بصائر
بصائر

بصائر

هاشمی رفسنجانی: مخالفان برجام «تندروهای مخالف منافع ملی و مردم» هستند


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام «برجام» را نقطه اصلی و سنگین امتحان مخالفان سیاسی دولت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دبیران و روسای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های سراسر کشور، افزود: آیندگان قضاوت خواهند کرد که دولت یازدهم چگونه با تدبیر و امید، سایه جنگ، تهدید و تحریم را از فضای کشور دور کرد.

وی مخالفان برجام در کشور را «تندروهای مخالف منافع ملی و مردم» دانست و گفت: اگر بخواهند نظر موافق و مخالف خود را تا انتخابات اسفند ماه، ادامه دهند، مردم می فهمند و با حضوری مشابه انتخابات 92 ، درس بزرگی به افراطی ها می دهند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، انتخابات اسفند را برای هر دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: بسیاری از شخصیت های معتبر، با سواد و تجربه دیده را می شناسیم که آماده حضور در انتخابات هستند و مردم بیشتر از همه منتظر اسفند ماه هستند تا حماسه سیاسی را تکرار کنند.

وی با هشدار نسبت به هر اقدامی که باعث ناامیدی مردم در جهت عدم حضور در انتخابات می شود، گفت: عقلای قوم باید توجه داشته باشند که برگزاری انتخابات باشکوه برای کشور و انقلاب مهم است، چون انقلاب اتمام حجت خدا به مردم ایران است که باید همه چیز در شأن یک جامعه اهل بیتی باشد. هاشمی رفسنجانی به همه جناح های سیاسی توصیه کرد که از حرفی که مردم را برای حضور در انتخابات نا امید می کند، بپرهیزند، چون در حکومت های دموکراسی و مبتنی بر آرای مردم، انتخابات بهترین کار است.

اهم اظهارات وی را به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام بخوانید:

** در جامعه ما سیاسی شده، مردم و جوانان دیگر فریب حرف و شعارهای بدون عمل را نمی خورند.

** خیلی ها ایجاد زلزله سیاسی در انتخابات 92 را به نام نویسی من منسوب می کنند، ولی واقعیت این است که مردم با بلوغ سیاسی و شعور انقلابی آن حماسه سیاسی را خلق کردند.

** فضای جامعه در روزهای قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حاکی از نگرانی یک جریان خاص از موج انقلابی مردم بود. مستند این ادعا، حرف های وزیر وقت اطلاعات در جلسه رسمی شورای نگهبان بود که با ابراز نگرانی از موجی که در جامعه ایجاد شده بود، می گفتند براساس نظرسنجی های ساعت به ساعت ما از سراسر کشور اقبال به فلانی، الان به 70 درصد رسیده و اگر مهار نشود، بعید نیست به 90 درصد برسد که تمام رشته های ما را پنبه می کند.

**از اقدام عقلانی طرفداران دکتر عارف درآن مقطع، متشکرم. عقل سیاسی و تشکیلاتی حکم می کند که وقتی مصالح عمومی و منافع ملی ایجاب می کند، احزاب و گروه ها باید از خواسته های جناحی خود بگذرند.

**در انتقاد باید همه شرایط را در نظر گرفت و من فکر می کنم دولت آقای روحانی با اشاره به موانع سیاسی و بهانه تراشی های مخالفان، در همین شکل قابل قبول بوده و حل پرونده هسته ای یکی از بهترین کارهاست.

** اگر چه اتفاق کعبه، انتقاد سیاسی ندارد و یک عدم توجه به امنیت زوّار از سوء مدیریت است، اما درقبله اول مسلمانان یعنی مسجد الاقصی، صهیونیست ها با برنامه، مسلمانان را تحت فشار قرار دادند و دنیای اسلام هم سکوت کرده است.

**خفقان در هرشرایطی باعث رنجش عمومی مردم است. دیدید که مردم ایران علیرغم خفقان شدید، با غسل شهادت به خیابان می آمدند و از کشته شدن نمی ترسیدند.

چرا روسها در سوریه تغییر رویه دادند؟


تحلیل روزنامه روسی پیرامون رویکرد جدید کرملین و نقش روسیه و آمریکا در حل بحران سوریه.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، روزنامه نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی به قلم دریا فرانتس درباره رویکرد تازۀ روسیه و مذاکرات میان مسکو و واشنگتن بر سر بحران سوریه پرداخته است.

نویسنده این مقاله با استناد به گزارش های مطبوعات آمریکا نوشته است که دولت ایالات متحده به گفتگو با روسیه درباره بحران سوریه متمایل شده است. کاخ سفید نزدیک است به مذاکرات بین نمایندگان نهادهای نظامی دو کشور تن دهد و نیز امکان برگزاری ملاقات شخصی باراک اوباما با ولادیمیر پوتین را بررسی می نماید.

به عقیده نویسنده، این امر حاکی از تغییرات در راهبرد واشنگتن در منطقه است که در داخل کشور به باد انتقاد شدیدی گرفته شده است. از این نظر جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا که در جریان آن معلوم شد که تنها چهار یا پنج نفر از سوری هایی که آمریکا برای مقابله با داعش آماده کرد، هنوز می جنگند، از این نظر گویا بود. در این شرایط پیشنهاد مسکو که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه دریافت آن را اعلام کرد، بسیار بجاست. ظاهراً سرگئی لاوروف روز سه شنبه در جریان گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود خواهان برگزاری مذاکرات نمایندگان نیروهای مسلح دو کشور درباره اوضاع سوریه شد. هدف این مذاکرات، هماهنگی تاکتیکی فعالیت نیروهای مسلح آمریکا و روسیه در سوریه برای اجتناب از برخورد آنها با هم دیگر است. شبکه فاکس نیوز هم اطلاع داد که دولت باراک اوباما قصد دارد پیشنهاد انجام مذاکرات نظامی را قبول کند. تا کنون سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و اشتون کارتر وزیر دفاع به این مذاکرات رضایت داده اند.

با توجه به این که توافقات راهبردی می تواند فقط در ملاقات سران دو کشور حاصل شود، روزنامه نیویورک تایمز استدلال های له و علیه این مذاکرات را می آورد: دولت باراک اوباما می خواهد با روسیه درباره خروج از بن بست سوریه و اوکراین به توافق برسد ولی نمی خواهد خط منزوی کردن روسیه را فدای این مذاکرات بکند. نمونه ایران و کوبا نشان داد که رئیس جمهور آمریکا به گفتگو علاقه مند است و فراموش نکرده است که ملاقات ماه می کری و پوتین به تنش زدایی در روابط دوجانبه انجامید و از سوی دیگر نگران اتهامات به گذشت ها و اعطای امتیازات سیاسی به ولادیمیر پوتین است.

با این حال، کری بر ملاقات سران دو کشور تأکید می کند که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید هم طرفدار این ملاقات است. ایگور دلانوئه معاون مدیر مرکز تحلیلی فرانسوی - روسی ابزروز خاطرنشان می کند که باراک اوباما به علت موضع گیری ضد روسی کنگره از سال 2013 از ملاقات ها با ولادیمیر پوتین اجتناب می کرد ولی شکست راهبرد آمریکا در سوریه او را به بازنگری در این مورد وادار می کند، به خصوص با توجه به اینکه ملاقات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل حالت بی طرفانه ای خواهد داشت. کارشناس مذکور بعید می داند که همکاری سال 2013 بین روسیه و آمریکا تکرار شود. احتمال ضعیفی می رود که واشنگتن به ائتلاف پیشنهادی مسکو ملحق شود. بعد از توافقات درباره برنامه هسته ای ایران و از سرگیری روابط با کوبا برای باراک اوباما دشوار خواهد بود که توافقات رسمی با مسکو درباره سوریه را از تصویب کنگره بگذراند.

این کارشناس احتمال می دهد که طرفین روس و آمریکایی برای دنبال کردن اهداف خود در سوریه بدون درگیری متقابل مکانیزم های مشخصی ایجاد کنند که این هم یک نوع همکاری است.

در مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه چه گذشت؟

بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه امروز در تهران برگزار شد و رئیس جمهور میهمان ویژه آن بود.

به گزارش خبرآنلاین، به جز حسن روحانی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین نیروها، رده های همطراز و سپاه های استانی در این مجمع حضور داشتند.

تصویر منتشر شده از خوش و بش روحانی و سردار سلیمانی روی خروجی بسیاری از خبرگزاری ها قرار گرفت. اما به جز خوش و بش دولتی ها و سپاهی ها، این همایش سه سخنران مهم داشت؛ حسن روحانی، سردار حسین سلامی و حجت الاسلام علی سعیدی در برنامه امروز سخنرانی کردند.

روحانی: سپاه، بسیج و ارتش به دولت کمک کنند

رئیس جمهور در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، حاصل اقتدار دفاعی و دیپلماتیک بود. امروز هیچ ابرقدرتی قادر نیست برای جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد و ما هم اجازه چنین اقدامی را نخواهیم داد.

حسن روحانی ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مسلح کشورمان در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف، رسالت و مسوولیت  بسیار بزرگ و سنگینی را در حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از جمله استقلال، نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور داشته‌اند و قطعاً ایفای موفق این مسئولیت‌ها جز در سایه وحدت، اتحاد و یگانگی و پیروی از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و عمل به قانون اساسی مقدور نبود.

 او تاکید کرد: سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای انتظامی به عنوان فرزندان ملت باید به دولت و مردم در تولید و سازندگی و رشد اقتصادی کمک کنند و اساساً ستاد اقتصاد مقاومتی برای آن تشکیل شده است که بتواند کمک همه نهادها و نیروهای نظام را در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بکار بگیرد و دولت از همه نهادها و از جمله نیروهای مسلح و بویژه سپاه و بسیج می‌خواهد که به ما در ایجاد یک نشاط بزرگ اقتصادی در کشور کمک کنند.

مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید.

سردار سلامی: با ایجاد میدان های جدید در دوردست، تمرکز دشمن را متفرق کردیم

جانشین فرمانده کل سپاه سخنران دیگر این مراسم بود. او با تأکید بر اینکه دشمن امروز با تغییر راهبرد قصد ایجاد تغییر در صفحه ذهن مردم و مسئولین و بازگشت به تاریخ و سرنوشت ما را دارد گفت: سپاه در این فضای جدید راهبردی مقابله مسئولیت شناخت بخش ناپیدای راهبرد دشمن را به عهده دارد.

سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی تصریح کرد: ما امروز توانسته ایم در برابر تهاجم، غارت و هجوم فرهنگ غرب ایستادگی کنیم؛ ما از میدان تحریم اقتصادی دشمن عبور کرده و ملت ما توانسته اند با صبر و شکیبایی رؤیای دشمن را باطل کنند؛ ما توانستیم در عصر محاصره علمی غرب با تکیه بر اندیشه ها و افکار درونی ملت به پیشرفت های شگرفی دست یابیم که این اتفاق در تاریخ کشور ها بی سابقه است.

وی با تاکید بر اینکه سیاستهای منطقه ای دشمن با توقف و ناکامی مواجه شده است اظهار داشت: ما توانسته ایم با ایجاد میدان های جدید در دور دست تمرکز دشمن را متفرق کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ایران اسلامی امروز به یک قدرت دفاعی و بازدارنده نیرومند و اطمینان بخش دست یافته است گفت: ما توانسته ایم قدرت نظامی دشمن را از اعتبار خارج کرده و آنها را مجبور به تغییر الگوی رفتاری خود کنیم و این واقعیتی انکارنشدنی است که به برکت رهبری فرزانه و وارسته انقلاب اسلامی حاصل شده است.

مشروح سخنان سردار سلامی اینجا قابل مشاهده است.

حجت الاسلام سعیدی: باید برای هر شرایطی آماده باشیم

نماینده ولی فقیه در سپاه نیز در مراسم امروز،  یکی از بزرگترین ابزارهای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را مسئله هسته ای عنوان کرد و گفت: باید شرایط را کاملا رصد کنیم و برای هرگونه شرایط آماده باشیم.

حجت الاسلام علی سعیدی با بیان اینکه ما در سپاه 3 رسالت اصلی داریم، گفت: نخست پاسداری از خودمان است چون اگر نتوانیم از خودمان حفاظت کنیم نمی توانیم از اهداف انقلاب و اسلام نیز حراست و حفاظت کنیم. رسالت دوم، پاسداری از سپاه و رسالت سوم نیز پاسداری از انقلاب اسلامی است.

سعیدی همچنین به بحث اعتدال اشاره کرد و افزود: اعتدال در معیشت مصرف و تغذیه و تعامل با مردم خوب است اما با هرگونه اعتدال در حق و باطل، ایمان و کفر و حلال و حرام مخالفیم.

ناطق نوری: همه مراحل مذاکرات هسته ای زیر نظر رهبری انجام شد/مجلس آینده باید معتدل باشد


حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، شامگاه سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه افزود: برای مسوولیت پذیری رجال سیاسی باید زمان و عمری تعریف شود تا بتوان به منظور پیشبرد اهداف سیاسی انقلاب اسلامی ایران نسل های کنونی را در این زمینه تربیت و وارد عرصه سیاست کرد.

 به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: در این راستا وقتی عمر سیاسی نسل های اول تمام شد آنان باید به سمت اتاق های فکری سیاست جامعه رفته و با تجربه های خود جوانان را با هدف ایجاد خلاقیت و نوآوری تربیت کنند.
رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفند سال جاری، گفت: مجلس فعلی از کفایت و درایت کافی برخوردار بوده و مقتدرانه در مسوولیت خود انجام وظیفه می کند.
حجت الاسلام ناطق نوری افزود: هم اکنون مسوولان و دست اندرکاران وظیفه دارند تا زمینه انتخاب افرادی عاقل، مدبر و دین دار را فراهم کنند تا مجلس آینده نهادی معتدل و متدین، نشاط آور و رهرو در خط ولایت فقیه باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآوری کرد: ایران در برابر تمامی فشارهای غرب و استکبار مقاومت کرده و موجب شد تا آمریکا خود پیشنهاده دهنده این مذاکرات در سال های گذشته باشد.
حجت الاسلام ناطق نوری، خاطرنشان کرد: سران آمریکا با مشاهده این که تمامی شرایط تحریم و فشار علیه انقلاب اسلامی ایران به ضرر آنها پیش می رود، پای میز مذاکره با ایران نشسته و هم اکنون به دنبال دستیابی به نتایج آن هستند.

ناطق نوری با اشاره به تلاش های دولت و گروه مذاکره کننده هسته ای ایران تحت تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت: تمامی مراحل این مذاکرات از ابتدا تا برجام زیرنظر رهبری انجام شده است.
وی گفت: این مذاکرات به صورت یک معامله بوده به طوری که ایران در برابر امتیازهایی که داده، امتیازهایی را نیز گرفته است.

به بهانه دعوت کمیسیون برجام از مذاکره کنندگان پیشین هسته ای/هر تیم مذاکره کننده چه دستاوردی داشت؟


این روزها مجلس محل رفت آمدهای نام های آشنایی است که فصل مشترکشان پرونده12 ساله برنامه هسته ای ایران است.

سید صادق روحانی: این روزها دیگر کسی نیست که نداند پرونده هسته ای ایران طولانی ترین پرونده سیاسی پس از انقلاب است و هزار و یک گره در طول 12 سالی که در جریان بوده است، بر سر راه آن ایجاد شده است. اکنون که امیدها برای به سرانجام رسیدن این پرونده و باز شدن نهایی همه گره ها بیش از هر زمان دیگری است، همه چهره هایی که در دوره ای مسئولیت به انجام رساندن آن را داشته اند به مجلس شورای اسلامی می روند تا از کارهایی که خود کرده اند گزارشی به اعضای کمیسیون ویژه ارائه کنند.

تاکنون چهره های مختلفی به مجلس رفته اند. محمدجواد ظریف، سید عباس عراقچی، علی اکبر صالحی از تیم مذاکره فعلی، سعید جلیلی، علی باقری از تیم مذاکره کننده قبلی، فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و دست آخر علی لاریجانی که پیش از این ها مسئولیت مذاکرات هسته ای را بر عهده داشته دعوت شده است. البته کمیسیون ویژه برجام مهمانان دیگری از دستگاه های نظامی و امنیتی هم  داشته اند که به خاطر مسایل امنیتی مسایل مطرح شده در آن جلسات رسانه ای نشده است. اما نکته جالب درباره آن مسایلی که تا کنون به رسانه ها منتقل شده است این است که به نوعی این جلسات تبدیل شده است به دو قطبی مذاکره کنندگان فعلی و پیشین. در حقیقت تیم سعید جلیلی و مذاکره کنندگان پیشین ایران به جای دفاع از عملکرد خود و ارائه گزارش درباره آنچه که در گذشته انجام داده اند، به انتقاد و نفی برجام پرداختند و عملا به یک فضای رسانه ای قطبی شده دامن زدند. در ادامه مروری کوتاه خواهیم داشت برعملکرد تیم های مذاکره کننده ایران در ادوار گذشته و دستاوردهای آن ها:

حسن روحانی و قردادهایی که به سرانجام نرسید

از روزی که مسئله هسته ای ایران مطرح شد، یعنی در دولت دوم اصلاحات، به تشخیص کلیت نظام، به جای آنکه این مسئله در وزارت خارجه مطرح شود، در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد. در آن زمان حسن روحانی، دبیروقت شورای عالی امنیت ملی مسئولیت پرونده را برعهده گرفت. اما تیمی که در آن دوره برای مذاکرات برگزیده شد، تیمی کاملا حرفه ای بود:

مسئول تیم

اعضای تیم

دوره خدمت

طرف های مذاکره

حسن روحانی

سید حسین موسویان، محمدجواد ظریف،سیروس ناصری،امیرحسین زمانی‌نیا، علی‌اکبر صالحی،مجید تخت‌روانچی

 

از 14 مهر 1382 تا 24 مرداد 1384

وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه

حاصل این مذاکرات ، توافق سعد آباد و توافق پاریس بود. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی از سوی دولت ایران پیش از تصویب مجلس و آغاز بازرسی‌های گسترده‌تر از تأسیسات اتمی و تعلیق داوطلبانه تزریق گاز به سانتریفوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز (در توافق تهران) و گسترش دامنه تعلیق به کلیه فعالیت‌های اتمی ایران (توافق پاریس) از جمله مفاد توافق بود. همچنین طرف های غربی متعهد شدند که از ارسال پرونده اتمی ایران به شورای امنیت جلوگیری کنندو همچنین قول استفاده از حق وتو در صورت ارسال پرونده به شورای امنیت را نیز دادند. همچنین، اروپا برای حمایت از درخواست ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و آغاز مذاکرده برای همکاری جامع ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی- امنیتی و فناوری اعلام آمادگی کرد.

 

با این وجود این توافق به سر انجامی نرسید. دولت سید محمد خاتمی اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم را از سر می‌گیرید. شخص رئیس جمهور نیز گفت: توقف فعالیت‌های هسته‌ای اصفهان برای ما خسارات مالی و معنوی فراوانی به دنبال داشته است و باعث گردیده دانشمندان هسته‌ای ما فعالیت خود را متوقف کنند. محمد خاتمی در مورد قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی گفت که اگر قطعنامه‌ای بخواهد ایران را از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای محروم کند، معتبر نیست و ضمانت اجرایی ندارد و ایران مجبور به پذیرش آن نیست.

علی لاریجانی و شوکی که فضای مذاکرات را تغییر داد

دولت اصلاحات به کار خود پایان داد و محمود احمدی نژاد با پرچم اصولگرایی سکان اداره کشور را در دست گرفت. در همان ابتدای دولت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز تغییر کرد و مسئولیت به علی لاریجانی سپرده شد. لاریجانی در دوره ای که از جانب ایران به مذاکره می پرداخت، سعی کرد ابهامات آژانس را پاسخ دهد. با این وجود در میانه راه یک شوک فضای سیاسی کشور را در بر گرفت.

مسئول تیم

اعضای تیم

دوره خدمت

طرف های مذاکره

علی لاریجانی

جواد وعیدی، سید علی حسینی تاش، محمدمهدی آخوندزاده، سید عباس عراقچی،کاظم غریب‌آبادی

 

از 25 مرداد 1384 تا 28 مهر 1386

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزاری خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دبیر شورای عالی امنیت روسیه و وزیر خارجه.

مهمترین نتیجه این مذاکرات تعیین جدول زمانی پاسخ به سوالات آژانس بود. قرار بود بر اساس این توافق ایران به تردیدهای آژانس در طی یک دوره زمانی مشخص پاسخ دهد. با وجود آنکه علی لاریجانی برای به نتیجه رساندن پرونده تلاش زیادی کرد اما به واسطه روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و شعار های تندی که او در صحنه بین المللی می داد، پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده و دو قطعنامه هم علیه ایران صادر شد. اما در زمانی که احساس می شد روند بررسی پرونده هسته ای ایران در حال به نتیجه رسیدن است، به ناگاه تغییر تیم مذاکره کننده شوکی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد.

 

در آخرین روزهایی که لاریجانی مسئول مذاکرات بود، امیدهایی برای رسیدن به یک توافق ایجاد شده بود. خیلی ها تغییر او از جانب احمدی نژاد و روی کار آوردن سعید جلیلی را به این دلیل عنوان می کردند که احمدی نژاد می خواهد ختم پرونده هسته ای به نام خود او بخورد.

سعید جلیلی و وضع تحریم های بی سابقه علیه ایران

به هر روی ، سعید جلیلی پرونده هسته ای را در دست گرفت. او در چندین دور مذاکرات طولانی و دامنه داری که داشت مواضع سختی را از جانب ایران مطرح می کرد.

مسئول تیم

اعضای تیم

دوره خدمت

طرف های مذاکره

سعید جلیلی

علی باقری، علی‌اصغر سلطانیه،محمدهادی زاهدی‌وفا،مهدی صفری، سید عباس عراقچی،مهدی محمدی، محمد جمشیدی

از 29 مهر 1386 تا 14 شهریور 1392

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه معاونان و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان.

در این دوره جلسات مذاکره متعدد در شهرها و کشورهای مختلف برگزار شد. اما در نهایت به نتیجه مشخصی نرسید. در برحه ای از مذاکرات ایران پذیرفت که از تأسیسات قم را بازرسی صورت بگیرد. همچنین با پیشنهاد تبادل سوخت نیز موافقت شد. همچنین تهران اعلام کرد که حاضر است اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را با اورانیوم غنی شده با غلظت پایین مبادله کند. اما در این دوره تحریم های بی سابقه ای علیه ایران وضع شد. چندین قطعنامه شورای امنیت ذیل بند هفت مطرح شد. کاهش نزدیک به نیمی از صادرات نفت، کاهش بیش از نیمی از درآمدهای ارزی کشور،ایجاد مشکلات فزاینده در انتقال پول نفت صادراتی به دلیل تحریم‌های بانکی از دیگر نتایج این دوره بود. بخش قابل توجهی از مذاکرات در این دوره صرف تعیین زمان و مکان برای مذاکرات بعدی می شد. مذاکراتی که عملا دستاور قابل ملموسی نداشت.

 

دولت محمود احمدی نژاد به پایان رسید و حسن روحانی که روزگاری مسئولت مذاکرات را برعهده داشت، این بار در قامت رئیس جمهور مسئولت را بر عهده گرفت. او محمد جواد ظریف را به وزارت خارجه ایران گمارد و طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات نیز به وزارت خارجه سپرده شد. ظریف هم که روزگاری در تیم مذاکره در کنار حسن روحانی می نشست، این بار به عنوان مسئول مذاکرات انتخاب شد.

مسئول تیم

اعضای تیم

دوره خدمت

طرف های مذاکره

محمد جواد ظریف

 سید عباس عراقچی،مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، امیر حسین زمانی نیا، جمشید ممتاز. از دوره ای علی اکبر صالحی و حسین فریدون نیز به تیم اضافه شدند.

از 15 شهریور 1392 تا کنون

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان.

در طول دوره ای که ظریف مسئولیت مذاکرات را پذیرفت، اتفاقات زیادی افتاد. در همان دورهای ابتدایی مذاکرات، ایران و غرب به یک توافق اولیه دست یافتند که به توافق ژنو شهرت یافت. در نهایت هم یک توافق کلی در وین به دست آمد که به برجام معروف شد.

در توافق موقت ایران پذیرفت که غنی سازی بالای ۵ درصد متوقف شود؛ کلیه اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده موجود به شکلی که قابل غنی سازی بیشتر نباشد تبدیل شود. عدم بکارگیری حدود نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و عدم بکارگیری ۷۵ درصد سانتریفیوژهای نصب شده در سایت فردو؛ فراهم کردن امکان بازرسی روزانه از سایت‌های فردو و نطنز و رآکتور اراک؛ عدم ساخت سایت‌های غنی سازی جدید؛ صدور اجازه بازرسی از مراکز تولید سانتریفیوژ و انبارها و عدم راه‌اندازی رآکتور اراک نیز از دیگر مواد مورد توافق دو طرف شد.

در توافق جامع نیز تعلیق تحریم‌های صورت گرفته در برابر همکاری گسترده ایران و پذیرش برخی از محدودیت‌ها در غنی سازی اورانیوم و تغییراتی در رآکتور آب سنگین اراک و وقفه در برخی از فعالیت‌های مرتبط با صنایع اتمی ایران مورد توافق قرار گرفت.

 

 تیم مذاکره کننده فعلی اما دستاوردهای زیادی را برای ایران در برجام بر می شمارند. نخست آنکه کلیه تحریم های اقتصادی از روز اجرا برداشته خواهد شد. زیرساخت هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد. هیچ سانتریفیوژی از بین نخواهد رفت . رآکتور آب سنگین اراک طراحی مججد خواهد و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. تحریم تسلیحاتی ایران پس از ۵ سال لغو خواهد شد به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم خواهد شد.

ممنوعیت خرید اقلام حساس با کاربرد دومنظوره تعلیق و تأمین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ تسهیل خواهد شد.تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای به طور کامل تعلیق خواهد شد.

برای اولین بار پس از سه دهه تحریم ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری تعلیق و امکان بازسازی ناوگان هوایی ایران و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد شد.ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای ایران که مسدود شده بود، آزاد خواهد شد.بانک مرکزی، کشتیرانی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش و شرکت‌های تابعه از شمول تحریم‌ها خارج می‌شوند.