بصائر
بصائر

بصائر

این هست سرنوشت یک بام دو هوای حامیان تکفیری ها


نخست وزیر فرانسه: باید منتظر حملات و قربانیمانوئل والس» نخست وزیر فرانسه اعلام کرد: فرانسه باید منتظر حملات دیگر و کشته شدن بیگناهان دیگری باشد.

به گزارش تارنمای روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، والس دیشب (سه شنبه) در دفاع از طرح دولت برای تمدید وضع فوق العاده در مقابل نمایندگان پارلمان گفت: هر چند که گفتن این سخنان سخت است، اما وظیفه من ایجاب می کند که اعلام کنم که ممکن است حملات دیگر رخ دهد و بیگناهان دیگری کشته شوند.

وی افزود: هرگز نباید به این وضع خو کرد، اما باید زندگی کردن با این وضع را آموخت. باید با این تهدید زندگی و با آن مبارزه کنیم.

والس که کشورش در 18 ماه گذشته سه حمله تروریستی بزرگ را تجربه کرده است، در مورد بروز «تفرقه» هشدار داد و بر لزوم «وحدت» گروه های سیاسی برای مقابله با تروریسم تاکید کرد.

در پی حمله تروریستی هفته گذشته در شهر نیس، دولت با انتقادهای جدی در زمینه اقدامات امنیتی و حضور ناکافی نیروهای پلیس در حین برگزاری جشن روز ملی فرانسه (14 ژوئیه/ 24 تیر) مواجه شده است.

والس در مقابل نمایندگان فرانسه در دفاع از عملکرد دولت، گفت: دست «فرانسوآ اولاند» هرگز در مقابله با تروریسم نلرزید و نمی گذارم جایی که کوتاهی صورت نگرفته است، از کوتاهی و کم کاری سخن گفته شود.

پیشتر «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری سابق فرانسه و نیز «مارین لو پن» رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» با بیان اینکه طی 18 ماه گذشته و در جریان 7 حمله تروریستی در فرانسه بیش از 250 نفر جان خود را از دست داده اند، دولت کنونی را به کم کاری در مقابله با تروریسم متهم کردند.

پارلمان فرانسه دیشب (سه شنبه) به تمدید شش ماهه وضع فوق العاده رای داد. بدین ترتیب این حالت با توجه به جشن های سال نو میلادی، به مدت شش ماه و تا 26 ژانویه 2017 (7 بهمن) تمدید شد.

این طرح دولتی برای رای گیری نهایی امروز (چهارشنبه) به مجلس سنا ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، در ساعات اولیه بامداد جمعه (25 تیر) و در پایان جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس در جنوب این کشور، یک کامیون به رانندگی « لحویج بوهلال» فرانسوی تونسی تبار 31 ساله، به جمعیتی که در حال ترک مراسم بودند، هجوم برد و در مسیری دو کیلومتری، افرادی را زیر گرفت و بسیاری را به رگبار بست.

در این حمله 84 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 300 نفر نیز مجروح شدند. 10 تن از قربانیان کودک و نوجوان بودند.
گروه تروریستی «داعش» مسوولیت حمله مرگبار نیس را برعهده گرفته است.

«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش، این حمله را اقدامی تروریستی خواند و از تمدید سه ماهه وضع فوق العاده، که پس از حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) آغاز شده است، خبر داد.

این حالت به پلیس اجازه می دهد تا بدون دستور قاضی به تفتیش اماکن و نیز بازرسی الکترونیک افراد، اقدام کند.

ان بیگناه دیگری باشیم

توهمات تازۀ عادل الجبیر دربارۀ ایران


وزیر خارجه عربستان با طرح مجدد ادعاهایش درباره لزوم برکناری بشار اسد از قدرت اعلام کرد: ترکیه پس از شکست کودتای اخیر از مرحله حساسی عبور کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه خبری العربیه درباره ایران مدعی شد: "طایفه‌گرایی تنها پس از انقلاب ایران وارد خارومیانه شد!

ایران، حزب‌الله را که اولین «سازمان طایفه‌گرای تروریست» است در منطقه به وجود آورد! ایران به عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس «تعدی» کرد و رفتار «خصمانه‌ای» علیه آن‌ها دارد! تهران باید سیاست خود را تغییر دهد و روشی در پیش گیرد که با قوانین بین المللی و حسن همجواری هماهنگ باشد. ما از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سیاست ایرانی میانه‌روی را ندیدیم بلکه یک سری اقدامات «خصمانه» را شاهد بودیم!"

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: "ایران طوری به خود نگاه می‌کند که انگار مسئول تمامی شیعیان جهان است و این برای ما قابل قبول نیست چرا که این شهروندان به کشور خود تعلق دارند."

الجبیر مدعی شد: "حزب‌الله لبنان از «تروریسم» در عراق، سوریه، یمن، پاکستان و افغانستان حمایت کرد، دیپلمات‌ها را کشت و تلاش کرد تا با فتنه طایفه‌ای دودستگی ایجاد کند!"

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان بر اهمیت نقش "محوری" ترکیه در منطقه تأکید کرد و گفت که آنکارا پس از شکست تلاش برای کودتا توانست از مرحله حساسی عبور کند.

وی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفت: این مسئله به خود اروپا مربوط است و ربطی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ندارد.

الجبیر به موضوع سوریه نیز پرداخت و گفت: ما برای ایجاد نظام جدیدی در سوریه که شامل بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور نباشد و نیز حل مسالمت آمیز بحران در این کشور تلاش می‌کنیم.

وزیر خارجه عربستان به تلاش‌ و همکاری برای از بین بردن داعش اشاره کرد و گفت که ریاض اولین کشوری است که به تشکیل ائتلاف علیه داعش دعوت کرد.

الجبیر گفت: هیچ تناقضی در موضع عربستان و آمریکا درباره بحران سوریه وجود ندارد و اختلافات دو کشور از لحاظ تاکتیکی است.

وی مدعی شد که "نظام بشار اسد با مخالفتش با راهکار مسالمت آمیز و تحمیل راهکار نظامی بر سوری‌ها در مذاکرات کارشکنی می‌کند!"

الجبیر درباره عراق گفت:‌ عراق به دلیل تروریسم، "مداخله‌های" ایران، طایفه‌گرایی و اوضاع اقتصادی از بحران شدیدی رنج می‌برد. اجرای اصلاحاتی که در سال 2014 با آن توافق شد به حفظ وحدت این کشور کمک می‌کند. باید با تبادل اطلاعات برای ممانعت از رخ دادن جنایت‌های تروریستی به هماهنگی بین المللی پرداخت. همچنان فضای مناسبی برای تروریسم در عراق و سوریه وجود دارد. "زمانی که ما بخواهیم بساط داعش را برچینیم باید بشار اسد را دور کنیم."

وی درباره یمن نیز گفت: حضور طرف‌های درگیر یمنی بر سر میز مذاکرات بهترین گزینه است. یمنی‌ها توانستند با دیدگاه‌ها و اقداماتی توافق کنند و اکنون منتظر توافق نهایی هستند که یمن را از وضعیت کنونی خارج کرده و وارد مرحله بازسازی می‌کند.

شمارش معکوس برای حمله به موصل


سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که ایالات متحده و کشورش در حال آماده شدن برای انجام یک حمله‌ هماهنگ علیه پایگاه گروه تروریستی داعش در موصل هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان لو فول بیان کرد که ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه که در واشنگتن به سر می‌برد در حال آماده سازی برای انجام یک حمله مشترک نظامی با آمریکا در موصل است.

وی همچنین بیان کرد که خبر کشته شدن دو تن از سربازان نیروی ویژه فرانسه در لیبی که در یکی از روزنامه‌های فرانسه به نقل از آسوشیتدپرس منتشر شده بود، صحت نداشته اما تایید کرد که نیروهای ویژه فرانسه در این کشور مستقر هستند و حضور آنان نشانه‌ای از شرکت داشتن فرانسه در مبارزه علیه تروریسم در سراسر جهان است.

ژان مارک آیرو، وزیر امورخاجه‌ فرانسه نیز طی یک مصاحبه از برگزاری نشست ائتلاف نظامی ضدداعش در واشنگتن خبر داد.

شورشیان سوریه یک کودک فلسطینی را سر بریدند


نیروهای ارتش آزاد سوریه یک کودک فلسطینی را به اتهام جنگیدن در کنار ارتش سوریه در شمال حلب سر بریدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، رسانه‌ها و پایگاه‌های ارتباط اجتماعی تصاویر و ویدیویی را منتشر کردند که در آن شورشیان عضو گروه "نور الدین الزنکی" وابسته به ارتش آزاد سوریه در حال سر بریدن یک کودک ۱۱ ساله فلسطینی هستند.

به گفته منابع، این کودک به عضویت در گردان فلسطینی القدس که در اردوگاه آوارگان فلسطینی در حندرات می‌جنگد، متهم شده است. این گردان در کنار ارتش سوریه در شهر حلب و به ویژه در اطراف اردوگاه حندرات می‌جنگد.

در پی این جنایت، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اگر گزارشات در خصوص سر بریدن یک فلسطینی توسط مخالفان سوری تایید شود، واشنگتن در وابستگی و حمایتش از مخالفان سوری تجدیدنظر می‌کند و اگر این فیلم‌های هولناک حقیقت داشته باشند مخالفان سوری عواقب این اقدام را خواهند دید.

به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: اگر بتوانیم حقیقت موضوع و دست داشتن گروه "الزنکی" در این رویداد هولناک را ثابت کنیم، هرگونه کمک یا همکاری‌مان را با مخالفان سوری متوقف خواهیم کرد.

با این حال تونر اعلام نکرد که اگر مشخص شود مخالفان سوری در سر بریدن این پسر فلسطینی دست داشته‌اند با چه عواقبی رو به رو خواهند شد.

وی گفت: نمی‌توانم با جزئیات بگویم که این عواقب چه خواهند بود اما قطعا باعث توقف همکاری‌ها یا وابستگی‌ها به این گروه و تجدیدنظر در همکاری‌ها با آن‌ها خواهد شد.

این واکنش واشنگتن به دو فیلم منتشر شده روز سه شنبه در فضای مجازی است که نشان می‌دهند پنج شبه نظامی از جنبش "نورالدین الزنکی" ابتدا این پسر فلسطینی را مورد تمسخر قرار داده و سپس سرش را از بدنش جدا می‌کنند.

ظاهرا یکی از شبه نظامیان این جنبش این پسر را از موهایش گرفته و وی را به طرف سطح مسطح وانت هل می‌دهد. سپس سر این پسر را با چاقو می‌برد. پس از این اقدام سر بریده شده این پسر را بالای سر می‌گیرد و فریاد شادی سر می‌دهد.

در یکی از این فیلم‌ها گفته می‌شود که این پسر فلسطینی یکی از اعضای گردان القدس است که یک گروه شبه نظامی فلسطینی حامی دولت محسوب می‌شود که در حال حاضر در نزدیکی شهر حلب سوریه فعالیت دارد.

ظاهرا این کشتار در اردوگاه حندرات واقع در شمال حلب رخ داده است. این مکان به میزبانی از کمپ غیررسمی آوارگان فلسطینی موسوم به "عین التل" معروف است.

این درحالی است که فرمانده کل جنبش "نورالدین الزنکی" ضمن محکوم کردن این کشتار گفت: این خشونت بیانگر موضع و نگرش کلی این جنبش نیست بلکه خطای فردی محسوب می‌شود.

به این ترتیب گروه نور الدین الزنکی که از سوی ترکیه و آمریکا حمایت می‌شود به طور ضمنی به سر بریدن کودک فلسطینی اذعان و تنها تأکید کرد که نقض صورت گرفته یک اشتباه فردی بوده و کمیته‌ قضایی برای تحقیقات در این خصوص تشکیل شده است.