بصائر
بصائر

بصائر

پناهجویان خاورمیانه ای از کدام مسیر به اروپا می روند؟


با شدت گرفتن بحران هایی که گروه موسوم به دولت اسلامی در خاورمیانه ایجاد کرده، هر روز بر تعداد مهاجرینی که از این منطقه به اروپا می روند افزوده می شود.

محمود فاضلی

جمهوری مقدونیه به عنوان یکی از کشورهای کوچک بالکان که پناهجویان برای رسیدن به شمال اروپا از آن استفاده می‌کنند امروز در مرکز توجهات بین‌المللی قرار گرفته است. بطور میانگین روزانه بیش از سه هزار پناهجو از این کشور عبور می‌کنند. این کشور مرکز موقت نگهداری پناهجویان را در شهر «گوگلیا» ایجاد نموده تا پناهجویان با استفاده از قطار به سوی مرز مقدونیه با صربستان حرکت کنند. برخی از آنها حتی با استفاده از اتوبوس و تاکسی نیز راهی مرز مقدونیه با صربستان می‌شوند. دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد  در اسکوپیه اعلام کرده است در میان سه هزار مهاجری که روزانه از خاک مقدونیه عبور می‌کنند، تعداد زنان و کودکان بشدت افزایش یافته است و 12 درصد زنان پناهجو نیز باردار هستند. 80 % مهاجرین سوری، 5 % افغانی و 5 % نیز عراقی هستند. وزارت کشور مقدونیه ابتدا با ثبت نام به پناهجویان اجازه اقامت 72 ساعته داده و آنها مجبورند یا از کشور خارج شوند یا درخواست پناهندگی ارائه دهند. تعداد بسیار اندکی از پناهجویان از آنها برای ماندن در مقدونیه درخواست پناهندگی می‌دهند و اکثریت آنها قبل از پایان یافتن 72 ساعت مقدونیه را از طریق مرز صربستان ترک می‌کنند.

مقامات محلی البته مدعی‌اند روند حمل و نقل پناهجویان کشورهای خاورمیانه از مرز جنوبی به سوی مرز شمالی مقدونیه بدون مشکل خاصی صورت می‌گیرد. سازمانهای غیر دولتی و دولتی درگیر در این موضوع نیز از روند موجود ابراز خرسندی و معتقدند وضعیت در مرز مقدونیه با یونان نیز ثابت و تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی و ارتش مقدونیه قرار دارد. اما منابع مقدونی بعضا ادعا می‌کنند مقامات یونان علاوه بر اعلام افزایش کنترل عبور مهاجرین، در مواردی کوتاهی می‌کنند. اسکوپیه با امکانات موجود سعی بر ایجاد شرایط مناسب و تامین امنیت آنها در خاک خود دارد ولی موج عظیم مهاجرینی که همه روزه بیشتر می‌شوند هر لحظه ممکن است باعث خارج شدن اوضاع از کنترل شود.

مقامات این کشور بارها اعلام داشته‌اند وضعیت بحرانی در مرزهای جنوبی و شمالی به دلیل موج عظیم پناهجویان که خواستار ورود به خاک مقدونیه، همچنان ادامه دارد. با توجه به تحولات در این مناطق و بویژه در مرز مقدونیه با یونان، این حکم دولت مقدونیه تا اطلاع ثانوی پا برجا خواهد بود و در صورت لزوم تمدید خواهد شد. بر اساس قانون مدیریت بحرانها در مقدونیه، وضعیت بحرانی می‌تواند حداکثر 30 روز بطول بیانجامد و پس از آن نیز دولت می‌تواند با تایید پارلمان اقدام به تمدید آن نماید و یا اینکه وضعیت فوق العاده یا وضعیت جنگی اعلام کند. 

در روزهای نخست ورود پناهجویان جلوگیری از ورود پناهجو به خاک مقدونیه منجر به درگیری با مهاجرین و زخمی شدن چند مهاجر شد و تنش‌های اخیر بین پلیس مقدونیه و ده ها هزار پناهجویی که خواستار ورود به خاک مقدونیه بودند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و این مساله باعث شد که وزرای کشور و دفاع مقدونیه شخصا در مناطق مرزی بین مقدونیه و یونان حاضر شوند و با واقعیات موجود آشنا شوند. وزیر کشور مقدونیه تاکید دارد این کشور در تلاش است تا این فاجعه انسانی را کاهش دهد و با امکاناتی که در اختیار دارد به این افراد کمک کند. به گفته وزیر دفاع مقدونیه توانایی مقابله با این موج عظیم مهاجرین را ندارد و ما امیدوار هستیم که اروپا اقدام به یافتن راه حلی اساسی در این زمینه نماید. مقدونیه با امکانات اندکی که در اختیار دارند، به تلاش‎های خود برای تسهیل عبور مهاجرین از خاک مقدونیه ادامه خواهد داد.

نیکلا پوپوسکی وزیر خارجه مقدونیه اخیرا در اجلاس غیررسمی وزراء امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که به منظور بررسی بحران پناهندگان تشکیل شده بود اعلام داشت اروپا باید در خصوص مهاجرین پاسخ مشترکی پیدا کند زیرا هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند این مسئله را حل کند. مقدونیه انتظار دارد اتحادیه اروپا با این کشور نیز مانند یک کشور عضو برخورد کند و پاسخی در سطح اروپا ارائه کند. اگر پاسخ‌ها همچنان در سطوح ملی باشند خیلی زود این مسائل شدیدتر و بزرگتر از توانایی کشورهایی خواهد بود که با آن مواجه هستند. وی وضعیت جاری بحران پناجویان در مقدونیه را به همتایان اروپایی خود اطلاع رسانی نموده است. 

وزیر امور خارجه مقدونیه همچنین پس از دیدار خود با وزیر خارجه صربستان در وین تاکید کرد که اختصاص مبلغ یک میلیون یورو برای این دو کشور با هدف کمک به مقابله با بحران پناهجویان کافی نیست و مقابله با این پدیده نیازمند تلاش‌های بیشتری از سوی اتحادیه اروپا است. به گفته وی اگر در این زمینه یک پاسخ مشترک از سوی اتحادیه اروپا دریافت نکنیم، نباید انتظار حل این مشکل را داشته باشیم. روزانه بین 3 الی 4 هزار مهاجر غیر قانونی از مقدونیه عبور می‌کنند و این مهاجرین از یک کشور عضو اتحادیه اروپا وارد کشورمان می‌شوند. همتای صربستانی وی نیز ضمن انتقاد از سیاست‌های اتحادیه اروپا در این زمینه، تاکید کرد که اروپا سال‌هاست مدعی است که پناهجویان از مقدونیه و صربستان وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، ولی ما حالا می‌توانیم مدعی شویم که پناهجویان از اتحادیه اروپا وارد کشورهای ما می‌شوند. با مبلغ یک میلیون یورو این مشکل حل و فصل نخواهد شد.

اخیرا وزرای کشور مقدونیه، صربستان، مجارستان و اتریش نیز با امضای یادداشت تفاهمی در خصوص گام‌هایی که لازم است این کشورها بردارند تا عبور پناهجویان و مهاجرین از مسیر بالکان بهتر اداره شود، به توافقاتی دست یافتند. آنها تاکید داشتند که افزایش ورود پناهجویان پدیده‌ای نیست که بتوان در سطح ملی و توسط یک کشور اداره شود بلکه یک موضوع اروپایی است. به گفته وزیر مقدونیه سندی که میان طرفین امضاء شد بعنوان یک برنامه کار برای فعالیت‌های آتی است که برای بحث بیشتر در این زمینه به اجلاس وزراء خارجه اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. تعداد پناهجویانی که از مسیر بالکان برای ورود به اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند در حال افزایش است و در حال رسیدن به رقم 4000 نفر در روز است که فراتر از امکانات و ظرفیت کشورهای ترانزیت برای تامین پناهگاه و حمل و نقل آنها است.

وزیر امور خارجه اتریش که از مرکز نگهداری مهاجرین در شهر «گوگلیا» مقدونیه بازدید کرده است، اعلام داشته است که مقدونیه در تلاش برای مقابله با موج عظیم مهاجرین تنها گذاشته شده است و اتحادیه اروپا باید اقداماتی با هدف کمک به مقدونیه اتخاذ کند. اقدام مشترک در این زمینه الزامی است و نباید اجازه داد از این پس مهاجرین ثبت نشده از یونان وارد مقدونیه شوند. اتحادیه اروپا باید مسیر عبور مهاجرین از مقدونیه را نیز ببیند و نه اینکه فقط به مسیر ورود آنها به ایتالیا توجه کند. اتریش آماده همکاری و کمک به مقدونیه در این شرایط حساس است. 

 

سفارت ایتالیا در اسکوپیه نیز اخیرا اعلام داشته است کشورش مبلغ 90 هزار یورو را برای مقابله با بحران مهاجرین به مقدونیه اهداء خواهد کرد. طبق اعلام این سفارت، موضوع مهاجرین کشورهای خاورمیانه که خواستار سفر به سوی اروپای شمالی هستند تبدیل به چالش جدیدی برای اروپا و کشورهای اروپایی شده است و کشورهای اروپایی به همراه کشورهای نامزد عضویت در منطقه بالکان غربی باید بطور مشترک با این چالش روبرو شوند. در بیانیه این سفارت آمده است با در نظر گرفتن مشکلاتی که مقامات مقدونیه در این زمینه با آنها مواجه هستند، دولت ایتالیا تصمیم به اهدای مبلغ فوق برای کمک برای تامین بخشی از هزینه‌های صلیب سرخ و هلال احمر مقدونیه که در حال کمک به مهاجرین هستند، گرفته است. 

49

نظر امام جواد(ع) درباره شنیدن همه حرف ها چیست؟/ توصیه امام درباره کسانی که در ظاهر جانماز آب می کشند


آخرین روز از ماه ذی العقده، سالروز شهادت امام محمدتقی(ع) در سن بیست و پنج سالگی است. امام بر اثر زهری که به دستور معتصم عباسی و توسط ام ‏الفضل همسر آن حضرت به او خورانده شد در بغداد به شهادت رسید.

نظر امام جواد(ع) درباره اینکه باید همه قول ها را شنید و بهترین آنها را برگزید/ گفتاری از آیت الله جوادی آملی

خدای سبحان در قرآن کریم در سوره «زمر» به همه ما امر کرد و بشارت داد و فرمود: آنها که مکتب های گوناگون آراء مختلف را بررسی می‌ کنند و بهترینش را برمی‌ گزینند به آنها مژده بده «فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» وجود مبارک امام جواد(ع) برای تبیین این گونه از آیات به همه ما فرمود: شما مواظب باشید سخن هر کس را گوش می ‌دهید و کتاب هر کس را می ‌خوانید (اعم از روزنامه، مجله، فصلنامه و هر چه می‌ خوانید)، اگر در حد بررسی باشد عیب ندارد البته در صورتی که قدرت تحقیق داشته باشید؛ چرا که یک وقت است آدم می‌ خواهد گوش به حرف کسی بدهد ببیند این چه می ‌گوید نه اینکه باور کند بعد خودش می ‌رود تحقیق می‌ کند یا از دیگران می‌ پرسد این نه تنها بد نیست خوب هم هست. خب آدم حرفها را می ‌شنود بعد تحقیق می‌ کند.

یک وقت دیگر هست که فرد از همان اول می ‌رود که حرف او را گوش بدهد اینجا وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) فرمود: مواظب باشید «من اسقی الی ناطقٍ فقد عبده فان کان الناطق ینطق عن الله فقد عبد الله و ان کان الناطق ینطق عن ابلیس فقد عبد ابلیس» اگر کسی کتابی یا مقاله‌ای یا مجله‌ و روزنامه‌ای را می‌ خواند و حرف کسی را گوش می‌ دهد که بپذیرد، فرمود: این استقا و این گوش دادن و قبول یک نحو عبادت است و عبادت به معنای اطاعت؛ اگر آن گوینده آن نویسنده حق گو و حق نویس بود این شخص حق را عبادت کرد و اگر باطل گو و باطل نویس بود این شخص باطل و ابلیس را عبادت کرده، آن‌گاه این آیه نورانی سوره مبارکه «زمر» روشن می‌ شود «فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» یعنی اقوال و آراء مکتب های گوناگون را بررسی می ‌کند و گوش می‌ دهد نه گوش شنوا دارد که قبول کند. بعبارتی می‌ گوید ما گوش می‌ دهیم تا تحقیق بکنیم یا خودمان تحقیق می کنیم یا از دیگران که محقق این رشته‌اند می ‌پرسیم این عیب ندارد.

احسن و اقوی حرف خداست؛ هر وقت خدا دارد حرف می ‌زند گوش دهید «وَ إِذا قُرِی الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا» آن حرف را ارزیابی کنید ولی بالأخره میزان این است که حرف آخر را قرآن می‌ زند آن وقت شما تطبیق کنید ببینید که مطابق با قرآن هست یا مطابق با قرآن نیست، اما هیچ جای دیگر نگفت که شما هر حرفی زدند گوش بدهید بلکه فرمود: هر چه خدا گفت گوش بدهید «وَ إِذا قُرِی الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا» وجود مبارک امام جواد(ع) راه پژوهشگرها را مشخص کردند و فرموند: باید مواظب باشید همین که دارید تحقیق می‌ کنید یا کتاب مطالعه می‌ کنید این هنر را داشته باشید که هر چیزی را باور نکنید بلکه فقط حفظ کنید که اینها چه می‌ گویند بعد تحقیق کنید و اگر حق بود بپذیرید. هر جا باشید بدانید که «لن تخلق من عین الله» «و اعلم انک لن تخلق من عین الله» تو از دید خدا خارج نیستی هر جا باشی در منظر الهی هستی «فانطر کیف تکون» و همه ما محتاجیم به اینکه یک تحقیقی در درون ما از درون ما بجوشد.

وضعیت کسی که در مقابل مردم جانماز آب می کشد و در خفا گناه می کند/ شرح حدیث از آیت الله آقا مجتبی تهرانی

روی عن محمد بن علیٍ الجواد علیهماالسلام قال: «لَا تَکُنْ وَلِیّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِیَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ.»

در بین رذائلی که انسان به آن مبتلا می ‏شود و در معارف ما حتّی بیش از کفر نسبت به آن نکوهش شده، مسأله نفاق است که از آن به دورویی تعبیر می‏ کنیم. نفاق گاهی در ارتباط با مخلوق است؛ مثلاً کسی روابطی منافقانه با افراد داشته باشد و در علن اظهار دوستی ولی از آن ‏طرف در خفاء دشمنی کند. امّا گاهی نفاق با خالق است، نه با مخلوق! البتّه با خالقش منافقانه عمل می‏ کند، برای بهره‏ کشی از مخلوق.

امام جواد در این روایت کوتاه می‏ فرمایند: «لَا تَکُنْ وَلِیّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِیَةِ». تو از آنهایی نباش که در ظاهر و علن طوری خودشان را جلوه می ‏دهند که از دوستان خدا هستند، آدم متدیّن و خوبی هستند، امّآ در خفا دشمن خدایند!

به تعبیر ساده، از کسانی نباش که در علن و مقابل مردم، جانماز آب می‏ کشند، امّا در خفاء خلاف شرع می‏ کنند، «وَلِیّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِیَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ». «عَدُوّاً لَهُ»، یعنی دشمنی با خدا. سرپیچی از فرمان خدا در خفاء دشمنی با خدا است دیگر. از این افراد نباش. این انسان بدترین فرد است.

یک وقت شخصی با مردم منافقانه عمل می‏ کند، مثلاً مقابل رویش می‏ گوید: من خیلی با شما کذا و فلان، بعد پشت سرش بد می‏ گوید و منافقانه عمل می‏ کند و دورویی می‏ نماید که این دورویی با شخص مخلوق است. بدتر از این، دورویی با خالق است که در علن اظهار تدیّن و دوستی با خدا می‏ کند امّا در خفاء کارهایی که می‏ک ند خلاف شرع است، «عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ».

حضرت می‏ فرمایند: از این‏ها نباش. کار این سنخ افراد، در قیامت سخت‏تر از کفّار است. چون این‏طور نیست که کفّار را از این‏جا که می ‏برند یک سر در آتش جهنم بیاندازند. یک وقت اشتباه نکنید! چون بعضی از کفّار مستضعف ‏اند. استضعاف یعنی چه؟ یعنی حقّ به اینها نرسیده. اگر شعار حق هم بوده امّا کسی برایشان تبیین نکرده است.

در روایات داریم: هنگام مرگ حقّ را به اینها عرضه می‏ کنند، اگر قبول کرد، همین کافر بهشتی می‏ شود، اگر قبول نکرد، معلوم می ‏شود با خدا دشمنی دارد و لذا راه و مسیرش جهنّم می ‏شود. ولی منافق‏ این‏طور نیست و کارشان سخت ‏تر از کافران است. در قرآن هم آیات بیشتری در نکوهش منافقین آمده است. در قرآن در مورد منافق، منافقین و منافقات هست امّا راجع به کفّار، کافرین و کافرات نداریم و فقط کلمة کافر آمده است. لذا انسان باید خیلی مراقب باشد تا در جامعه از نظر دینی، بیش از آنچه که هست، خودش را جلوه ندهد. حواست جمع باشد! این نفاق با خداست.

نامه نگاری امام جواد(ع) با مردم

یکی از راه های ارتباط امام جواد (که درود خدا بر او باد) با مردم از طریق نامه بود، چرا که به علت خفقان دستگاه حکومتی امکان ارتباط مستقیم با مردم وجود نداشت.

ایشان در شهرهای مختلف از جمله قم، اهواز، سیستان، همدان و بُست وکیل داشتند و از طریق آنها نامه های مردم و سوالات آنها به دست امام می رسید و پاسخش نیز تحویل داده می شد. علاوه بر پرسش و پاسخ های دینی و علمی که از امام پرسیده می شد، ایشان در پاسخ به برخی سوالات و مشکلات سیره و دستور اخلاقی اهل بیت و دین را تبیین می کردند.

پاسخ امام درباره برخورد با کسی که ضد دین و ولایت است:

بکر بن صالح روایت می کند که دامادش نامه ای به امام جواد (که درود خدا بر او باد) نوشت و در آن چنین عنوان کرد: «پدرم ناصبی و از مخالفان و دشمنان اهل بیت است و من در ارتباط و مراوده با او بسیار رنج می برم و خشونت او را تحمل می کنم. اگر امکان دارد دعا کنید خداوند مرا از دست پدرم نجات دهد. آیا توصیه می کنید که با او مدارا کنم یا به دلیل دشمنی اش با اهل بیت با او ستیز کنم؟»

امام در پاسخ نوشت: «خواسته تو را فهمیدم و آنچه راکه درباره پدرت نوشتی درک کردم. از دعا کردن برای تو دریغ نمی کنم. اما با چنین پدری که دشمن ما اهل بیت نیز هست، بساز و مدارا کن که بیشتر از درگیر شدن و ستیز با او خیر دارد. پس از هر سختی یک سرازیری و آسانی هست. صبر کن که عاقبت نیک برای اهل تقوا است. خداوند تو را بر ولایت ما اهل بیت ثابت قدم بدارد.»

پرسش عبدالعظیم حسنی درباره یکی از پیامبران: حضرت عبدالعظیم حسنى نامه اى براى امام محمد جواد (که درود خدا بر او باد) نوشت و سوال کرد: «حضرت ذوالکفل که نامش در قرآن آمده از پیغمبران مرسل بوده است؟ نام اصلی او چیست؟»

امام در جواب نامه نوشت: «خداوند متعال صد و بیست و چهار هزار پیغمبر براى ارشاد و هدایت بندگانش فرستاده است که سیصد و سیزده نفر از آن ها پیامبران مرسل بودند.
حضرت ذوالکفل نیز یکى از پیامبران مرسل الهى بود که بعد از حضرت سلیمان به پیامبری مبعوث شد و همانند حضرت داوود بدون بینه و برهان در بین مردم قضاوت و حکم فرمائى مى کرد و هیچ گاه غضبناک نمى شد مگر آن که برای رضاى خداوند سبحان بود.

نام حضرت ذوالکفل، "عویدیا" بوده و او همان پیامبرى است که نامش در ضمن آیه اى از آیات شریفه قرآن مطرح گردیده است : «وَاذْکُرْ إسْماعیلَ وَالْیَسَعَ وَ ذَالْکِفْلِ وَ کُلُّ مِنَ الاْ خْیارِ .به یاد آور اى پیامبر! پیامبرانى را همچون حضرت اسماعیل، یسع و ذوالکفل را که هر یک از آن ها از خوبان و برگزیدگان هستند.»

خدایا پناهم باش


وقتی وجود خدا باورت بشه ...
خدا یه نقطه میزاره زیر باورت و" یاورت" میشه


خدای من...!


گاهی
خدا آنقدر صدایت را
دوست دارد که سکوت میکند
تا تو بار ها بگویی:
خدای من...!