بصائر
بصائر

بصائر

رزمایش ضد تروریستی در تهران برگزار می‌شود

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در پایان این ماه یا ابتدای ماه آینده، رزمایش ضدتروریست و واکنش سریع و رهایی گروگان در اطراف تهران برگزار می‌شود.

امیر احمدرضا پوردستان در حاشیه مراسم تشییع ۶ تن از شهدای دفاع مقدس که صبح امروز در ستاد نیروی زمینی ارتش برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص رزمایش ضدتروریستی که در روزهای آتی برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به تهدیداتی که ما پیش رو داریم و این تهدیدات عمدتا در فضای جنگ‌های نیابتی بوده و گروهک‌های تروریستی تکفیری بازیگران این صحنه هستند، نیروی زمینی با توجه به نیروهای واکنش سریع و نیروی مخصوصی که دارد، رزمایشی واکنش سریع را پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: این رزمایش در پایان این ماه یا ابتدای ماه آینده در منطقه اطراف تهران با نام رزمایش ضد تروریست و واکنش سریع و رهایی گروگان انجام می‌شود.

امیر پوردستان با بیان اینکه صحبتی با دوستان نیروی انتظامی داشته‌ام که این رزمایش به صورت مشترک بین نیروی زمینی و ناجا انجام شود، ادامه داد: در این صورت ما می‌توانیم بخشی از قدرت و توان سربازان ولایتمدار جمهوری اسلامی ایران را نشان دهیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نیروی زمینی چه تجهیزاتی از روسیه خریداری خواهد کرد، گفت: روابط بسیار خوبی با دولت روسیه برقرار شده و سامانه اس ۳۰۰ که سالها مشکل داشت، در حال تحویل است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: بحث خرید تانک T۹۰ را در دستور کار داریم و با توجه به گسترش مناسبات، قطعا خریدهای ما در حوزه تجهیزات از روسیه بیشتر خواهد شد.

امیرپوردستان در خصوص ادامه شناسایی شهدا از طریق DNA در ارتش، گفت: با کار خوبی که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح در حال انجام است و آزمایش DNA که از شهدا و خانواده شهدا گرفته می‌شود، امروز ۱۰ تن از شهدا شناسایی شده‌اند که در ستاد نزاجا شاهد تشییع ۶ تن از آنها بودیم.

وی با بیان اینکه پیکر مطهر ۴ تن از این شهدا به خانواده آنها داده شده است، ادامه داد: این مرحله ادامه دارد و هر زمانی که پیکری شناسایی می‌شود، آزمایش DNA گرفته خواهد شد و با توجه به اطلاعاتی که در ستاد کل نیروهای مسلح وجود دارد، خانواده وی مشخص شده و تحویل داده می‌شود.

دریادار سیاری خبر داد: ارتقای کروز ۳۰۰ کیلومتری قدیر

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آخرین سری موشک‌های پیشرفته‌ای که در اختیار داریم، قدیر است اما این موشک‌ها ارتقاء خواهد یافت.

دریادار حبیب‌الله سیاری درخصوص آخرین وضعیت تعمیر و ساخت ناوشکن‌ها از جمله ناوشکن سهند گفت: ما در این حوزه به دستاوردهای ارزشمندی دست‌ یافته‌ایم و آخرین ناوشکن ما سهند نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: اقدامی که ما اخیرا انجام داده‌ایم این است که ناوشکن‌های‌مان را به موشک‌های کروز پیشرفته تجهیز کرده‌ایم و در همین راستا نیز موشک قدیر را از وزارت دفاع تحویل گرفته‌ایم و آن را بر روی ناوشکن‌های‌مان نصب کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: قدیر از جمله موشک‌های پیشرفته‌ای است که در اختیار داریم و اساساً چون باید امنیت را در دریا تأمین کنیم و توان دفاع از خود را داشته باشیم، باید به موشک‌هایی با برد و دقت خوب دست یابیم و امروز به این هدف رسیده‌ایم.

سیاری با بیان این مطلب که موشک‌های در اختیار ما از دقت بالا، سرجنگی خوب و قابلیت جنگال برخوردار هستند، اظهار داشت:‌ آخرین سری از موشک‌های پیشرفته‌ای که در اختیار داریم، قدیر است اما این موشک‌ها ارتقاء خواهد یافت و سال به سال به موشک‌های جدید دست خواهیم یافت.

ابوبکر البغدادی در لیبی چه می‌کند؟


فرار ابوبکر البغدادی و تلاش وی در جهت تغییر ساختار اداری داعش و ایجاد خلافت به صورت مجمع الجزایر از لیبی تا افغانستان تعبیر می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوگنی مدودف، روزنامه نگار نشریۀ نزاویسیمایا گازتا در گزارشی فرار ابوبکر البغدادی بنیان گذار داعش از ترکیه به لیبی برای گریز از تعقیب سازمان اطلاعات عراق را به عنوان تلاش وی در جهت تغییر ساختار اداری داعش و ایجاد خلافت به صورت مجمع الجزایر از لیبی تا افغانستان تعبیر می کند.

با این حال گئورگی میرسکی خاورشناس، این خبر را اثبات نشده می داند و خاطرنشان می کند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که داعش را خطری بزرگتر از اخوان المسلمین می داند، جلوی گسترش خلافت داعش در لیبی را خواهد گرفت.

البته میرسکی ضمن تفسیر مرامنامه داعش - که توسط روزنامه گاردین چاپ بریتانیا منتشر شده و نشان می دهد که داعش به دولت تمام عیاری تبدیل می شود- با این دیدگاه موافقت است. میرسکی به یک ویژگی تعجب آور جنگ با داعش اشاره کرد و آن این است که کسی با این گروه جداً نمی جنگد.

به گفته این کارشناس، تنها گروهک های احرار الشام و جبهه النصره مرتباً با جهادیون وارد نبرد می شوند در حالی که ارتش دولتی سوریه ترجیح می دهد با ارتش آزاد سوریه درگیر شود. میرسکی اعتقاد دارد که روسیه با بمباران های خود به شبه نظامیان داعش لطمه چندانی نمی زند.

پیش‌بینی یک کارشناس روس از سهم روسیه و چین از بازار تسلیحاتی ایران


یک کارشناس مسائل ایران و روسیه معتقد است سهم روسیه از بازار تسلیحات ایران احتمالا 70 و سهم چین از این بازار 30 درصد خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایزوستیا در گزارشی به قلم یگور سوزایف گوریف دربارۀ افزایش سطح تعاملات ایران و روسیه نوشته است: ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به احتمال افزایش قابل توجه سفارش های نظامی از طرف تهران بعد از رفع تحریم های مربوطه از ایران تا 5 سال آینده، دربارۀ زمینه همکاری نظامی - فنی میان دو کشور خاطرنشان کرد که طرف ایرانی به نوسازی جدی نیروهای مسلح خود نیاز دارد و به همین علت به این گونه همکاری علاقه زیادی از خود نشان می دهد.

این نویسنده با استناد به اظهارات رجب صفروف مدیر مرکز مطالعه ایران معاصر گفه است که روسیه در بازار تسلیحات ایران صاحب سهم 70-60 درصدی خواهد شد و چین 40-30%. به گفته وی، ایران به دلیل امنیتی به فناوری های نظامی غربی سوء ظن دارد و لذا پیشرفت قابل توجهی در همکاری نظامی فنی با روسیه قابل پیش بینی است.

مسکو امیدوار است که بتواند از این طریق میلیارد ها دلار به دست آورد. نویسنده یادآوری می کند که قبل از سفر ماه نوامبر ولادیمیر پوتین به ایران، دمیتری روگوزین ،معاون نخست وزیر و مسئول صنایع دفاعی روسیه به این کشور سفر کرده بود.

گوریف در این مقاله آورده است: ایران به رغم سالهای متمادی تحریم، موفق به راه اندازی صنایع نظامی خود شده است. در ایران سلاح های گرم، نارنجک اندازها، تانک ها، بالگردها، موشکها و ناوهای جنگی تولید می شوند. بخشی از هواپیماهای جنگی ایران یعنی جنگنده های اف4 و اف5 در زمان شاه خریده شده بود.

کارشناسان معتقدند که گرم شدن روابط بین مسکو و تهران و مقابله مشترک آنها با داعش می تواند برای صنایع دفاعی روسیه سفارش های ایرانی جدیدی فراهم کند.

رسلان پوخوف مدیر مرکز تحلیل راهبردها و فناوری ها معتقد است که ایران به همه انواع تسلیحات نیاز دارد ولی با توجه به تحریم تسلیحاتی تا 5 سال آینده، باید اولویت ها را درست تعیین کرد. قبل از همه سامانه های غیر جنگی نظیر پدافند هوایی، مقابله الکترونیکی، پهپادها و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی خریداری خواهند شد.

به عقیده این کارشناس، ایران با روسیه و چین همکاری نظامی فنی خواهد داشت؛ به خصوص اینکه ایران به چین اعتمادی بیشتری دارد چرا که چینی ها هیچ وقت از اجرای قراردادهای خود امتناع نکرده اند در حالی که روسیه از سابقه منفی در زمینه اجرای قرارداد اس-300 برخوردار است.

مرگ و میر به‌دلیل چاقی بیشتر از سرطان/ ٥٠‌میلیون ایرانی معضل چاقی و اضافه وزن دارند


آمار ابتلا به چاقی در ایران بالاست، بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان اضافه وزن در میان ایرانیان دوبرابر میانگین جهانی است. گفته می‌شود ٣٣‌درصد جمعیت دنیا اضافه وزن دارند، درحالی ‌که این عدد درکشور ما ٦٠ تا ٦٥‌درصد جمعیت است. در این وضعیت، زنان سهم بیشتری نسبت به مردان دارند. روز گذشته که نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک برگزار شد، گزارشی از وضع چاقی درکشور، ارایه شد.

براساس آنچه متخصصان اعلام کردند، از جمعیت ٨٠میلیونی ایران، ٥٠‌میلیون نفر با معضل چاقی و اضافه وزن در ارتباط هستند، همچنین میزان مرگ‌ومیر به علت چاقی از مجموع مرگ‌ومیر به علت چهار سرطان اصلی ریه، روده، پستان و پروستات بیشتر است.

محمدرضا عبدالحسینی، دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، در این نشست خبری، جراحی‌های چاقی را تنها برای کسانی که دچار چاقی مفرط هستند، توصیه کرد و گفت: «٨٠‌درصد کسانی که چاقی بیش از حد دارند، نمی‌توانند وزن خود را پایین آورند.» به گفته او، اگر فردی یک‌ونیم برابر وزن ایده‌آل چاق باشد، مبتلا به چاقی مرضی است، این افراد با ورزش تنها می‌توانند ٢٠‌درصد از وزن خود را کم کنند: «شاخص BMI که مربوط به نسبت وزن به قد است، درحالت استاندارد و وزن ایده‌آل بین ١٩ تا ٢٥ است. اگر BMI شخصی حدود ٣٠ باشد، اضافه‌ وزن دارد و جراحی برای آنها تصور نمی‌شود.

نقش جراحی برای کسانی که BMI حدود ٣٠ و بالاتر دارند، پررنگ‌تر است. این رقم اگر به ٤٠ رسید، جراحی حتما انجام می‌شود.» به گفته او، عمل‌های جراحی لیپوماتیک، لیپوساکشن، واترجت و دستگاه‌های داخل مطبی جزو جراحی‌های چاقی نیستند و فقط به‌عنوان زیبایی کاربرد دارند. این جراحی‌ها برای کسانی که چاقی مفرط دارند، مضر است؛ اما کسانی که چاقی موضعی دارند، می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند. او به ارتباط چاقی و ابتلا به دیابت اشاره کرد: «اگر یک فرد آسیایی و اروپایی در یک قد و وزن مشابه کنار یکدیگر قرار گیرند، خطر دیابت و فشارخون در فرد آسیایی بیشتر است. به ازای هر پنج کیلو اضافه وزن، ٨٤‌درصد آمار ابتلا به دیابت در افراد آسیایی بیشتر می‌شود. از نظر ژنتیکی و اقلیمی آسیایی‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک و چاقی هستند.»

او با بیان این‌که زنان ایرانی نسبت به کشورهای غیرآسیایی اضافه وزن بیشتری دارند، ادامه داد: «خطر دیابت در ایران ٢٠‌درصد است که نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.» عبدالحسینی، درباره امکان بازگشت چاقی بعد از عمل جراحی نیز توضیحاتی داد و گفت: «میزان تأثیر این اعمال براساس نوع بیمار و نوع جراحی آن متفاوت است، اما فعلا براساس آمارهای جهانی برای کسانی که چاقی مرضی دارند، جراحی درمان قطعی است.»

پازوکی، همچنین به آخرین آمارهای اعلام‌شده ازسوی سازمان بهداشت جهانی در ‌سال ٢٠١٤ اشاره کرد: «براساس این آمار، ٦٢,٧‌درصد جمعیت کشور اضافه وزن و چاقی دارند، بدین ترتیب ٥٠‌میلیون از ٨٠‌میلیون نفر جمعیت کشور با این معضل حوزه سلامت در ارتباطند. از بین این افراد یک تا ٢‌درصد دارای BMI بالای ٤٠ و کاندیدای جراحی‌های چاقی هستند.» به گفته او، هزینه انجام این جراحی‌ها در بیمارستان‌های دولتی یک‌میلیون تومان و در بیمارستان‌های خصوصی ٢٠‌میلیون تومان است.

او همچنین به رشد روزافزون چاقی در کودکان و نوجوانان ایرانی به نسبت سایر کشورها اشاره کرد: «بیشترین میزان چاقی در آمریکا و بعد در اروپاست، اما آنها درحال کنترل چاقی در کودکان و نوجوانان خود هستند و ما در این زمینه عقب هستیم.» به گفته او، تنها یک تا ٢‌درصد جامعه، افرادی هستند که نمایه توده بدنی آنها بالای ٤٠ است و کاندیدای جراحی چاقی هستند. پازوکی با تأکید بر این‌که در درمان چاقی مفرط محور اصلی خود فرد است، افزود: «درمان چاقی مفرط مبتنی بر تیم‌درمانی است. نباید بیمار انتظار داشته باشد که بعد از جراحی، ورزش و تحرک نداشته باشد. بسیاری از چاقی‌های ما منشأ روانی دارد.»

در این میان، محمد‌هاشمی دبیر اجرایی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی هم روز گذشته با اشاره به شعار «خاتمه دادن به چاقی کودکان» به‌عنوان شعار سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: «در دهه‌های گذشته افراد اغلب در دهه سوم و یا چهارم زندگی خود مبتلا به چاقی و پس از حدود یک دهه مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی ناشی از چاقی و حدود ١٠ تا ١٥‌سال بعد دچار مرگ‌ومیر می‌شدند. اما درحال حاضر سن شیوع چاقی به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است و در ادامه آن، این افراد در سنین جوانی به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا می‌شوند.»