بصائر
بصائر

بصائر

اوباما در آخرین سال ریاست جمهوری با چه موانعی روبروست؟


واحد مرکزی خبر نوشت: نشریه آمریکایی « هیل » نوشت : باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سال آینده با موانعی روبرو خواهد شد که باید آنها را از پیش پای خود بردارد.

نشریه هیل نوشت : اوباما زمینه را فراهم می کند تا در آخرین سال تصدی در این سمت ، پیروزی های زیادی بدست آورد.
هدف اصلی اوباما در سال 2016 این خواهد بود که از خود میراثی باقی بگذارد و زمام امور را به یک رئیس جمهور دموکرات دیگر تحویل دهد. در عین حال ، موفقیت اوباما تضمین شده نیست. مردم درباره درستی اقدامات اوباما در زمینه سیاست خارجی تردید دارند.
بنابراین ، این خطر وجود دارد میزان محبوبیت اوباما و حزب دموکرات کاهش یابد.

مهم ترین موانعی که سال 2016 پیش روی اوباما قرار دارد عبارتند از :

- دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) / تروریسماوباما سال 2016 به پیروزهای مهمی دست پیدا کرد. این پیروزی ها عبارتند از : عادی سازی روابط دیپلماتیک با کوبا ، دستیابی به توافق هسته ای با ایران و تکمیل توافقی جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی.
در عین حال ، حملات تروریستی در پاریس و سن برناردینوی کالیفرنیا، سرعت پیشرفتهای اوباما را کاهش داده اند.این حملات تروریستی موجب نگرانی گسترده ای در مورد توانایی اوباما برای امن نگه داشتن آمریکا شده اند.
اوباما تاکید می کند مسئله رساندن پیام مطرح است و راهبرد مطرح نیست. اما به نظر می رسد مردم با این نظر موافق نیستند و به عملکرد اوباما در خصوص مقابله با جنگجویان دولت اسلامی در نظر سنجی ها نمراتی پایین می دهند.

اگر اوباما در برخورد با موضوع تروریسم همچنان متحمل خسارت سیاسی شود، ممکن است توانایی وی برای رسیدگی به موضوعات دیگر و کمک به نامزد حزب دموکرات لطمه ببیند.
اوباما با این انتقاد جمهوریخواهان و شماری از دموکرات ها روبرو شد که وی پیوسته تهدید جنگجویان دولت اسلامی را کم اهمیت دانسته است.

-اطمینان یافتن از پیروزی هیلاری کلینتون دموکراتها در انتخابات میان دوره ای سال 2014 عملکرد خوبی نداشتند. این عملکرد ضعیف دموکراتها ، تا حدودی ناشی از محبوب نبودن اوباماست. اوباما در آن انتخابات به حاشیه رانده شد و بیشتر دموکراتها می خواستند دیگر با وی کاری نداشته باشند.
اوباما به دنبال آن است به طور ثابت در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 حضور داشته باشد و به نفع یک نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری که احتمالا هیلاری کلینتون خواهد بود تبلیغ کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران گفت :« هیچ راهی بهتر از این برای رئیس جمهور وجود ندارد که به جای انتخاب یک دموکرات که ماه نوامبر جایگزین وی شود ، پیشرفت هفت سال گذشته را ادامه دهد.»
بنابراین ، باید در مبارزه انتخاباتی کلینتون و کاخ سفید توازنی ظریف وجود داشته باشد. باید وحدت کلینتون و کاخ سفید حفظ و در عین حال اطمینان حاصل شود اختلافهای کلینتون و اوباما به یک دعوای تمام عیار تبدیل نخواهد شد.

کلینتون اخیرا از ادعای قبلی خود مبنی بر اینکه جنگجویان دولت اسلامی مهار شده اند فاصله گرفته است بدون اینکه راهبرد کلی اوباما را در این باره محکوم کند.
کلینتون برای راهیابی به کاخ سفید تقریبا با طور قطع نیازمند تجدید ساختار ائتلاف اوباما متشکل از جوانان ، زنان مجرد و رای دهندگان اقلیت هاست.
در عین حال ، اگر میزان محبوبیت اوباما در سال آخر ریاست جمهوری وی کاهش یابد ،کلینتون ممکن است مجبور شود مسیر دیگری را در پیش بگیرد.

- پیروزی در سنا باز پس گرفتن سنا به منزله رستگاری اوباما خواهد بود. حزب دموکرات جلوی چشم اوباما کنترل هر دو مجلس کنگره را از دست داد.
ترکیب رای دهندگان به نفع دموکراتهاست بنابراین آنها بخت خوبی برای بدست گرفتن کنترل سنا دارند.
جمهوریخواهان در بیش از دوازده ایالت که بخت آنها با دموکرات ها برابر است یا مردم به دوکراتها گرایش دارند ، باید از بیست و چهار کرسی دفاع کنند ولی دموکراتها باید فقط از ده کرسی دفاع کنند.
ترکیب جمعیتی در حوزه های انتخاباتی ، در سالهای تصدی رئیس جمهور ، نسبت به جمهوریخواهان که در انتخابات سال 2014 کنترل سنا را بدست گرفتند ، به نفع دموکرات هاست. لفاظی های نامزدهای داوطلب نمایندگی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است رای دهندگان دموکرات را تحریک کند به پای صندوقهای رای بیایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.