورت دانش هسته‌ای ارائه می‌دهد اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی در برپایی این نمایشگاه کار کاملی را برای بازدیدکنندگان ارائه کرده و فرایند انرژی هسته‌ای و کاربرد آن در علوم مختلف را به نمایش گذارده است.

جلالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تمام تلاش‌های دشمنان دانش هسته‌ای را بومی‌سازی کرده و مسیری که در طول این سال‌ها پیموده است مسیر درستی بوده است.

معاون سازمان انرژی اتمی: ایران توان بازگشت به شرایط قبل از برجام را دارد

اصغر زارعان در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور در شاهرود با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا برنامه‌های برگشت‌پذیری به پیش از اجرای برجام را اجرایی کند، گفت: اگر درمجموع نظام به این نتیجه برسد که باید به شرایط پیش از برجام بازگردیم؛ پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام‌ شده است.

وی با ابراز اینکه هیچ جای نگرانی بابت رسیدن به شرایط پیش از برجام برای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، تصریح کرد: ایران توان بازگشت به شرایط قبل از برجام را دارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران راجع به اتخاذ تدابیر و استراتژی خاص و مشخص از سوی این سازمان از ابتدای مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 گفت: سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران این مسیر را پیگیری می‌کند و امروز آماده‌ایم تا در صورت بدعهدی طرف غربی، بسته‌های فنی خود را اجرا کنیم.

زارعان با یادآوری اینکه سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها وابسته نبوده و به مجموعه نظام جمهوری اسلامی تعلق دارد؛ این سازمان را نماد اعتمادبه‌نفس، اقتدار و عزت کشور دانست و خاطرنشان کرد: این اقتدار تا رسیدن به قله‌های علم و دانش در این حوزه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم تعامل دانشگاه‌ها و بخش‌های فعال در صنعت هسته‌ای کشور تصریح کرد: سازمان انرژی هسته‌ای کشور درمجموع مجری تصمیمات نظام است و هر تصمیم نظام درزمینهٔ صنعت هسته‌ای را اجرایی می‌کند.

عضو کارگروه برجام با ابراز "برای دانشمندان هسته‌ای کشورمان چیزی به‌عنوان «نمی‌توانیم» معنی ندارد"؛ به تحقق غنی‌سازی 20 درصدی از سوی دانشمندان انرژی اتمی کشورمان در سال‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: امروز به‌لطف پیوند بین بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای کشورمان با دانشگاه‌ها می‌توانیم به هر میزان غنی‌سازی مورد انتظار برسیم و آن را محقق کنیم.

زارعان با اعلام "امروز نگرانی خاصی برای بازگشت کشورمان به شرایط پیش از برجام در صنعت هسته‌ای وجود ندارد" عنوان کرد: امروز دانش هسته‌ای به‌عنوان یک انرژی مادر در کشور ما بومی‌سازی شده و دیگر صنایع در کشور نیز باید خود را با استانداردهای صنعت اتمی هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری درزمینهٔ عدم تعطیلی مجتمع آب‌سنگین اراک رعایت شده است، اضافه کرد: امروز آب‌سنگین تولیدشده در قسمت تولید آب‌سنگین اراک به خلوص 95 درصدی رسیده و راکتور این مجتمع نیز در دست بازطراحی و بهینه‌سازی است.

60 تن آب‌سنگین به آمریکا و روسیه فروخته شد/دریافت پول فروش آب‌سنگین اراک از آمریکا پیش از ارسال محموله

دستیار ارشد رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار اینکه 60 تن از آب‌سنگین تولیدی در مجتمع اراک به آمریکا و روسیه فروخته شده است، گفت: 28 تن از آب‌سنگین ایران به کشور آمریکا فروخته و از طریق کشور عمان به این کشور ارسال شده است.

زارعان با اشاره به بی‌اعتمادی موجود در ایران نسبت به آمریکا عنوان کرد: ازاین‌رو بهای فروش این میزان آب‌سنگین پیش از ارسال آن از آمریکا اخذ شد.

وی از فروش 32 تن آب‌سنگین اراک به کشور روسیه به‌عنوان دومین مشتری آب‌سنگین ایران خبر داد و گفت: این میزان آب‌سنگین بخشی از نیازهای روسیه در سال 2017 را تأمین می‌کند.

عضو کارگروه برجام با ابراز اینکه مجتمع آب‌سنگین اراک ظرفیت تولید سالانه 20 تن از این محصول را دارد، گفت: امروز بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مشتری آب‌سنگین اراک هستند.

زارعان با تأکید بر اینکه مجتمع آب‌سنگین اراک تعطیل نشده است بیان کرد: امروز ضمن حفظ امکان تولید پلوتونیوم و آب‌سنگین در این مجتمع پیش‌بینی‌های لازم برای تولید دارو در 20 سال آینده نیز در این مجتمع شده است. معاون سازمان انرژی اتمی کشور و عضو کارگروه برجام با اشاره به اینکه ایران توان بازگشت به شرایط قبل از برجام را دارد، گفت: امروز این آمادگی وجود دارد تا در صورت بدعهدی طرف مقابل (۱+۵) بسته‌های فنی خود را عملی کنیم.  ادامه مطلب ...

روزنامه روسی: باید به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی کمک کرد

روزنامه نزاویسیمایا در گزارشی به قلم آنا سیسویوا و ولادیمیر تروفیمچوک که هردو از کارشناسان سیاست خارجی و حقوقی سازمان تجارت جهانی هستند می نویسد: "گردش روسیه به شرق" پس از مجازاتهای غرب و جهتگیری نخبگان سیاسی و اقتصادی به سوی تعامل با بازار کشورهای آسیایی تنها در جهت چینی فعال نشده است.

روسیه با دیگر کشورهای اورآسیای بزرگ از ترکیه گرفته تا آسیای جنوب شرقی رابطه برقرار می‌کند. بین این کشورها دو بازیگر از دیگران تفاوت محسوس دارند. روسیه و دیگر اعضای اتحاد اقتصادی اورآسیا بطور سنتی با این کشورها - ایران و هند - روابط محکمی برقرار کرده بودند. امروز می‌شود پرسید این بازارها با استفاده از موقعیت سیاسی و اقتصادی جاری چه فرصت‌هایی کسب می‌کنند؟

سرمایه گذاران سراسر جهان از خبر رفع مجازاتهای ایران ارزیابی مثبت داشتند. روسیه هم از این روند به کنار نمانده است. "تخنوپروم اکسپورت" روسیه قصد دارد نیروگاه‌ حرارتی در بندر عباس بسازد. پروژه‌های مشترکی با گازپروم و لوک‌اویل در دست بررسی است. همچنین دو طرف قصد امضای نقشه راه اجرای پروژه‌‌های مشترک را در نظر دارند.

برای فعال سازی واقعی روابط باید درک شود که ایران قدرت بزرگ خودکفا بوده و بخش کشاورزی و صنعتی پیشرفته دارد. ایران هم اکنون برای عرضه محصولات خود در کشورهای اتحاد اقتصادی اورآسیا اقدام می‌کند. ولی انزوای اقتصاد ایران از بازارهای جهانی و عدم دسترسی به فن‌آوریهای پیشرفته طی سالیان طولانی باعث شده اکثر حوزه‌های اقتصاد ایران نتوانند در بازار جهانی رقابت کنند و فقط نیازهای داخلی را رفع می‌کنند. لذا نیاز ایران به محصولات مرغوب می‌تواند راه روسیه و دیگر اعضای اتحاد اقتصادی اورآسیا به بازار ایران (درصورت تأمین کیفیت مناسب) را باز کند.

یکی از موانع سر راه ورود به بازار ایران عدم عضویت کشور در سازمان تجارت جهانی است. این امر باعث می‌شود ورود به بازار آن هزینه‌های بسیاری داشته باشد. از جمله می‌شود به سامانه غیر شفاف عوارض گمرکی در ایران اشاره کرد. این مسائل می‌توانست درصورت عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حل و فصل شود. ولی این مسئله بدشواری به این زودی حل شود. لذا باید به عضویت ایران در سازمان مساعدت کرد. راه دوم ایجاد رژیم مناسب برای بازرگانی با ایران بر اساس امضای قراردادهای دو و چندجانبه خواهد بود.

هند کشور جذاب دیگر از نقطه نظر پتانسیل رشد صادرات اتحاد اقتصادی اورآسیا به بازار جهانی است. تولید کنندگان خود هند نمی‌توانند تقاضای رو به رشد در کشور را رفع کنند و برای حل مسئله دولت کشور برای جلب صادر کنندگان خارجی به حوزه‌های نیازمند اقدام می‌کند. در عین حال سازمان تجارت جهانی از هند درخواست می‌کند موانع موجود سر راه بازرگانی با کشورهای خارجی را رفع کند. هرچند درخواست‌های سازمان به تنهایی برای باز کردن راه به سوی هند کافی نیست و این کشور اغلب آنها را نادیده می‌گیرد. لذا برای حل و فصل مسائل مربوطه با این کشور هم می‌شود راه امضای قراردادها و موافقتنامه‌های تجاری اقتصادی را پیشه کرد.

در خاتمه می‌شود گفت مأموریت اصلی که حین بازرگانی با ایران و هند باید حل شود تعیین هدفمند مقررات بازی است که برای همه تولید کنندگان و سرمایه گذاران مفهوم باشد. اما اعضای اتحاد اقتصادی اورآسیا باید ابتکار بخرج داده و خودشان برای دفاع از منافع خود در هر کدام از این دو بازار دورنمایی ولی بغرنج اقدام کنند.یک روزنامه روسی معتقد است اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی بود بهتر می توانست از شرایط پسا برجام و لغو تحریم ها استفاده کند و روسیه نیز می توانست تعامل بهتری با این کشور برقرار کند.  ادامه مطلب ...

دار سلامی: عربستان یک وابسته سیاسی و مصرف‌گرای تابع آمریکا و اسرائیل است

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش در جمع پایوران و دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه السلام) ضمن تقدیر از فرماندهان و مربیان دانشگاه گفت: دانشگاه امام حسین (ع) حقیقتا کانون غرس نهال های پاسداری در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، بذر پاسداری از انقلاب در این دانشگاه ، در قلب جوانان این سرزمین ریشه می دواند.

سردار حسین سلامی در ادامه گفت: چرا باید مسلمانان با داشتن یک میلیارد و سیصدمیلیون جمعیت و با داشتن بیش از پنجاه درصد ذخائر انرژی جهان، حساس ترین موقعیت های جغرافیایی و ژئوپلتیک جهان، عظیم ترین و تعالی ترین فرهنگ، اعتقادی و باور داشتن به برترین دین الهی و بهترین راه سعادت یعنی اسلام از اکثر کشور های جهان عقب تر باشند ! راز همه این عقب ماندگی ها، ضعیف بودن و دستخوش حوادثی بودن در کلام رهبر انقلاب است که در همین دانشگاه فرمودند؛ تبعیت از کفار علت اصلی این عقب ماندگی است ، جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن از کفار و منافین.

حسین سلامی گفت: امروز می بینیم دشمن با انتخاب گزینه راهبردی اقتصادی می خواهد ما را به میدان نفوذ و تسلط سیاسی هدایت کند، اگر ما نتوانیم در میدان علم و دانش به تولید قدرت و ثروت برسیم، به استقلال سیاسی دست نخواهیم یافت. پس ما باید قدرتمند بشویم و دانش و پژوهش یکی از مسیر هایی است که ما را به قدرت، آن هم قدرتی درون زا ، متکی بر استعدادهای درونی می رساند . ما نمی توانیم از استقلال سخن بگوییم و در عین حال در اقتصاد ، در دانش و فناوری متکی به قدرت های بیگانه باشیم. کمک بیگانگان به هر کشوری در حدی است که او را وابسته به خود و در چارچوب سیاست های خود نگه دارد، تمام تاریخ گویای این واقعیت است.

وی در ادامه افزود: راز توفیقات و سعادت ما در گسترش علم و تبدیل آن به فناوری و ایجاد زیرساخت است تا بتواند با سیاست های هرقدرتی، چه داخلی و چه خارجی مقابله کند ، این اهمیت پژوهش است که هر کشوری را رشد می دهد. عظمت حقیقی یک ملت در ذهن و قلب آن ملت است، نه در بزرگی وسعت و ثروت آن کشور ، به عربستان نگاه کنید، وسعت جغرافیایی و ثروت نفتی اش از ایران بیشتر است اما هرگز به عنوان یک سیمای قدرت سیاسی مستقل مطرح نیست ، بلکه یک وابسته سیاسی، فاقد ریشه و مصرفگرای تابع اداره سیاسی آمریکا ، انگلیس و رژیم صهیونیستی است و جز برافروختن آتش فتنه در جهان اسلام هیچ ثمری ندارد.

سردار حسین سلامی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و ایستادگی 38 ساله در برابر مخاطرات مخرب و ویرانگر از سوی قدرت های مستکبر گفت : جمهوری اسلامی ایران در بین محاصره ، تحریم و انزوا رشد کرده است و به عنوان یک کشور تحول آفرین و اثر گذار در تحولات سیاسی امنیتی منطقه مطرح است ، این به واسطه گسستن بند های وابستگی و امید به دولت های بزرگ است ، امید داشتن به قدرت های بزرگ راه حل قدرتمند شدن هیچ کشوری نیست. تنها باید چشمه های جوشان و خلاق تفکرات جوانان خود تکیه کنند و پژوهش کنند تا به ناشناخته ها دست پیدا کنند ، خود مولد دانش، اندیشه و صنعت باشند ، این تنها راه پیشرفت ماست. این راه پیشرفت باعث افتخار است چراکه این قدرت پایان ناپذیر است و به اراده دیگر کشور ها وابستگی ندارد و فوق اراده آنهاست!

سردار سلامی در پایان خاطرنشان کرد: آنقدر پیشرفت های ما برای دشمن غیر قابل تحمل بود که دانشمندان ما را در خیابان ها ترور کردند، این استراتژی اشتباه است که بخواهند پیشرفت های علمی یک جامعه انقلابی و پویا را با ترور چند دانشمند متوقف کنند ، معنای این کار یعنی پایان یافتن ذخایر تفکر استراتژیک دشمن و وقتی دشمن نتواند عاقلانه بیندیشد، رفتار های او غیر عقلانی می شود. به حرکاتی دست می زند که هزینه های او خیلی بیشتر از دستاورد های آن می شود . ما امروز حقیقتا به یک قدرت واقعی تبدیل شده ایم و در حال پیشرفت هستیم ،حقیقتا ما در صحنه های بزرگ بر دشمنان غلبه کرده ایم ، در آینده های نزدیک این درخشش پر فروغ خورشید اسلام را خواهیم دید که بیش از گذشته بر سپهر افتخارات جهان خواهد درخشید، این خیل سعادت ماستجانشین فرمانده کل سپاه گفت: عربستان یک وابسته سیاسی، فاقد ریشه و مصرف‌گرای تابع اداره سیاسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است و جز برافروختن آتش فتنه در جهان اسلام هیچ ثمری ندارد.
  ادامه مطلب ...

تصاویری شگفت انگیز از دنیای زیبا

تنها چیزی که آدمی از تماشا کردن و دیدن آن هیچ گاه خسته نخواهد شد، زیبایی هاست. تامل و فوکوس روی جزئیات حاضر در این تصاویر که از سرتاسر دنیای زیبایمان گرد آوری شده است، بار دیگر ذکر «فتبارک الله احسن الخالقین» را بر زبانتان می آورد.  ادامه مطلب ...