بصائر
بصائر

بصائر

رازی که سردار سلیمانی فاش کرد /فردا حرف درنیاورید که زمرد دستش بود..


رازی که سردار سلیمانی فاش کرد /فردا حرف درنیاورید که زمرد دستش بود...

سردار شهید سلیمانی در سخنرانی که فیلم آن در کانال تلگرامی منتسب به حاج قاسم منتشر شده است، از راز انگشترش پرده برداشته بود.

به گزارش خبرآنلاین، در فیلمی که امروز در کانال تلگرامی منتسب به سردار شهید سلیمانی منتشر شده است، حاج قاسم از راز انگشتر معروفش پرده بر می‌دارد. او در این ویدئو با تاکید بر اینکه این انگشتر انگشتری قیمتی نیست می‌گوید:«فردا نگویید انگشتر زمرد دست کرده بود این شیشه کریستال شکسته شده حرم حضرت امام رضا(ع) است در زمان انفجار(۳۰ خرداد سال ۷۳). فردا حرف در نیاورید که زمرد دستش بود» 

رونمایی از برگ برنده نیروهای نظامی ایران در دریا و آسمان +عکس


رونمایی از برگ برنده نیروهای نظامی ایران در دریا و آسمان +عکس

ایران اسلامی دارای سامانه‌های متعددی در حوزه پدافند هوایی است که در بردهای متفاوت می‌توانند نیاز کشورهای مختلف را در این عرصه تأمین کند.

به گزارش خبرآنلاین، تجارت جهانی تجهیزات نظامی در حال حاضر یکی از پر رونق ترین و سودآورترین بازارهای اقتصاد جهان است که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات مؤسسه بین المللی صلح استکهلم روند رشد صعودی داشته و بخش قابل توجهی از صادرات کشورهای صاحب این صنعت مانند آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین را به خود اختصاص داده است.

مسئولان کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن توانمندی دفاعی ایران تاکید داشته‌اند و در عمل نیز ثابت شده است که این توانمندی‌ها به امنیت و آرامش در منطقه آشوب زده غرب آسیا کمک شایانی کرده است و به واسطه تجارت جهانی می‌تواند در جهت تقویت کشورهای دوست و هم پیمان، دست به صادرات این محصولات دفاعی کارآمد زد و در کنار تقویت بنیه دفاعی کشورهای هم پیمان به سود سرشار این صنعت نیز دست یافت.

بنا به روایت خبرگزاری مهر، از این رو نگاهی به برخی از شاخص ترین محصولات دفاعی کشورمان می‌اندازیم که می‌تواند در سبد ادوات نظامی صادراتی ایران قرار گرفته و با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، بتواند توجه خریداران خاص خود را جذب کرده و از این بازار پرسود جهانی بهره‌مند شود.

سبد محصولات دریایی

در عرصه دریا اگرچه آمریکا، آلمان و روسیه از جمله سردمداران این عرصه هستند و محصولات تولیدی کارخانجات این کشورها خریداران بسیاری در سطح جهان دارد اما ایران نیز در این سال‌ها توانسته به دستاوردهای بسیار خوبی دست یابد.

در همین مدت کوتاه صنایع دفاعی ایران توانسته زیردریایی‌های بومی غدیر و فاتح را تولید کند که هرکدام از قابلیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند و به خوبی توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارند.

در حوزه شناورهای سطحی نیز ایران به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای دست یافته که از آن جمله می‌توان به ناوشکن سهند، جماران و دماوند جدید اشاره کرد این ناوشکن‌ها با توانمندی انجام مأموریت‌های سطحی و عملیات‌های ضد سطحی و ضد زیرسطحی و ضد هوایی و همچنین دارا بودن قدرت ماندگاری بالا در دریا و توان حمل بالگرد در ناوشکن سهند و البته سرعت رانش بالا جذابیت خوبی برای خریداران بین المللی داشته باشند.

قایق‌های تندرو مانند ذوالفقار، ذوالجناح، سراج و شهید ناظری یکی دیگر از برگ‌های برنده ایران در عرصه دریاست که در صادرات نیز در صورت صلاحدید مسئولان می‌تواند به محصولی با طرفداران بسیار تبدیل شود که سود فراوانی را نصیب صنعت دفاعی کشور کند.

سامانه‌های پدافند هوایی، سبدی غرور آفرین در تجارت جهانی

پیشرفت چشمگیر جنگنده‌ها و هواپیماها و پهپادهایی که از قابلیت رادارگریزی برخوردارند، اهمیت سامانه‌های پدافند هوایی و راداری را بیش از پیش نشان می‌دهند. این صنعت یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در سطح جهان است و یک سامانه پدافند هوایی متشکل از تجهیزات مختلف با قابلیت‌های فراوان است. در این سامانه‌ها در کنار رادارهای بسیار پیشرفته که وظیفه ردگیری پرنده‌های مهاجم و رصد آسمان کشورها را برعهده دارند، از سامانه‌های موشکی بسیار پیشرفته استفاده می‌شود که در صورت لزوم وظیفه درگیری و انهدام پرنده‌های متخاصم را بر عهده دارند. 

ایران اسلامی دارای سامانه‌های متعددی در حوزه پدافند هوایی است که در بردهای متفاوت می‌توانند نیاز کشورهای مختلف را در این عرصه تأمین کند، از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی تولید ایران می‌توان به باور ۳۷۳، سامانه سوم خرداد، طبس، کمین دو، صیاد و تلاش اشاره کرد، سامانه‌هایی که هر کدام سد محکمی در مقابل نفوذ بیگانگان به حریم آسمان کشور هستند، به همین دلیل در صورت صلاحدید مسئولان می‌تواند محصولات حوزه پدافند هوایی نیز در سبد صادراتی ایران قرار گرفته و در کنار ارزآوری برای کشورمان موجب برهم خوردن انحصار شکل گرفته در این بازار شوند.

خلبانان نیروهای نظامی ایران با چه جنگنده‌ای آموزش‌های محرمانه می‌بینند؟ /پشت پرده محرمانه بودن آموزش‌ها +تصاویر

اشگاه خبرنگاران نوشت: همه خلبانان ایرانی با جنگنده‌های کاملا بومی آموزش می‌بینند اما این آموزش ها به ویژه در حوزه نظامی باید محرمانه باشد.

مسئله آموزش و دوره‌های مورد نیاز برای اینکه یک فرد آماده ورود به چرخه خلبان شدن باید طی کند همواره یکی از مسائل مهم و موردتوجه همه کشورها به خصوص مسئولان کشورمان است.  این آموزش ها به ویژه در حوزه نظامی باید محرمانه باشد چراکه اگر این اصل محرمانگی رعایت نشود بسیاری از تاکتیک ها و تکنیک ها افشا می شود و دیگر کارایی ندارند. 

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

آموزش خلبانان ایرانی پیش از انقلاب اسلامی

کشورمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تمام امور نظامی از خرید و تهیه تسلیحات تجهیزات گرفته تا آموزش به کشورهای خارجی به ویژه آمریکا وابسته بود. بیشتر خلبانان ایرانی در آن زمان برای طی آموزش‌های مقدماتی و پیشرفته به آمریکا و در برخی اوقات به پاکستان می‌رفتند. اما انقلاب اسلامی که پیروز شد، رفتیم به سراغ بومی سازی همه مسائل به ویژه امور نظامی.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

در آن زمان،  آمریکا ایران اسلامی را در همه ابعاد تحریم کرد که امور نظامی از آن جمله بود. دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته که عراق به ایران حمله کرد و ما نیاز داشتیم تا خلبانان جوان را با خلبانان شهید و بازنشسته خود جایگزین کنیم. اما دیگر نمی‌توانستیم که از آموزش دیگر کشورها استفاده کنیم چراکه در امور نظامی نیز همچون سایر امور تحریم شده بودیم و باید از توان داخلی استفاده می‌کردیم. اما جنگ شروع شد و یک دقیقه هم برای ما بسیار ارزشمند بود پس باید از خلبانان باتجربه برای آموزش جوانان استفاده می‌کردیم.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

این موقع بود که خلبانان باتجربه که هم آموزش دیده و هم ماهر بودند و در برخی اوقات نیز در بزرگترین عملیات‌های جنگ مانند حمله به اچ ۳ حضور داشتند، وارد چرخه آموزش شدند. آن‌ها در کنار کار خود یعنی حضور در جنگ تحمیلی و مبارزه با رژیم بعث در ساعات فراغت خود جوانان ایرانی را آموزش می‌دادند. اما مشکل فقط نبود کشور خارجی برای آموزش‌ها نبود بلکه در کنار لزوم آموزش‌ها به تجهیزات مناسب آموزش هم نیاز بود.  

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

آموزش خلبانان جوان ایرانی در دوران با همان تجهیزاتی انجام می‌شد که از آن‌ها برای شرکت در عملیات‌های هوایی استفاده می‌شد. این کار چند عیب داشت نخست، نیاز ضربتی به این جنگنده‌ها برای عملیات‌های فوری، دوم این بود که در صورت استفاده از جنگنده‌های عملیاتی برای آموزش عمر این جنگنده‌ها را به سرعت کاهش می‌داد. کاهش عمر قطعات این جنگنده‌ها در دوران جنگ اصلا به نفع ایران نبود، چون که کشورمان به قطعات حساس دسترسی نداشت و به سختی آن‌ها را تهیه می‌کرد. اما متخصصان با فرمان امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی قطعات حساس و حیاتی را در دوران جنگ و در مجتمع‌های جهاد خودکفایی تعمیر و نگهداری می‌کردند.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

سال ۶۵ که شهید ستاری  فرمانده نیروی هوایی ارتش شد، با راه اندازی مجتمع اوج نهاجا با تمرکز این فعالیت‌ها آن را به یک روند کاملا علمی و مبتنی بر تحقیق و توسعه تبدیل کرد. همین جا بود که شهید ستاری به عنوان یک نخبه به فکر افتاد تا سراغ ساخت هواپیمای بومی برود. این فکر هم به این دلیل بود که ایران دیگر توان ساخت و اورهال قطعات را به طور کامل بومی کرده بود و می‌توانست از طریق مهندسی معکوس به سراغ ساخت هواپیما نیز برود.  

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

نخست پروژه آذرخش را کلید زد و مرحوم مهندس ثنایی را به عنوان مسئول پروژه انتخاب و خود نیز آن را به دقت پیگیری کرد. اما آذرخش یک جنگنده نظامی و تهاجمی بود و نمی‌توانست خصوصیات مورد نیاز جت‌های آموزشی را به طور کامل تامین کند. پس پروژه ساخت یک جنگنده بومی آموزشی در وزارت دفاع کلید خورد تا نیازهای آموزشی با آن رفع شود.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

جنگنده آموزشی سیمرغ

این جنگنده آموزشی در دهه ۸۰ و بر پایه پلتفرم جنگنده اف ۵ اِی ( F - 5 A) در صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) طراحی و ساخته شد. اما برای نخستین بار سال 84 و در نمایشگاه هوایی کیش به نمایش عمومی درآمد.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

طرح کلی 

عملیات طراحی و ساخت آن نیز بدین گونه بود که مهندسان ایرانی ابتدا با استفاده از نمونه آمریکایی مشغول به مطالعه برای ایجاد تغییراتی در جنگنده اف ۵ اِی (F - ۵ A) شدند. اما اینکه یک جنگنده تک سرنشینه را به نوع دو سرنشینه تبدیل کرد کار بسیاری سختی است. عموما جنگنده‌های آموزشی باید دو کابین داشته باشند که در کابین عقب استاد خلبان و در کابین جلویی نیز دانشجوی خلبانی قرار بگیرند. در این حالت استاد می‌تواند با دقت بالا تمام آموزش‌های مورد نیاز را به دانشجو ارائه کند در حالیکه به طور کامل بر این آموزش‌ها و اجرای آن نظارت دارد.   در طراحی این جنگنده نیز این مولفه درنظر گرفته شد تا در هنگام ساخت لحاظ شود.  

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

موتور و پیشرانه

قسمت موتور و پیشرانه نیز مهم‌ترین بخش از هر جنگنده‌ای است که باید به دقت طراحی و ساخته شود. کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی در این قسمت می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در طراحی جنگنده سیمرغ نیز به این موضوع توجه خاصی شده و طراحان در طرح نهایی با افزایش قطر دریچه موتور می‌خواستند تا این جنگنده در مدت زمان کمتری به سرعت موردنیاز برای نشست  و برخاست دست پیداکند. در خصوص اینکه آیا برای سیمرغ از موتور جدیدی استفاده شده یا خیر؟! اطلاعاتی در دسترس نیست و به احتمال زیاد از همان نمونه آمریکایی نیز در نسخه‌های اولیه آن استفاده شده است.  

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

کشورمان که از سال‌ها قبل به تکنولوژی طراحی و ساخت موتورهای جت و پشرفته دست پیداکرده است امروز می‌تواند در صورت تمایل می‌تواند از موتور ملی اوج استفاده کند.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

کانوپی و طلق محافظ کابین

کانوپی و یا طلق محافظ کابین نیز از دیگر مواردی است که وجود آن در هواپیما ها و علی الخصوص برای ایمنی خلبان و کمک خلبان بسیار اهمیت دارد. در این جنگنده کانوپی کاملا بومی و در داخل کشورمان با مواد با کیفیت طراحی و ساخته شده است.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

صندلی پرّان یا اجکت

صندلی پرّان نیز از آن دست تجهیزاتی است که برای سلامتی و ایمنی خلبان بسیار اهمیت دارد. صندلی پرّان یا اجکت باید به نحوی دقیق عمل کند که در صورت نیاز به سرعت ضربتی و فوری عمل کند تا از سلامت جان خلبان حفظ و حراست شود. صندلی‌های نمونه اولیه این جنگنده از نوع K-۳۶ D است که با توجه به دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت و طراحی این بخش حیاتی استفاده از نمونه‌های بومی به شدت توصیه می‌شود.

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

صندلی پرّان سریر یک صندلی بومی ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که به طور کاملا بومی در داخل تولید می‌شود و می‌تواند در کسری از ثانیه وظیفه خود را انجام دهد.

کلام آخر...

جمهوری اسلامی ایران به برکت دفاع مقدس و مقاوت جانانه در برابر دشمن بعثی و استکبار جهانی امروزه در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه نظامی به حدی از پیشرفت رسیده که کشورهای غربی به خصوص آمریکا تلاش می‌کنند که با اعمال تحریم‌های تسلیحاتی ایران را از خرید و فروش سلاح منع کنند که این سخنان یک خیال خام بیش نیست

جمله ای که رهبر انقلاب به طراح اصلی اولین جنگنده ایرانی گفتند /آذرخش فاتح آسمان شد+عکس

ستین بار که آذرخش در آسمان ایران ظاهر شد در حضور رهبر انقلاب بود.

به گزارش خبرآنلاین، آذرخش نخستین تجربه ایران در ساخت جت جنگنده بود که برای نخستین بار از تحقیق و توسعه بر روی هواپیماهای جنگنده اف ۵ تایگر باقیمانده از دوران دفاع مقدس تحت پروژه SR-۲ به دست آمد.

هنگامی که طرح بدنه آذرخش را در قالب این پروژه بررسی می‌کنیم؛ می‌بینیم نمونه اولیه آن با کنار هم قراردادن قطعات جنگنده اف ۵ حاصل شده است.

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران طراحی این جنگنده برای نخستین بار توسط خود شهید ستاری در نیروی هوایی ارتش کلید خورد. اما مدیر اصلی تیم طراحی آن شخصی به نام سعید ثنایی یکی از نیروهای توانمند نیروی هوایی ارتش بود که بابت طراحی این جنگنده از دستان فرمانده کل قوا نشان درجه یک هنر را دریافت کرد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا ایشان را دانشمندی عزیزی دانستند که در مسیر ساخت این جنگنده از ذهن و تجربه خود استفاده کرده و هیچ گاه در این مسیر احساس یاس نکرده است، یاد کردند. مرحوم مهندس ثنایی در نخستین روزهای سال ۹۶ دارفانی را وداع گفت. 

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

در این تصویر در کنار مقام معظم رهبری سرلشکر فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر شهبازی فرمانده اسبق کل ارتش، مرحوم مهندس ثنایی و سورنا ستاری دیده می‌شود

نخستین بار که آذرخش در آسمان ایران ظاهر شد در حضور رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا در مهر ۷۶ بود که با بمباران اهداف مشخص شده در پایگاه کوشک نصرت قم نمایش موفقی از خود نشان داد. با توجه به طرح این جنگنده باید انتظار داشته باشیم که از آذرخش باید به عنوان یک جنگنده برای ماموریت های پشتیبانی نزدیک استفاده شود.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

خبر خوش وزیر بهداشت درباره تولید داخلی "واکسن کرونا


وزیر بهداشت با بیان "در ساخت واکسن مدل‌‌های حیوانی را پاس کرده‌‌ایم"، گفت: در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد. 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر سعید نمکی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس در هتل المپیک تهران اظهار کرد: سال گذشته سال پرافتخاری برای کشور ما بود و عزیزانی که در صنعت دارو و تهیه مایحتاج مردم زحمت کشیدند در ایجاد این افتخار سهم بزرگی داشتند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با وجود همه فشارهای ناشی از تحریم‌‌های ظالمانه توانست با حدود 600 میلیون یورو کاهش ارزبری سال 98 را با افتخار به‌سر ببرد. با توجه به اینکه ما در سال 98 گرفتاری آنفلوآنزا و سیلاب‌‌ها را داشتیم؛ زائرین اربعین را پذیرایی کردیم و در آخر سال کووید19 را داشتیم پیش‌‌بینی این بود که 50 درصد ارزبری بیشتر در زمینه دارویی داشته باشیم اما حمایت‌‌هایی که بنده با همکاری همکاران سازمان غذا و دارو و شرکت‌‌های داخلی داشتیم توانستیم با 20 درصد کاهش ارزبری و افزایش 30 درصد تولید داخل و ممنوعیت واردات داروهایی که برای لگدمال کردن تولید داخلی بودند توانستیم سال را به‌گونه‌‌ای سپری کنیم که حتی یک بیمار سرگردان داروخانه‌‌های کشور برای داروهای اساسی نشود.

نمکی تصریح کرد: چین، هند و تولیدکنندگان منطقه‌‌ای مواد اولیه دارویی دوره‌‌هایی را پشت‌سر گذاشته‌‌اند و یک‌شبه به اینجا نرسیده‌‌اند و بنابراین بحث مواد اولیه دارویی سرمایه‌‌گذاری است. حمایت از تولیدکننده داخل گرچه ممکن است در مدتی هزینه‌‌بر باشد اما در طولانی‌مدت سرمایه‌‌گذاری بزرگ ملی است.

وی ادامه داد: یکی از غصه‌‌های من همواره این بود که چرا ما باید پتروشیمی داشته باشیم؛ بنزن را داشته باشیم و آن را با ارزانترین قیمت به کشورهای دیگر صادر کنیم و بعد اینترمدیت با 20 تا 100 برابر قیمت وارد کنیم و پروسس کنیم؛ در سال جهش تولید در یکی از مهمترین عرصه‌‌های تولید مواد اولیه دارویی گام نهادیم و تردید ندارم که ایران با شرکت‌‌های دانش‌بنیان در آینده بسیار نزدیک به‌عنوان صادرکننده مواد اولیه دارویی در زمینۀ‌های‌‌ تک و کمیکال خواهد بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گامهای مؤثری برداشته‌‌ایم و امروز با استفاده از تجربیات جهانی دانشمندان کشور ما به‌سرعت گام برمی‌‌دارند؛ امروز در ساخت واکسن اکثراً  مدل‌‌های حیوانی را پاس کرده‌‌ایم و ان‌‌شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: کووید19 گرچه برای دنیا بلا بود اما درس‌‌های بزرگی نیز به دنیا آموخت؛ نخستین درس این بود که ما در عین ادعای آگاهی بسیار ناآگاهیم و یک اتفاق می‌‌تواند اقتصاد، فرهنگ و زیربناهای کشورها را تحت تاثیر قرار دهد؛ درس دوم این بود که برخی کشورها علیرغم اعلام بضاعت و قابلیت‌‌ها، آن‌‌گونه که می‌‌گویند قدرتمند و دارای بضاعت نیستند و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی در اوج تحریم و با دست‌‌های بسته می‌‌توانند در این اقیانوس شنا کنند. 

نمکی اضافه کرد: با حمایت تولیدکنندگان داخلی در کمتر از 60 روز از واردکننده به تولیدکننده و سپس به صادرکننده اقلام مبارزه با کوووید19 تبدیل شدیم؛ نکته دیگری که کرونا به جهان آموخت این بود که برای غلبه بر کووید19 همه دنیا باید در کنار هم قرار بگیرند تابتوانند با ساخت دارو و کشف پدیده‌‌هایی که می‌‌توانند در پیشگیری از بیماری موثر باشند بر این بیماری فائق آیند. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خوشحالم که امروز جمهوری اسلامی را در صنعت دارویی کشور در تکوین زنجیره تولید می‌‌بینم و در سال جهش تولید جمهوری اسلامی ایران را در اوج تنگناهای ناشی از تحریم، در طراز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و درآینده نزدیک صادرکننده مواد اولیه دارویی می‌‌بینم.